Skogsekonomi

Grannens är till salu! Investera i skog?

113 inlägg 59140 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

agronome-kleptoman  
#207755
Naders skrev:
Valmet 505 skrev:Kom på en annan grej som jag också är nöjd med. Ju mer skog man äger själv ju billigare blir jaktarrendet. :lol: :lol:

Så sant så sant :-bd

Ja visst har jag att hugga av men vad finns sen kvar?
Jaga i nysatta planteringar ger föga utmaning :grin:
Och funderar man sen vidare i banor såsom att barnen kanske vill ta över någon gång
och när de ska göra det om sisådär 25-30 år så ska det kanske finnas någon slutavverkningsbar pinne att ta för att kunna räkna hem en affär utan att bli skuldsatta upp över öronen.
Fast finns där inget borde det bli en billig affär :???:
Visst finns där planteringar som bör vara "färdiga" då men men....
Sen kanske de inte vill se åt en skog ens när de kommer upp i den åldern och då hade man säkert ångrat sig så in i h--vete :lol:
Alternativet som jag ser det är att fortsätta beta av på nuvarande skogslån och få en BRA privatekonomi jämfört med att behöva hugga ner halvfärdiga planteringar för att få ihop till räntorna.....
Nåväl....
Som ni säkert märker så är det ett himla velande här hemma dag som natt :grin:
Jaja, buden är inte bindande iaf :lol:

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

agronome-kleptoman  
#207756 Hej alla skogs tokar!
Nu är jag tbx igen och vill komentera visa inlägg här men Det blir jobbigt så jag skriver i stället här några saker som du som är spekulant på grannfastigheten som bör tänka på

Det finns saker som tyvärr ingen har nämnt här så som

LAGFART ELLER LANTMETERIETS KOSTNAD
PANTBREV
MARKBERDNING OCH PLANTERING
MARKSKADOR OCH RÖJNING KOSTNADER
OLIKA PLANTSKADOR DET FINNS ALLTID SVIN(N) I NY PLANTERING OM DET INTE ÄR VILDA DJUR,INSEKTER, SJUKDOMMAR DÅ ÄR DET VÄDRET SOM KAN STÄLLA TILL MED ETT HAVERI.
TILLVÄXTEN PÅ SKIFTET KAN VARA BEHEFTAD MED EN VISS OSÄKERHET LIKASÅ VOLYMEN ETT SLAGS LOTERI TYCKER JAG.
VIRKESPRISER OCH VRAK KLASIFISERING AV SKOGSBOLAGEN ÄR MINST 2%
FÖRHÅLLANDE TILL SKATTEMASEN VID ÖVERLÅTELSE ELLER FÖRSÄLJNING

Om du nu ska avverka för att finnasera köpet måste du veta att du måste avverka även för att täcka ovannämnda kostnader, vi leker med tanken att du får 500 för FUB meter (vilket är i sig ett väldigt bra pris för gran i dagsläge) och 350 för massa( idag får man här uppe i bästa fall 200 rent) över optimistiska priser alltså men det må ju va.
således måste du ta ner ca 13500 skogs kubik meter det är en jävla massa träd för att få ur det 11000 fub. Efter att jag har tittat på din skogs volym och det till tänkta skiftet 148 respektive 169 skogs kubik per H måste du raka av 83 H, alltså hela nya skiftet och 28 H på din skog, en jätte stor fläck kanske du klarar av 50% spärren beroende på hur mycket eller lite skog som du har under 20 år.

Till kalkylen igen
köpsumman och andra kostnader som du måste låna till är följande
2500 000 köpeskillingen om nu du får köpa det för 5 milj

30000 minst till lantmäteriet

415 000 för plantering markberedning ( 5000X 83 H kanske något förhandlingsbart vid sådana volymer men räkna alltid med det värsta så slipper stå med mössan i handen)

Det blir 2945000 och pantbrev på det 2,5% om jag minns rätt = 73625 slut skuld summan landar på 3018625 och du stoppar in 2500000 på skogskonto.

