Skördare

"Bästa" Slutavverkningsskördaren

56 inlägg 33974 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

"Bästa" Slutavverkningsskördaren

wrytter  
#208068 Start på en rolig(??) tråd, låt höra vilken slutavverkningsskördare DU tycker är bäst, fördelar och nackdelar med den. Ta inte hänsyn till närheten av service eller vilken årsmedelstam ni kör i, utan helt enkelt den skördare du just tycker är bäst i slutavverkning.

Låt höra!



   TS
Avatar Fallback

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

wrytter  
#208352 Nästan 200 visningar men ingen post. Många är ju annars så duktiga på att "skryta" över sin maskin och se ned på andras :)
Verkligen ingen som har någon favorit?

   TS
Avatar Fallback

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

Skogsmange  
#208357 1470E med 480 om det hade funnits tillräckligt med skog här.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208375 1270e med h480 är en trevlig maskin men ibland hade man velat ha större, hade även varit kul att pröva en med kran på sidan typ 931.1 eller en eco log :)

Användarvisningsbild

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

Cruiser_no1  
#208414 Jag tror faktiskt att en ecolog 590D med 7000 går bäst men detta är ju bara i riktigt grov skog, och förutsatt att den håller ihop, men när dom funkar så går dom förbannat bra.

har man inte så grov slutavverknings skog så tror ja en JD1270E el 911/931 är lämplig, man halverar ju nästan bränsleförbrukningen mot 590in.

Avatar Fallback

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

Chainsaw Charlie  
#208421 Ja, nu är ju inte jag någon skördarförare men fram tills att någon dokumenterat slår Johan Nordhs 24 timmars körning så håller jag JD 1470D med H480 som den bästa slutavverkaren.

Användarvisningsbild

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

JörgenO  
#208433 Jag är inte så insatt i maskiner men ända sedan jag var liten så har denna varit ohotad ETTA som slutavverkningsmankin.
http://3.bp.blogspot.com/-xnqmeMSPUz8/T ... 07h001.jpg
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

Tosca  
#208435 Det kan ju vara bästa på flera sätt, maximal volym betyder ju inte allt.
Stamhållningen i Ösas eller Rottnes 2-greppare är ju ganska bra.

Användarvisningsbild

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

Smålandshuggarn  
#208438 Håller me, 1270E/1470E o h480c

Avatar Fallback

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208469
Tosca skrev:Det kan ju vara bästa på flera sätt, maximal volym betyder ju inte allt.
Stamhållningen i Ösas eller Rottnes 2-greppare är ju ganska bra.
Tester på hur följsamt diametern tas in i tvågreppare har på en Rottne visat att extrema diamterhack där diamtern faller 12 mm/3 dm frammatning är så sällsynt som strax under 100 löpmeter matad timerdel.
Den bästa mätningen på engreppare (Skogsjan 650) visade strax under 40 löpmeter.
Vanligtvis hittar vi dagens engreppare mellan 10-15 löpmeter mellan dessa nästan helt omotiverade stamhack.
VMF-kraven tillåter att ca var tredje diametermått är en cm fel.

Användarvisningsbild

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208543 Tror inte på 1270 i längden om du enbart kört slutavverkning. 1470E som gäller!
Några härikring som bytte 941an mot 931,vilket de ångrar nu.
Storleken HAR betydelse. :)

Avatar Fallback

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208734 Engstrand: på vilket sätt ångrar dom bytet till 931? Eller kör dom bara supergrov och tung skog?

Avatar Fallback

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208762 Man måste ju ta hänsyn till förutsättningarna man har annars så är väl bara störst bäst. Innan Gudrun och några år efter hade vi en H20. Den var ju bra så länge det bara var grov skog hela tiden. Hade en 890 efter den. Nu har vi en 931/365 och en 860.4. Hade vi haft kvar dom gamla hade vi inte varit så flexibla som vi är nu. Nu kan vi köra vindfällen i gallringar utan att behöva göra stora gator.
Så för vår del är den bästa maskinen 931 då den är stark men ändå rätt smidig

Avatar Fallback

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

väghultarn  
#208775 Finns det ingen skogshuggare som ska lägga in om att hva 3120 är en riktig kaxig slutavverkare... haha Annars håller jag nog grönt före i slutavverkningar.

Användarvisningsbild

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

T Landström  
#208779 Tänkte skriva mig själv och 346:an... Tar sig fram överallt...nästan... ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).