Uppvärmning

Torkar ved som är frusen?

32 inlägg 38030 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Torkar ved som är frusen?

vetinte  
#207446 Är det inte samma princip som "frystorkat mat" ? :???:
O de funkar ju som bekant.

Avatar Fallback

Re: Torkar ved som är frusen?

Torgny  
#207447
Camwood skrev:Intresant tråd :grin: Har ni några belägg för era påståenden om torkning av ved i kyla? Eller praktiska prov?


det handlar om ren fysik men även att jag ligger ett år i förväg med ved eller med andra ord det som ska eldas vintern som kommer ligger redan kluvet o staplat i meterlängnder

Användarvisningsbild

Re: Torkar ved som är frusen?

Camwood  
#207451 Fysik ja! Men ja skulle nog säga träets fuktmekanik.

Avatar Fallback

Re: Torkar ved som är frusen?

eqlazer  
#207474 Det är ju bara att titta i sin egen frys. Mat som legat för länge blir torr och har isbeläggningar på sig.

Användarvisningsbild

Re: Torkar ved som är frusen?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207527 Frystorkning är något helt annat. Och att tro att lakan torkar snabbt i fruset tillstånd har inte testat det själv.
Ett lakan som hängs under tak utomhus på sommaren torkar betydligt snabbare även om det regnar konstant med hög luftfuktighet, än ett lakan man hänger ut på vintern.

Användarvisningsbild

Re: Torkar ved som är frusen?

vetinte  
#207553
Sibiria skrev:Frystorkning är något helt annat. Och att tro att lakan torkar snabbt i fruset tillstånd har inte testat det själv.
Ett lakan som hängs under tak utomhus på sommaren torkar betydligt snabbare även om det regnar konstant med hög luftfuktighet, än ett lakan man hänger ut på vintern.


Ja vaa vet jag när de gäller lakan. Liksom inte min avdelning :wink: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Torkar ved som är frusen?

Blivande snickare  
#207555
vetinte skrev:Ja vaa vet jag när de gäller lakan. Liksom inte min avdelning :wink: :mrgreen:

Kanske mer mellan lakanen? ;)

Avatar Fallback

Re: Torkar ved som är frusen?

Tosca  
#207573 Det kan bli frostigt även mellan lakanen vet du...

Användarvisningsbild

Re: Torkar ved som är frusen?

vetinte  
#207575
Blivande snickare skrev:
vetinte skrev:Ja vaa vet jag när de gäller lakan. Liksom inte min avdelning :wink: :mrgreen:

Kanske mer mellan lakanen? ;)
Tosca skrev:Det kan bli frostigt även mellan lakanen vet du...


:lol: Ja eller hur :lol:

Avatar Fallback

Re: Torkar ved som är frusen?

Snowblow06  
#207577 Någon som har en uppfattning om man kan dra nytta av principen med "frystorkning" av ved, vad gäller sommarhuggen björkved som man kapar och klyver på sen sommaren och som får ligga täkt luftigt under vintern. Kan man anse den torr på våren eller senvintern eller behöver den torka även över sommaren samma år

Användarvisningsbild

Re: Torkar ved som är frusen?

herjman  
#207588 Jag vet inte vad det är för byggnad du har på bilden men tänk på att du kan få fuktproblem och du förvarar färsk ved innomhus, det är många hundra liter vatten som ska dunsta ur.

Användarvisningsbild

Re: Torkar ved som är frusen?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207591 Otroligt låg torkeffekt på vintern.

Avatar Fallback

Re: Torkar ved som är frusen?

opekka  
#207596 Herjman: det är en gammal timrad ladugård som brädfordrats och fått nytt tak. På våren brukar jag öppna dörrarna för att det ska blåsa igenom. Annars är det väldigt luftigt med snö som driver in vintertid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torkar ved som är frusen?

machonisti  
#207598
herjman skrev:Jag vet inte vad det är för byggnad du har på bilden men tänk på att du kan få fuktproblem och du förvarar färsk ved innomhus, det är många hundra liter vatten som ska dunsta ur.

Hört eller sett någonstans att ur 1 m3 skall 300 liter vatten avdunsta innan veden är torr.
Antar att det handlar om fast m3, med eller utan bark??? ingen aning.

Avatar Fallback

Re: Torkar ved som är frusen?

opekka  
#207603 Jag brukar stapla in fem-sex kubikmeter i byggnaden och räknar då med att runt 1,5 kubikmeter vatten ska dunsta. så du är inne på rätt spår, Machionisti.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).