Räkna med genomsnitts räntekostnad på 3 procent (glöm det där med Stibor det funkar bara på speciella machinavtal annars blir du bara lurad, bankerna är inte dina kusiner precis och har du otur kan räntan hamna en bra bit över 5% om du binder till en fem åring kan du betala idag runt 3,70 inklusive R rabatt, så 3% x 3018625= 90558 en årlig kostnad som du kan dra från ränteintäkter från skogskonto som är svårt att sia om men har varit kring 3 % senaste åren i dag 2,35 % ränteförlust är ca 38000 per år X 10 år 380 000 efter tio år kan du ta fram skogskonto pengarna som är då 2500 000 - 380 000 Ränteförlust = 2120 000 - röjningskostnader ca 3000 per H x 83 = 249000 och 30% skatt ( och kanske statsskatt ? osäker men hoppas att jag har fel) då blir 1309700 kvar och en tioårig planterad skog som gör att du inte får avverka ur din övrig skog på 10 år till och en skuld på 3018625 netto skulden är 1708925 om du säljer skogen måste du betala 30% till i skatt, Har du skuld sedan tidigare då blir det ännu värre, jag vet jag har inte varit det minsta optimistisk men så är det i verkliga livet man måste räkna alltid med det värsta inget att ta för givet.

En annan tillväxt som jag har låtit bli här att räkna med är ju fastighetspriser det kommer på långt sikt att öka, kanske kan vara en morot att tänka på för skogen tillverkas inte mer, o andra sida måste grannfastigheten alltid köpas till nästan vilket pris som helst?, svaret är NEJ du kommer hur än du gör alltid att ha en grannfastighet som du kanske är sugen på det är nästan som att alltid vill ha snyggaste fru, man ska tänka på livskvaliteten det är allt för många före oss som har ägt skog t o m mycket skog och mark och levde ett enkelt liv men när dem får tog inte en pinne med sig, Det är tvär lätt att hamna i ekorrhjulet och när den plötsligen stannar av ligger man där antigen på en säng eller i ett mörkt och kallt hål, så mitt råd här gäller det att finna balansen med nuet och framtiden lev gott och spar en slant till ålderdomen i fall man nu blir gammal ... Inga garantier alltså, barnen kommer att klara sig precis som du har gjort kanske t o m bättre.

Puss på er och god fortsättning på det nya året

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Naders  
#207819 Hej igen alla.
Nu har jag fattat ett beslut angående den eventuella affären och det slutade med att jag drog mej ur affären.
Efter många dagars velande och vägande mellan för- och nackdelar så vann till slut den försiktiga sidan.
Något som låg och gnagde i bakhuvudet var "lev gott på det du har" kontra mer skog= mer jobb....

Affären var kanske lite i största laget redan från början, det hade varit helt annorlunda med en liten mindre bit säg 20ha. Det hade kanske varit mer rimligt med det kapital man har i ryggen.

Ej gynnsamma virkespriser samt höga fastighetspriser gjorde även sitt till.
Och den ekonomiska situationen i världen idag spelar ju också in på sitt sätt med flukturerande räntor som följd.

Med det sagt så vill jag dock erkänna att jag blev exalterad av bara tanken att grannmarken blev till salu och var från början beredd att betala högt enbart för att komma åt markbiten.... utan att räkna något nämnvärt på saken.


Således vill jag passa på att tacka alla vänliga själar som lagt ner tid på att räkna, både för och emot.
Jag förstår egentligen inte hur helt främmande människor som man enbart känner genom ett alias på ett forum kan vara så vänliga att de ägnar tankar och tid åt att räkna både på det ena och det andra.
Era tips och råd har spelat en stor roll och kanske hade jag tagit mej vatten över huvudet om jag inte fått all input rörande skogsfastighetsaffärer.

Än en gång, TACK!

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207824 "Än en gång, TACK!"

Det är ju kul att räkna på skogsaffärer. Jag har själv fått jättemycket hjälp av duktiga personer på
detta forum. Men i slutet av dagen så måste man ju sitta på sin kammare och bestämma sig
för om det känns rätt att köpa fastigheten.

För det ska ju vara roligt att äga skog, det är ju inte så kul om man hamnar i ekonomiska svårigheter
så att man måste göra saker som man kanske blir tvingad till.

Då är det bättre att ha det på en nivå som gör att man kan sova gott om natten.

Dessutom kan ju andra erbjudanden komma senare som kan vara mer attraktiva.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

surjämten  
#207964 Hej Naders !
Har följt din tråd men ej lagt näsan i blöt eftersom frågan varit så komplex.
Min magkänsla har dock hela tiden varit att affären känts lite osäker och att du utifrån samma känsla fattat ett klokt beslut.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Naders  
#208008
surjämten skrev:Hej Naders !
Har följt din tråd men ej lagt näsan i blöt eftersom frågan varit så komplex.
Min magkänsla har dock hela tiden varit att affären känts lite osäker och att du utifrån samma känsla fattat ett klokt beslut.


