Öppna kategorin

Historier från förr...

4 inlägg 4514 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Historier från förr...

Blivande snickare  
#207284 Heja!
Har ju kommit upp ganska många historier från förr i andra trådar så vi kan väl samla dom här :)

Berätta på!



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Historier från förr...

Hammaren  
#208126 Jag tänker berätta en liten anekdot om min far, som är bortgången sedan några år, och som jobbade i skogen hela sitt liv. Det här skedde i början på sjuttiotalet och jag var en liten grabb. Skyddsbyxorna hade nog precis kommit ut på marknaden, men han vägrade ha dom för han tyckte dom var tunga och varma. Hursomhelst en dag kom han hem blodig över hela benet och morsan skrek: Vi måste åka till sjukstugan!! Nä det behövs inte! Jag har fixat det själv, sa han. Morsan kikade på låret och fick se att han sytt 10-12 stygn med björntråden som han hade i ryggsäcken för eventuellt bäckmete. Hon tvingade med honom till sjukstugan i allafall, men där suckade dom bara och sa att det fick duga som det var ;-) Farsgubben i ett nötskal! Ja den synen glömmer man ju aldrig. Rambo kan slänga sig i väggen!

Användarvisningsbild

Re: Historier från förr...

machonisti  
#208174 Min farfars händer var trevliga att titta på som liten, han dog -78. Högra handen var speciellt intressant för pekfingret saknades. Hela fingret försvann under en jakttur på 60-talet i en hagelsvärm. Farmor sade att han kom hem ur skogen med en yllesocka runt handen.
Inte nog med pekfingret utan även lillfingret var avsevärt kortare. Under höbärgningen klippte slåttermaskin av fingret vid andra leden. Farfar tejpade fast stumpen och trodde på fullt allvar att den skulle växa fast. Farfar var bättre farfar än läkare för stumpen blev svart men av sjukhusbesök bidde inget, inte för en bonde i alla fall.
Jag och min lillasyster såg med nyfiken spänning på farfar när han gned sina stumpar mot skäggstubben och klagade på vädret.

Användarvisningsbild

Re: Historier från förr...

Skogshuggarn  
#208195
machonisti skrev:Min farfars händer var trevliga att titta på som liten, han dog -78. Högra handen var speciellt intressant för pekfingret saknades. Hela fingret försvann under en jakttur på 60-talet i en hagelsvärm.


Brukade kanske bära bössan på axeln med pekfingret instucket i pipan?`,,,laddad! :???: .
Har sett den "varianten" förr. :surp:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).