Före och efter jobbet

pajero, landcruiser eller patrol

32 inlägg 26681 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

pajero, landcruiser eller patrol

calle336  
#207412 Halloj alla.
Vi har börjat att leta efter en ny bil en av ovanstående.
Årsmodell runt 2005 pris runt 150. En diesel ska det ju vara förståss. Vilken har ni erfarenhet av? Landcruisern är ju dyrast men är den ändå värd det?
Mvh calle



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: pajero, landcruiser eller patrol

Kse  
#207427 Landcruisern har iaf en otrolig kvalitet.
LKAB har en Landcruiser som kör prover från gruvan mellan Kiruna och Gällivare 2-3 gånger om dagen.
Den förra bilen gick över 120000 mil utan annat än vanlig service och slitdelar innan den byttes ut men finns fortfarande kvar i LKAB tror jag. Jag möter den nästan varje dag på väg till eller från Kiruna.

Användarvisningsbild

Re: pajero, landcruiser eller patrol

vetinte  
#207432 Landcruiser inget snack..... om du ska ta dig fram utan för vägnätet.
Ska du mästadels köra vanlig väg men köra "lite" utanför ibland så e de Subaru.
Men håller du dig till dom tre åvanstående så e valet änkelt :)

Användarvisningsbild

Re: pajero, landcruiser eller patrol

Deminer  
#207696 Efter att under ett antal år, på tre olika kontinenter och dessutom under ganska kärva förhållanden sett vad TLC går för finns för mig inget annat val! Det finns anledningar till att det är världens mest nyttjade bil hos FN-styrkor och biståndsorganisationer världen över!
Funkar det där....funkar det i Munktorp! ;-)

Avatar Fallback

Re: pajero, landcruiser eller patrol

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207705 En Defender skall du ha! :-)

Avatar Fallback

Re: pajero, landcruiser eller patrol

calle336  
#207758 Jo vi befinner oss nu i australien och har gjordtd i snart 3månader och här är var och varannan bik en tlc. Så d lutar åt enpsån. Visst defendern e ju cool men vet inte hur konforten är i dem.
Storleken på tlc är au lockande.
I munktorp krävs d en bandvagn för att ta sig framB-)

   TS
Avatar Fallback

Re: pajero, landcruiser eller patrol

calle336  
#209830 En liten fråga angående landcruisern.
När kom den med delad baklucka? dvs då man kan fälla upp en del och ner en del?
Tycker de verkar lite opraktiskt med den sidohängda?
Då vi har hund och kanske vill lämna han i bilen ibland så måste ju hela baklucke dörren stå öppen.

Eller vad har ni för erfarenheter? samt var det olika val på bilen med sidohängd eller vanlig backlucka?

   TS
Användarvisningsbild

Re: pajero, landcruiser eller patrol

vetinte  
#209844 Går ju att ha dörren "lite" öppen bara. (det har jag med vanlig baklucka)
Annars så e den sidå hängda mer känslig i gångjärnen bara. Särskilt om även reservhjulet är monterat på den.
Men ser inga större problem me den saken som skulle vara avgörande i en annars bra affär på en Landcruser. :grin:

Användarvisningsbild

Re: pajero, landcruiser eller patrol

halvproffs  
#209845 På min RAV-4 tar dörren i draget på släpvagnen så det går bara att glänta på dörren. Landcruisen hör man aldrig något tok om.

Avatar Fallback

Re: pajero, landcruiser eller patrol

JohanH8  
#209905 D er bare et bilmerke i verden og d er Toyota, alt annet er billig etterligning. Har en gml LC sjøl i tillegg til Hilux. D bare går og går og går.....

Användarvisningsbild

Re: pajero, landcruiser eller patrol

land cruiser  
#211117 Men du kan öppna dom små sido rutorna i bagage utrymmet förövrigt är land cruisern en helt underbar bil man sitter som en kung går tyst och fint man behöver inte fälla i hop barnvagnen :grin:

Avatar Fallback

Re: pajero, landcruiser eller patrol

calle336  
#214167 Då har vi 2 objekt att välja på.
en LC årsmodell 03 gått 20 000 mil 2 ägare varav de sista 8 åren en gubbe född 22 eller va de nu va. bytt kammrem och fullservad. Verkar vara i bra skick och den gick fint när vi provkörde den.
Sen har vi 1 Pajero 07 gått 10 000 dvs hälvten så mkt som LCn och nyare. Dock en rostig fönsterlist och lite ytrost under. Jag har dock inte provkört den ännu.
Prisskillnad ca 40 000. dvs mer Pajeon är dyrare.
Vilken är att föredra?
Är LCn överlägsen trots en äldre modell osv ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: pajero, landcruiser eller patrol

Vedproducent  
#214172 Titta på Jeep Grand Cherokee också. Finns fina bilar av dom för runt 150-180000 kr. Då får du en årsmodell 07-08 som gått 12-15000 mil. Fina dragbilar med dragvikt 3500 kg. Går fint på vägen men har väl ingen jätteerfarenhet själv av hur dom är i terrängen. Men du får mycket bil för pengarna. Kvalitet med Mercedesmotor och drivlina är det i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: pajero, landcruiser eller patrol

vetinte  
#214177
calle336 skrev:Då har vi 2 objekt att välja på.
en LC årsmodell 03 gått 20 000 mil 2 ägare varav de sista 8 åren en gubbe född 22 eller va de nu va. bytt kammrem och fullservad. Verkar vara i bra skick och den gick fint när vi provkörde den.
Sen har vi 1 Pajero 07 gått 10 000 dvs hälvten så mkt som LCn och nyare. Dock en rostig fönsterlist och lite ytrost under. Jag har dock inte provkört den ännu.
Prisskillnad ca 40 000. dvs mer Pajeon är dyrare.
Vilken är att föredra?
Är LCn överlägsen trots en äldre modell osv ?


LC:n allagånger.
De hadde jag chansat på iaf. (alltid en chansning med bilar).
Jag hadde hällre lagt pengarna på LC:n.
Hadde de visat sig att jag varit tvungen att lägga "mällanskilnaden" (40,000:-)
på reparationer så hadde jag haft f...n så mycket mer bil i slutändan.
O 20,000 mil e ju knapt inkört ju :lol:
Tror inte du behöver "stirra dig blind" på milen vad gäller LC:n.
Däremot e de nogg värre när de gäller Pajeron tror jag.
O om ROSTEN redan börjat komma på Pajeron som desutom e nyare ??
då kan man ju fundera på hur de e om 5 år ?
Min åsikt o mitt tips e väll ganska klart :lol: Eller :?: :lol:

Användarvisningsbild

Re: pajero, landcruiser eller patrol

vetinte  
#214180
Vedproducent skrev:Titta på Jeep Grand Cherokee också. Finns fina bilar av dom för runt 150-180000 kr. Då får du en årsmodell 07-08 som gått 12-15000 mil. Fina dragbilar med dragvikt 3500 kg. Går fint på vägen men har väl ingen jätteerfarenhet själv av hur dom är i terrängen. Men du får mycket bil för pengarna. Kvalitet med Mercedesmotor och drivlina är det i alla fall.


Slukar så ini hästväg med bränsle har jag hört. :???: :?:
Jänförelsevis.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).