Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogskran och vagn till Foton 404

173 inlägg 76099 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Joe  
#206955 Då är det alltså inte typen av stödben som gör teleskopbenen till ett bättre val.
Det är att det snålas med material på lavettbenen?

Ett sakligt argument av John.S, dock så vet jag inte om man behöver stå så nära vältan?:
"Det finns nog för och nackdelar med båda skulle jag tro, men ja skulle nog välja teleskopen, eftersom dom blir lite smalare, jag tänker på vid avlägget, då man nog kan stå rätt nära vältan med vagnen"
Senast redigerad av Joe fre 25 jan 2013, 09:44, redigerad totalt 1 gång.

FTG
Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

vetinte  
#206961 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:05, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

molnia  
#206962 här finns en bra tråd om boggikonstruktioner
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=22629

Det har nämnts att lavettben finns på grävlastare, men då så lyfter man ju oftast upp sig med dem så att man kan inte gömma att köra iväg med dem nere och skada dem då du inte längre kan köra med drivhjulen i luften.

vi har bara haft teleskopben och de har blivit skadade. Det var redan en spricka mitt på yttre röret när vi köpte den men den sprack upp igen. Men kan tillägga att den vagnen har dålig markfrigång så att man fastnar även med benen uppe ibland.

Jag tror att den största orsaken till större skaderisk på lavett är att det blir ett större moment.
Nu är det inte någon fakta i detta resonemang men säg att teleskopben behöver sticka ut 45 cm för att nå mark. lavettbenen viks ut i sin hela längd oavsett hur nära marken är. Då kan det vara tex ca 90 cm. Om man skulle göra ett test där teleskopbenen skjuts ut samma längd som lavettbenet är långt skulle det nog vara ganska lika i skaderisk tror jag.
Sen vore det intressant att se hur mycket större skaderisk det blir med större lutning på teleskopben.

Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

halvproffs  
#207028 Mycket bra skrivet av dig Molnia!! Har haft båda stöden och jag föredrar lavett för det blir stadigare.
Har kört sönder ett lavettstöd en gång men det var inte leden som gav sig utan strax nedanför vek sig benet, och att backa tillbaks det var inte att tänka när det var helt av. Några timmar med svetsen så var det starkare än original.
Man behöver inte stå långt från stödan när man lastar av. När stödan var låg så fällde jag ner benet och med ramstyrningen styrde in det så långt det gick, och då är man nära.
När stödan blev typ 1,5 m hög så körde jag nära vältan och tryckte benet mot stödan så benet nästan stod lodrätt. Gick hur bra som helst. Gjorde så mest för att kranen bara var 4.2m.

Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

vetinte  
#207128 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:05, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207154 Jovisst, jag var inne på ett Jake-fäste och en äldre vagn förut så jag tänkte precis så.
Prova och se?

Avatar Fallback

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

OlaE  
#207155 Är traktorn stor nog för att ha en kran på?
Stabilitetsmässigt, eller du kanske får ha stödben på kranen?

Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

vetinte  
#207162 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:06, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

vetinte  
#207164 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:06, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207168 Detta blir ju en ny tråd?

Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

vetinte  
#207175 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:06, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

donky-kong  
#207259 Lavettstädben har en oskyddad hydraulkolv. Lätt att serva och inspektera. Dock finns en riska att skada kolven vid lastning..

Teleskopstödben har kolven skyddad, vilket försvårar underhåll.

Avatar Fallback

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

axwell  
#207279
donky-kong skrev:Lavettstädben har en oskyddad hydraulkolv. Lätt att serva och inspektera. Dock finns en riska att skada kolven vid lastning..

Teleskopstödben har kolven skyddad, vilket försvårar underhåll.


Öh, hur menar du nu ? Upprepar en bra fråga.

Avatar Fallback

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

OlaE  
#207297 Här är en jättebra bild på både teleskop och lavett samtidigt från KTS.

hu30.jpg


Om du t.ex. plockar virke nära stödbenen kan det lätt hända att man smäller till kolven på lavett-stödbenet till vänster, medans på teleskopbenet till höger finns det inte en chans att du kan träffa kolven.

Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

vetinte  
#207303 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:07, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).