Uppvärmning

Torkar ved som är frusen?

32 inlägg 38026 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Torkar ved som är frusen?

opekka  
#207196 I höstas kapade jag ved som klövs och staplades för att användas till kommande höst och vinter. Veden var nästan helt rå när den staplades upp.

Att något händer i kallförrådet även vintertid är klart, eftersom det bildas rimfrost ovanför dörrarna som står lite dåligt stängda.

Rimfrosten kan knappast komma från något annat än veden. Vilket borde betyda att ved torkar (om än VÄLDIGT lite) även vintertid..?



   TS
Avatar Fallback

Re: Torkar ved som är frusen?

storån  
#207201 Japp, ved torkar vid minus.
Åtminstonde vid nån minusgrad.

Användarvisningsbild

Re: Torkar ved som är frusen?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207208 Vatten kan gå direkt från is till vattenånga utan att det behöver smälta. Tydligt om man lämnat en dörr öppen till något uthus och det snöar in på golvet.
Även vid sträng kyla minskar snön på golvet varje dag och efter ett par veckor är det rent.

Användarvisningsbild

Re: Torkar ved som är frusen?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207210 Jo, kallas sublimering.
Se länk; http://sv.wikipedia.org/wiki/Sublimation

Användarvisningsbild

Re: Torkar ved som är frusen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207225 Mkt intressant. Iskall ved som slängs i pannan med lite snö på brinner hur bra som helst
men ved som legat inne en natt och är ytfuktig är betydligt svårare att få att brinna.

Användarvisningsbild

Re: Torkar ved som är frusen?

machonisti  
#207226 Kall ved kyler luften som då inte kan hålla vattenångan (relativ fuktighet) utan den kondenseras på vedytan.

Användarvisningsbild

Re: Torkar ved som är frusen?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207228
machonisti skrev:Kall ved kyler luften som då inte kan hålla vattenångan (relativ fuktighet) utan den kondenseras på vedytan.

Precis, det blir kondens på vedens yta på samma sätt som på en kall öl..

Användarvisningsbild

Re: Torkar ved som är frusen?

vetinte  
#207231 :lol: :lol: nu var "pilsnern" närvarande igen :lol: :lol:

OAS-forests skrev:
machonisti skrev:Kall ved kyler luften som då inte kan hålla vattenångan (relativ fuktighet) utan den kondenseras på vedytan.

Precis, det blir kondens på vedens yta på samma sätt som på en kall öl..


En sån öl e godare oxå. Kanske de e likadant med veden ?
Pannan tycker den e godare heltänkelt :lol:

Avatar Fallback

Re: Torkar ved som är frusen?

opekka  
#207234 Intressant med vintertorkning.

Går det att få någon uppfattning om hur mycket ved torkar vid 15 eller 20 minusgrader? Som bekant är ju luften mycket torr när det är rejält med köldgrader.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torkar ved som är frusen?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207273 Dock tycker jag inte att sublimering rakt av förklarar frosten på bilden överst. Torkeffekten i köld är trots allt oehört låg och borde inte bilda frost på det viset.

Skulle tro att försöker man torka ved i normal köld skulle det ta upp mot tre år innan man har torr ved, gissat med höften. Fördelen är dock att man slipper svampangrepp under tiden..

Användarvisningsbild

Re: Torkar ved som är frusen?

halvproffs  
#207276 Förr i tiden frystorkades ofta tvätten innan den togs in för inomhustorkning.

Avatar Fallback

Re: Torkar ved som är frusen?

Torgny  
#207343 fukten som är inne i ett ved trä torkar bäst vid minusgrader , blir det -25 eller lägre så trängs fukten ur veden som inte sker vid varmt o hög luftfuktighet (vanligt mitt på sommaren) därför blir veden mer lätt eldad om den får ligga över en vinter

Användarvisningsbild

Re: Torkar ved som är frusen?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207345
Torgny skrev:fukten som är inne i ett ved trä torkar bäst vid minusgrader , blir det -25 eller lägre så trängs fukten ur veden som inte sker vid varmt o hög luftfuktighet (vanligt mitt på sommaren) därför blir veden mer lätt eldad om den får ligga över en vinter


Det har jag svårt att få ihop. Vid vanlig torkning dras vattnet ut av torrare luft utanför, vilka krafter trycker ut vattnet i fruset virke?

Avatar Fallback

Re: Torkar ved som är frusen?

Torgny  
#207442
Sibiria skrev:
Torgny skrev:fukten som är inne i ett ved trä torkar bäst vid minusgrader , blir det -25 eller lägre så trängs fukten ur veden som inte sker vid varmt o hög luftfuktighet (vanligt mitt på sommaren) därför blir veden mer lätt eldad om den får ligga över en vinter


Det har jag svårt att få ihop. Vid vanlig torkning dras vattnet ut av torrare luft utanför, vilka krafter trycker ut vattnet i fruset virke?


vattnet expanderar när det fryser o då trycks det ur veden samt att vid stark kyla har luften lägre luftfuktikhet o det hela tiden strävar efter gämnvikt

Användarvisningsbild

Re: Torkar ved som är frusen?

Camwood  
#207445 Intresant tråd :grin: Har ni några belägg för era påståenden om torkning av ved i kyla? Eller praktiska prov?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).