Skogsvagn (Huggarvagnar)

Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

70 inlägg 57755 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Cat554  
#202209 For svikt er det ingen forskjell i stivhet mellom forskjellige stålkvaliteter. E-modulen er tilnærmet akkurat lik. Foskjellen ligger i hvilken svikt de tåler før det blir permanent deformasjon (flytegrensen). Høyverdig stålkvalitet og tynt gods vil en således oppfatte som mykt, men fjærende.
OH

FTG
Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202386 ok, har vel egenlig hørt noe om dette før men innbilte meg at en kvadratisk bjelke/rør ville bli stivere ved stivere stål, men men det er vel som du sier ang svikt,,
så da burde vel holde med feks s355 kvalitet og ikke noe vits i å prøve å få tak i noe dyrere(domex 650 etc)

takk takk :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Cat554  
#202412 Mener du har rett, - om du finner tak i finkornstål så kan godset være tynnere om du vil leve med svikten. Det blir lettere, men foruten svikten vil faren for sprekker øke om du dimensjonerer marginalt, og du må ta mange hensyn ved sveising. Så stopp ved 355, og det er knappt noe svakere materialer å finne heller i hulprofiler i dag. Pass så på at bankene støtter mot hjørnene på HUP-en så du ikke belaster sidene, så har du henger i alle år.
OH

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

OlaE  
#202871
Norske_Trond skrev:OlaE:
ser på nyaste moheda brosjyren at på M155 er centrumsrøret er 250X250x10mm så kan skjønna at den er rimlig stiv :shock:
Ser og at den på M120 er 180x180x8mm, så hadde jag fått dit 8-10mm på 180x180 centrumsrøret mitt borde det vel hjelpt en hel del.


Jag var ute och mätte lite nyss, tänkte på det du skrev.
20130106_133458.jpg


Detta är mellan kran och grind, ca 295x295mm.

Efter boggin, mot bakre banken är ramen 250x250mm. :-)


Den ser ut att vara bultad på bilden, men det är den inte, är helsvetsad i främre banken, som i sin tur är fäst i grinden med, som i sin tur har oljetanken i 8-10mm plåt i mitten.

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202977 Om du lyfter skyddsplåten mellan drivrullarna, är det balk inne i den gula balken med?

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

OlaE  
#203014
gnisten83 skrev:Om du lyfter skyddsplåten mellan drivrullarna, är det balk inne i den gula balken med?


Du tänker att man har dragit in boggin och skurit avsvetsat den?

Här är några bilder på hur det ser ut inuti, men jag får kika igen imorgon.

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207528 Litt av en vagn du har OlaE, inte mye likt min ganle Patruuna.

Den har snart både 3 og 4 timmerbanke nu, bilder kommer til veckan.

den duger den og :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207530 Har en fråge,

ved å Bruka Black Bruin bb4 800cc motorer så menar jag at jag har sett at noen fabrikat anbefaler å bruka 400/60-15.5 hjul.. mulig for å få best dragkraft. dragkraft er då 1 124 kg ved 200bar.

Ved å i stedet bruke 500/60-15.5 hjul hur mycke mindre blir dragkraften da ved 200bar..
da dom er ca 10cm høgere diametere, inte sikker på rullomkretsen.

Burde jag kanskje montere utv Pump som jag kan Justere trycket upp til 250Bar på.

noen som kan hjelpa med å rekna ut detta ? :???:


hilsen Trond

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Cat554  
#207537 Drakraften er proposjonal med diametern, så øker den fra 83 til 93 cm ( 12% ) så blir kraften 989 kp.
Øker du trykket fra 200 til 250 bar, så blir kraften med de store hjula 1236 kp.
OH

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207714 Det var så enkelt ja..

Er Jo synd å mista rundt 150kg I dragkraft, men er vel mange fordeler med 500hjul I forhold til 400 hjul og.

Vad tror dere andre på skogforumet då
:???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

larsjoh  
#207735 Jag tror det är enklast att kontakta Trejon som bygger MULTIFOREST dom har hydraul drift på alla vagnar med navmotorer fron Black burin. BB4 på de mindre och BB5 på de större. Varför inte köpa en komplett ny och sälja den gamla. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207967 Hadde jo vært fristande med ny vagn men den Gamle får duga inntil vidare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208002 Trond: Har du motorerna än så du vet exakt deplacement och om de har mek eller hydr frihjulning?
Om du tänkt köra med traktorns hydraulik så kan jag upplysa om att tjockare olja än hydraulolja 46 kommer leda till till skjutna axeltätningar på motorerna om du kör i stark kyla. Vi säljer numer bara hydrauldrift tillsammans med eget hydraulsystem för att undvika fel oljeviskositet och att kunderna struntar i att koppla in fri retur för läckolja. Vi flyttar även fälgens centrumdisk för att få bästa lagerlivslängd. Med detta ordnat funkar grejorna bra och länge.

MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

jonathanA  
#208033 Då är det handel 46 som gäller till dessa motorer då? eller vad tror du morgan? Jag har separat system!
Det är en mowivagn!
CIMG1753.JPG

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

OlaE  
#208046 Jag har Handel 46 i skogsvagnen, Moheda 155 med Robson-drift, eget hydraulsystem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).