timberjack810c skrev:visst kan man balansera ibland på två hjul...men det tillhör ju lite
Jo de e sant... Man blir lika iskall var gång man ser de lutar för mycket.... Sen när vagnen går ner så blir det en sån lyckokänsla..
Jaskar skrev:Jag är heller ingen expert på skotare, men midjelåset på den skördare jag kör släpper när det blir för mycket belastning, för att inte hela maskinen ska välta antar jag (Första gången jag var med om det blev jag väldigt överraskad kan jag säga... )
Så antagligen har han kört ut kranen långt, midjelåset släppte och han hann inte trycka ner kranen i backen innan maskinen låg där. Surt.
Maldas skrev:Timberjack skotarna är mycket instabila, jag har själv bärgat en 1210 som tippat på en asfaltsplan!
Engstrand skrev:Tror åxå att du har fel,jag har kört en nyare än -94 som INTE hade midjelås. Däremot har det nog funnits som tillval på de modellerna. Men ej som standard.Skogsluffarn skrev:810 har visst midjelås... iaf från -94 och framåt.
Kan tillägas att om man är en normal skotar chaufför och kör normal körning så 810 en mycket stabil maskin. Det med att den är vältsjuk är bara trams. Den blir instabil först när du har full grip, full längd på kran, tom kasse och försöker köra samtidigt.
Den är som vilken vanlig skotare som helst...
kockums850 skrev:Alla har vi varit nybörjare någon gång.
Den filmen är ett praktexempel hur det kan gå innan man lär sig hur maskinen uppför sig.
Har själv bla. kört Bruunett 678, Timberjack 810B, 1410 och varit uppe på två hjul oräknerliga gånger (men ej vält ännu ;-) peppar peppar). Beroende på olika faktorer ex. Hög last, Kranens placering, Lutning, Stubbar, Avlastning-Full grip långt ut, Midjelås m.m.m
Men visst kan se det väldigt konstigt ut ibland.......