Traktorer och processorer

Dålig hyttvärme i Valmet 6600.

17 inlägg 17028 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dålig hyttvärme i Valmet 6600.

OlaE  
#208706 Hallå alla!

Har upplevt ett problem i Valmeten lite sporadiskt, på vinterhalvåret.

Hyttvärmen har väldigt svårt för att komma igång, även efter kanske 1-2 timmars körning med skogsvagnen.

Dock går jag sällan över 1500 varv, så traktorn behöver sällan arbeta hårt.

Tempmätaren till motorn visar att termostaten öppnar helt normalt och går upp på arbetstemperatur efter en stund, men jag får dock ingen värme i traktorn.

Traktorn går inte så mycket för tillfället, och min teori är väl att det fryser någonstans, och hindrar värmen från att nå hytten.

Rätt eller fel?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Dålig hyttvärme i Valmet 6600.

nordtravare  
#208757 tillräckligt med kylarvätska?

Avatar Fallback

Re: Dålig hyttvärme i Valmet 6600.

nordtravare  
#208760 Jag har hört om att det kommer in luft uppe i kranen för värmeregleringen så det inte cirkulerar, lite högvarv kanske får det att cirkulera.

Avatar Fallback

Re: Dålig hyttvärme i Valmet 6600.

tallen100  
#208817 Låter som att det är luft i systemet eller så är det dålig cirkulation genom elementet/värmepaketet, kanske ta bort det å spola ur det om det är täppt..

Avatar Fallback

Re: Dålig hyttvärme i Valmet 6600.

Endre  
#208837 På vår 6400 hjalp det å bytte toppakning.

Avatar Fallback

Re: Dålig hyttvärme i Valmet 6600.

olov k  
#208851 Hade samma problem och då var det förlite kylarvätska i kylaren.

Avatar Fallback

Re: Dålig hyttvärme i Valmet 6600.

jbergstrand  
#208868 valmetarna har ju en viss förmåga att göra av med kylarvätska så det är i underkant..

Avatar Fallback

Re: Dålig hyttvärme i Valmet 6600.

OlaE  
#208940 Tack för alla tips!

Jag har aldrig märkt något av försvinnande av kylarvätska.

Värmepaketet har jag dock inte kontrollerat.

Men som nordtravare skriver verkar det hjälpa om man varvar på duktigt en stund.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dålig hyttvärme i Valmet 6600.

Endre  
#208981 Vår 6400 var også akkurat slik før. Den måtte ha høgt varv for å bli varm i hytta selv om motoren var varm. Rett før 8500 timer begynte den med å spytte av seg kjølevæske og ble ikke varm i hytta i det hele tatt. Toppakningen ble bytta og toppen planslipa. Nå blir det faktisk varme i hytta når bare står på rask tomgang en stund.
Jeg vet om en som har satt på en liten 12 V sirkulansjonspumpe for å få raskere varme i hytta. Kjølevæsken må jo trykkes opp på taket..

Avatar Fallback

Re: Dålig hyttvärme i Valmet 6600.

OlaE  
#212440 Problemet har avhjälpts genom att gasa lite friskare när jag börjar köra, jag varvar normalt inte så högt. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Dålig hyttvärme i Valmet 6600.

Endre  
#212520 Godt å høre :-)

Avatar Fallback

Re: Dålig hyttvärme i Valmet 6600.

bäste bm  
#219362 Hej!

Vi hade samma problem med våran 6800, jag skapade en tråd på maskinisten. Där står vad du kan göra för att fixa problemet:)

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=29727

Avatar Fallback

Re: Dålig hyttvärme i Valmet 6600.

OlaE  
#219385
bäste bm skrev:Hej!

Vi hade samma problem med våran 6800, jag skapade en tråd på maskinisten. Där står vad du kan göra för att fixa problemet:)


Hm, riktigt så allvarligt har det inte blivit än som det låter i den tråden. :smile:
Jag måste bara använda gasen mer, så börjar värmen cirkulera.
När jag kör med vagn och kran i skogen går jag aldrig över 1500 RPM nämligen. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Dålig hyttvärme i Valmet 6600.

bäste bm  
#219406 Problemet för oss var också att vi inte kom över 1500 rpm, men med en pump så kommer varmen mycket fort :)

Avatar Fallback

Re: Dålig hyttvärme i Valmet 6600.

Amatörhuggare 62  
#371699
1454870171_m_20160207_173127.jpg
Jag har haft dålig värme i hytten, och idag när jag bytte kranen.
Öppna jag lådan med värmeelementet.

Då låg det diagonalt i lådan, så all luft har gått brevid elementet.

Inte underligt det tagit tid få värme i hytten !!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).