Skördare

ponsse med kesla agg

5 inlägg 4960 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ponsse med kesla agg

Mansheden  
#207710 har någon monterat kesla 25rh på ponsse skulle nog sitta fint ?! tänker nog testa snart själv på beavern



   TS
Användarvisningsbild

Re: ponsse med kesla agg

Kse  
#207728 Finskpinne här på forumet har ett 20rh på sin Cobra och verkar iaf nöjd.

Användarvisningsbild

Re: ponsse med kesla agg

finskpinne  
#207911 Jag har monterat ett 20 RH på en Cobra. Jag köpte aggregatet begagnat och det var såna ventiler på aggregatet som inte Opti kunde styra (såna som har stängd mittposition), så jag slet ut hela Opti och satte in ett Motomit mätsystem, ångrar det inte en sekund. Motomit:s system kräver inte att trycket ligger på hela tiden så det sparar jäkligt mycke bränsle.
Jag tänkte nog först montera det mot Opti men jag fick kalla handen när jag vände mig till Ponsse för lite hjälp om hur jag skulle göra med givare och sånt för att få det att arbeta tillsammans med Opti, så då sket jag helt å hållet i Opti å slet ut skiten. Motomit har fungerat felfritt i flera år, har inte ens haft så mycket som en störning i krankabeln. Men dom på Kesla sa nog att det ska gå att fixa så man får det monterat mot Opti. Dom har för övrigt varit väldigt villiga att hjälpa till med alla ärenden.

Aggregatet är jag väldigt nöjd med, går aldrig tillbaka till Ponsses aggregat. Väldigt lättservade och virket kommer lätt genom aggregatet. Jag har diametermätningen från knivarna och jag tycker det fungerar bättre än från hjulen, det blir minder kalibrerande eftersom knivmätningen är mindre känslig för temperaturförändringar så det inte är något som ska tränga in i virket.

PM:a om du undrar över något...

Användarvisningsbild

Re: ponsse med kesla agg

Robert Lindberg  
#209142 Hmm intressant, funderar på att sätta ett Motomit eller Dasa i Dualen för att kunna köra mer flexibla aggregat, men man ju knappast riva ut Optin då den styr det flesta av systemen. Har också retat mig på det gammalmodiga konstanttrycksystemet som kostar massa onödigt bränsle.

Användarvisningsbild

Re: ponsse med kesla agg

finskpinne  
#209148 Jo dom nyare maskinerna har ju en hel del mera inblandat i Optin så då kan det va svårt att ta bort Optin helt. På Cobran så finns det ju helt skilld styrbox till hydrostaten och kranen styrs ju via IPS boxar så det var ju inget problem för mig att slita ut Optin. Men det kan ju nog gå att köra Motomit eller Dasa parallellt med Optin. Jag har ingen erfarenhet av nån Dual så jag vet inte hur mycket som är inblandat i Optin och hur omfattande det skulle va att fixa så det går att köra parallellt med nåt annat system, men det är ju bara att ta kontakt med den aggregattillverkare som du är intresserad av. Är dom intresserade av att sälja ett aggregat till dig så hjälper dom dig säkert att få in ett vettigt mätsystem som passar till andra aggregat. För Ponsses aggregat är ju inget att hänga i julgranen precis...
Logmax har väl fixat en interface som gör att man kan köra med Logmax aggregat på en Ponsse med Opti... På Kesla sa dom att det borde gå att sätta dit likadana ventiler som Ponsse använder och försöka fixa dit såna givare som Ponsse använder för att kunna köra med Opti. Men jag ansåg att det var bättre att byta till Motomit för jag var så trött på Ponsses gammalmodigt å bränsleslukande system.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).