Bioenergi

Hjälp med Grothantering

23 inlägg 18375 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp med Grothantering

herjman  
#207026 Hej.

Håller på och hugger hagmark samt lövskog på en fastighet som inte sett en motorsåg på 20-30 år.

Hur gör man med Grotet, när är det lönsamt att lejja någon för att ta hand om det eller ska man bränna det?

Har svårt att avgöra vilka mängder det handlar om!

Det handlar om klibbal, ask, björk, ek, hägg och lite blandade buskar.

Bifogar en bild så kan expertisen få avgöra



   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med Grothantering

Blivande snickare  
#207045 Drar du kalt?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Grothantering

herjman  
#207058 Om du menar kalhugger med drar kalt så kan man väll säga att jag gör det i betesmarken, förutom några fina gamla ekar som jag friställer.

I skogen blir det mer röjjning och plockhuggning.


Saken är bara den att det blir så kopiöst med ris så jag lär höjja medeltemperaturen här nere om jag ska elda allt! :lol:

Saknar även egna skotningsmöjligheter tyvärr så det måste lejjas in när råvaran ska ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med Grothantering

vedförsäljan  
#207065 elda upp det, iallafall om du vill spara pengar.
Eller så kanske du kan byta mot att en granne kör bort det och få det och dieselpengar om de nu finns så vänliga grannar :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Grothantering

herjman  
#207139 Det blir så dålig lönsamhet alltså? Läste någonting om att det ska bli minst tre fulla fliscontainrar för att det ens ska vara värt att diskutera?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med Grothantering

Simon.M  
#207149 Får 90 kr kubiken här och det ska man ju gångra med 2,7 för att jämföra med fub blir ju runt 240 kr om jag räknat rätt

Avatar Fallback

Re: Hjälp med Grothantering

Simon.M  
#207151 Finns dom som nöjer sig med 1 container med

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Grothantering

herjman  
#207157 Men det känns som att det behöver bli en hel del ris för att det iallafall ska gå runt, naturligtvis beroende på köravstånd och liknande.

Finns det någon formel hur man räknar bort luften och mäter upp flisinnehållet i en rishög?

Många dumma frågor men innan har jag bara brännt riset men då har det inte vart så stora mängder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med Grothantering

Blivande snickare  
#207181 Blir det bara ris alltså?
Du plockar ut stammarna?
För att få nån ekonomi i flisningen så ska det nog vara stam kvar i riset.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med Grothantering

foton  
#207213 Har levererat grot i ett par år. 2011 fick jag 65 kr. m.s 2012 räknades volymen i kw. då blev priset 40 kr. ms. Det går absolut inte ihop !

Avatar Fallback

Re: Hjälp med Grothantering

Simon.M  
#207218 Det var för dåligt betalt verkar vara stora variationer på pris i Sverige när jag skulle sälja o börja ringa runt så fick jag alt från 40 till 90 kr

Avatar Fallback

Re: Hjälp med Grothantering

vedförsäljan  
#207223 Har varit med och köra ut liknade objekt
jag fick ju veden så de blev inget grovt ris...snål småläning:-)
Han som ägde vile ha det till flis, utkört blev de men flistuggen kom 1,5 år senare..
Inte blev de mycket av det inte, men borta är det och att elda är ju ett jävla jobb det ochså..
Ta stam från tio,femton cm så börjar det bli lite lönt.. men de är ju ved!

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Grothantering

herjman  
#207597 Det är allt från rishögar till toppar på ca 20 cm i diameter det handlar om.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med Grothantering

vedförsäljan  
#207599 Då kan det vara lönt
som jag förstår måste du leja skotning?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Grothantering

vetinte  
#207601
herjman skrev:Hej.

Håller på och hugger hagmark samt lövskog på en fastighet som inte sett en motorsåg på 20-30 år.

Hur gör man med Grotet, när är det lönsamt att lejja någon för att ta hand om det eller ska man bränna det?

Har svårt att avgöra vilka mängder det handlar om!

Det handlar om klibbal, ask, björk, ek, hägg och lite blandade buskar.

Bifogar en bild så kan expertisen få avgöra


KUL ATT SE ATT DÄR E FLER ÄN JAG SOM HÅLLER PÅ ATT "ÅTERSTÄLLA". :-bd
Trodde nästan att min typ som tog på sig 20-30 år gammla prosjekt var utdöda :lol:
Jag Snålade o tog allt från 5 cm till ved. Rästen äldades eller användes till att risa väg.
Funderade på att skaffa en liten flistug o använda flisen till väg oxå. Men de har inte blivit av än.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).