Bioenergi

Asp som ved

77 inlägg 108444 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Asp som ved

bobbo1  
#208216 Hugger en del asp runt åkerskanter. är det ide`att ta vara på som ved eller är det bättre att flisa allt ihop.Någon som vet om asp är bra ett elda med?



   TS
Avatar Fallback

Re: Asp som ved

Svahn  
#208220 Gör ved av asp! Har du sotig och kådig skorsten så ska du elda asp. Då rullar kådan och sotet ihop sig och ramlar ner i eldstaden.. Jag eldar med 70-80% asp :-)

Användarvisningsbild

Re: Asp som ved

loppan  
#208241 Funkar utmärkt att elda med asp,lite lägre bränslevärde än annan ved men det är ju bara att lägga in lite oftare.
Brinner rent på något vis och ganska lite aska efter.

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

Scoutman  
#208244 Jag eldar ca 30% asp, 60% tall/gran samt 10% björk, i kaminen. Vissa år mer asp...

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208245
Svahn skrev:Gör ved av asp! Har du sotig och kådig skorsten så ska du elda asp. Då rullar kådan och sotet ihop sig och ramlar ner i eldstaden.. Jag eldar med 70-80% asp :-)


Intressant, det har jag aldrig hört. Man måste antagligen elda med hög andel asp i en längre period för att det ska märkas. Finns det något mer eller mindre vetenskapligt belägg för detta?

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

axwell  
#208251
lfq skrev:Inlägg av lfq » 48 minuter sedan.

Svahn skrev:Gör ved av asp! Har du sotig och kådig skorsten så ska du elda asp. Då rullar kådan och sotet ihop sig och ramlar ner i eldstaden.. Jag eldar med 70-80% asp :-)



Intressant, det har jag aldrig hört. Man måste antagligen elda med hög andel asp i en längre period för att det ska märkas. Finns det något mer eller mindre vetenskapligt belägg för detta?


Det var något nytt, granved har ju omvittnat den egenskapen.
Så, som sagt, finns det några vetenskapliga studier som visar att något av detta stämmer?

Skänker bort mina aspträd om det blir lite större exemplar.

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

Svahn  
#208255 Om det är någon vetenskap törs jag inte svara på men har hört detta från gammelfölke, och min skorsten är relativt sotfri

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

vedförsäljan  
#208305 Ska du ha ved till husbehov eller sälja?
Självklart funkar asp brra; eldar en hel del. och det är ofta kvistfritt och lätt att klyva! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

bobbo1  
#208324 Veden ska i första hand vara för husbehov

   TS
Användarvisningsbild

Re: Asp som ved

vetinte  
#208331 De funkar jätte bra. Går själv o röjer på en fastighet som inte varit skött på 20-30 år. Allt över 5cm går till ved. Rästen risar jag väg med.
Har väll kallats för snål (nångång) :lol:
Men jag vill säga "ekonomisk på ett stötande sätt". :mrgreen:
Så ta du de till ved. Blanda o ge i pannan så blir de jättebra. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Asp som ved

Camwood  
#208334 Huga :surp: Elda upp Asp :shock: Hoppas de klenare bitar ni menar, Asp ska sågas till fint snickarvirke :grin:

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

Tosca  
#208338
vetinte skrev:Allt över 5cm går till ved.

Då tappar du många vedpinnar mot slutet om du kapar redan där!
Skämmes att kalla dig ekonomisk, förr kvistade de grenarna ned till fingertjocklek...

Användarvisningsbild

Re: Asp som ved

vetinte  
#208339
Camwood skrev:Huga :surp: Elda upp Asp :shock: Hoppas de klenare bitar ni menar, Asp ska sågas till fint snickarvirke :grin:


Det kan jag hålla med om. När jag kommer så långt att det blir aktuällt att titta på "dom större" träden så funderar jag på ett litet eget sågvärk. Men det lär ta ett tag :lol:
Så änsålänge så e de röjnings ved.

Tosca skrev:
vetinte skrev:Allt över 5cm går till ved.

Då tappar du många vedpinnar mot slutet om du kapar redan där!
Skämmes att kalla dig ekonomisk, förr kvistade de grenarna ned till fingertjocklek...


Gött att höra lite uppmuntran :lol: Men jag MÅSTE ju risa väg oxå.

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

Tosca  
#208378 Du får investera i en Terri istället, så slipper du hålla på och handla kran till traktorn...

Användarvisningsbild

Re: Asp som ved

vetinte  
#208383 Nä du den ekonomin finns inte :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).