Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Basmaskin för "energivedshuggning"

10 inlägg 6892 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Basmaskin för "energivedshuggning"

RTH  
#207513 Hej

Har funderat en del på vad som kan tänkas vara bästa basmaskinen för energiveds avverkningar, dvs klena första gallringar och grova röjningsbestånd.
Man använder ju allt ifrån kombimaskiner, små skördare med klipp osv osv.

Vad är mest förnuftigt kostnadsmässigt? Objekten vanligtvis ganska små vilket innebär en hel del flyttar. Resultatet bör ju också vara bra.

Vad säger ni som har erfarenhet av detta?

RTH



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Basmaskin för "energivedshuggning"

Åke Nilsson  
#207748 Sök en lämplig skotare minst 8,5m-10m kran.
Oöm maskin med bra framkomlighet.
Tillräcklig hydraulflöde är ju också bra att ha till ex. röjningsaggregat.
Steglös transmission &la hydrostat.

Avatar Fallback

Re: Basmaskin för "energivedshuggning"

Fredrik_L  
#207874 Kör för närvarande med en Ponsse Buffalo Dual med ett Bracke C.16B aggregat men har planer på att byta till antingen Valmet 901/911 eller Ecolog 560 pga att Ponssen känns aningen stor. Sikten rakt framför sig är ju inte heller den bästa, det blir väldigt långt från kranen till "framhjulen".
Att ha en skotare med lång kran och gripsåg efter sig ser jag som ett måste om man ska få skaplig ekonomi på det hela, att sköta apteringen med skördaren när man kör träddelar blir alldeles för dyrt.

Avatar Fallback

Re: Basmaskin för "energivedshuggning"

Tosca  
#207878
Fredrik_L skrev:Att ha en skotare med lång kran och gripsåg efter sig ser jag som ett måste om man ska få skaplig ekonomi på det hela, att sköta apteringen med skördaren när man kör träddelar blir alldeles för dyrt.

Vad tror du om de klippar som har matarvalsar?
Borde det inte gå snabbare totalt sett om man använder en sån och knäckkvistar?
Omtagen med skotare med gripsåg verkar ta lång tid, och risken ökar ju för föroreningar då också.

Avatar Fallback

Re: Basmaskin för "energivedshuggning"

wrytter  
#208034 Har suttit och funderat med en kund ang. energived som står efter åkerkanter, igenvuxen åker, längsmed skogsbilsvägar, igenvuxna skogsbilsvägar osv. osv. Kom fram till att sista årsmodellen av Valmets drivare, 801 combin inte vore dum då den har tilt och roterbart lastutrymme, samt kran på sidan av medsvängande hytt. Att utrusta en sådan med t.ex Bracke C16b vore nog intressant, utifrån att man får ersättning per G15 timme. En maskin som klarar hela jobbet, klippa veden samt driva den fram så huggen når den. Synd att dom är svår att få tag i.

Avatar Fallback

Re: Basmaskin för "energivedshuggning"

Fredrik_L  
#208062
Tosca skrev:
Fredrik_L skrev:Att ha en skotare med lång kran och gripsåg efter sig ser jag som ett måste om man ska få skaplig ekonomi på det hela, att sköta apteringen med skördaren när man kör träddelar blir alldeles för dyrt.

Vad tror du om de klippar som har matarvalsar?
Borde det inte gå snabbare totalt sett om man använder en sån och knäckkvistar?
Omtagen med skotare med gripsåg verkar ta lång tid, och risken ökar ju för föroreningar då också.


Klipp med matarvalsar är nog inte alls dumt, ska man ta ut även massa så är det ju klart bättre. Problemet är väl när det börjar bli lite för dålig Medelstam, då hänger inte en klipp med Bracken i produktion. Tyvärr är det ju också mycket smått som ska bort, iaf på dom objekt jag kör. Jag byter ju till skördaraggregatet på 10min med min maskin så jag brukar köra med Bracken först och sen gå in och hugga massaveden.
Jag skotar 35-40m3s (flis) per timme efter Bracken men skulle jag ha gripsåg på skotaren och slippa ta ner längderna med skördaren så skulle det ju vara klart bättre ekonomi. Räcker om man skotar 20m3s (flis) i timmen för att skotaren ska gå runt och det bör inte vara några problem även fast man kör med gripsåg. Skördaren är dyr i drift :)

Användarvisningsbild

Re: Basmaskin för "energivedshuggning"

Åke Nilsson  
#208079 Valmets kombimaskin 801 väger bly i princip en valmet 890 har jag hört.
Inget för gallring i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Basmaskin för "energivedshuggning"

wrytter  
#208080 Åke Nilsson, som du kanske (troligen inte) läste så skrev jag "ang. energived som står efter åkerkanter, igenvuxen åker, längsmed skogsbilsvägar, igenvuxna skogsbilsvägar " dvs. inte i gallringar.

Användarvisningsbild

Re: Basmaskin för "energivedshuggning"

finskpinne  
#208090 Här är ju en liknande maskin som valmets combi. Den är lättare än valmeten. Det är en Logman och dom tillverkas ännu...

Bild

Avatar Fallback

Re: Basmaskin för "energivedshuggning"

wrytter  
#208102 Synd att Logman inte är etablerade i Sverige.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).