Japp. Det var nog magen som bestämde till slut. Tack för visat intresse dock.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208018 Äh, jag hade köpt om jag hade haft pengarna. Se min signatur. ;)

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

surjämten  
#208060
Mangan skrev:Äh, jag hade köpt om jag hade haft pengarna. Se min signatur. ;)


Ja, tänk om inte om hade varit !
Hade man fem "mille" (skattade) att använda så vore det lite lättare att investera o handla.

Användarvisningsbild

Re: Grannens är till salu! Investera?????

machonisti  
#208073 Där kom stötestenen: "skattade pengar".

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

stektlök  
#208127 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Så det finns alltså deg machonisti men det är svårt att stöta in så möe svart på en gång !! 8)
Det är så vi menar va

Användarvisningsbild

Re: Grannens är till salu! Investera?????

machonisti  
#208157 Det stora problemet:

I madrassen eller i skogen
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

agne  
#209070 hej är lite i samma dilemma har själv en fastighet på 42 ha och nu verkar grannens bli till salu på 100 ha med mycket gammal o stor skog vet inte några priser ännu men visst är man intreserad .Finns en kille som köper upp gårdarna runt här som suttit inne en del för skattebrott men har en duktig fru som för övrigt jobbar som advokat han har länsat en del skogsgårdar häromkring och aldrig planterat. enligt arvingarna som bor en bit härifrån får han ej köpa.så dår nog om jag vill köpa till marknadspris men mycket pengar förmodligen

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209188
Naders skrev:Hej igen alla.
Nu har jag fattat ett beslut angående den eventuella affären och det slutade med att jag drog mej ur affären.
Efter många dagars velande och vägande mellan för- och nackdelar så vann till slut den försiktiga sidan.
Något som låg och gnagde i bakhuvudet var "lev gott på det du har" kontra mer skog= mer jobb....

Affären var kanske lite i största laget redan från början, det hade varit helt annorlunda med en liten mindre bit säg 20ha. Det hade kanske varit mer rimligt med det kapital man har i ryggen.

Ej gynnsamma virkespriser samt höga fastighetspriser gjorde även sitt till.
Och den ekonomiska situationen i världen idag spelar ju också in på sitt sätt med flukturerande räntor som följd.

Med det sagt så vill jag dock erkänna att jag blev exalterad av bara tanken att grannmarken blev till salu och var från början beredd att betala högt enbart för att komma åt markbiten.... utan att räkna något nämnvärt på saken.


Således vill jag passa på att tacka alla vänliga själar som lagt ner tid på att räkna, både för och emot.
Jag förstår egentligen inte hur helt främmande människor som man enbart känner genom ett alias på ett forum kan vara så vänliga att de ägnar tankar och tid åt att räkna både på det ena och det andra.
Era tips och råd har spelat en stor roll och kanske hade jag tagit mej vatten över huvudet om jag inte fått all input rörande skogsfastighetsaffärer.

Än en gång, TACK!



Tycker du va feg men det är ditt val. Om 10 år ångrar du dig.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Naders  
#209223
zorran skrev:
Tycker du va feg men det är ditt val. Om 10 år ångrar du dig.



Zorran en som tror på virkespriserna.


Det är jag också medveten om och jag känner mej feg också.Satsar man inget, vinner man inget :wink:
Marginalerna var helt enkelt för små.
Skogen jag har skulle varit betald, då hade det inte tvekats ett ögonblick.
Barnen blir så sakteliga större och med dessa ökar även utgifterna samt diverse problem med dem.
Och det hade varit kul att se dem växa upp istället för att behöva gå till skogs var dag innan det ljusnar för att få skogen att gå ihop.
Många variabler som spelar in....

Min far blev erbjuden att köpa området (tror det var 30 år sen) för 400000.
Motsvarar idag ca 1Mkr.
DÄR har du en som ångrar sig :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

haggloader  
#209360
Naders skrev: Min far blev erbjuden att köpa området (tror det var 30 år sen) för 400000.
Motsvarar idag ca 1Mkr.
DÄR har du en som ångrar sig :lol:
Det blev väl en nolla för mycket och ska vara 40 000 kr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).