Motorsåg och handhållet

Körkort ????

125 inlägg 46755 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

H-kan  
#206800
snubblaren skrev:Man får en vad är det 20% rabbat ifrån husqarna och eller jonsered.


Man får tre rabattlappar, en från vardera hva, jonsered och stihl. 20% upp till 5000 på de allihop, eller en tusing, ungefär. typ

Så om man inte har några grejor kan det löna sig att låna ihop dem innan kursen och köpa dem med rabattlapparna efteråt.

Jag upplevde aldrig kursavgiften som betungande, ffa när bidraget från Säker skog minskade summan på fakturan från utbildningsanordnaren. Jag vill minnas att det var Södra som gav kursen jag gick. Sista kursdagen fyllde vi i lappar som kursledaren skickade in till Säker skog, och det var den summan som drogs på fakturan. Jag hängde inte riktigt med där i svängarna, så det var bra att kursledaren (Tack Mathilda!!) hade varit med förr så att säga.

Röjsågskortet känner jag mig lite mer tveksam till. Dels för att jag har röjt ganska mkt och dels för att det inte är lika farligt. Men jag är osäker på om och när ett röjsågskort är ett måste.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206806 Av de jag pratat med under den tid detta funnits är det ingen som nämnt detta tidigare.

Jo, jag är dåligt påläst. Har bara kollat säker skog. Där konstaterade jag att jag inte var ensam i att inte veta om detta.

http://www.sakerskog.se/default.asp?pat ... geid=13547

Just nu är 31 982 motorsågs- och röjsågskörkort utfärdade,
varav 5 663 st utnyttjat säkerhetschecken (2013-01-24)
och 714 har utnyttjat utbildningschecken för röjsåg.

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

JörgenO  
#206816 Jag fick mina 2000 utbetalda idag, fick hålla på att krånga lite men fick bra hjälp från Vuxenskolan som jag gick kurserna hos. Smidigast fungerar det om man skriver ut blanketten som finns på Säker skogs hemsida och lämnar den till examinatorn när man kör upp för B-kortet. Informationen om detta kunde dock vara bättre.
Sen får man ju rabattcheckar på 20% från de tre stora som nämnts ovan.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Tosca  
#206876 20% eller max 1000 kr rabatt på Jonsered respektive Husqvarna.
Stihl har 15% rabatt på produkter i grupp AA0 och 20% på övrigt.
Inget maxbelopp på Stihl.

Någon av er ÅF som vet vad AA0 betyder?

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

bmbamse  
#206927 Jag tog AB-kortet för motorsåg i våras och den info vi fick på upptacktsträffen i Enviken var mkt bra!
Fick även ett formulär för den nämnda säkerhetschecken som skulle fyllas i av examinatorn. Vi hade en väldigt bra cirkelledare (som också tog kortet) som hade full koll mot studieförbundet. Sista praktiska träffen samlades våra formulär in å så blev det en träff till, som jag tyvärr missade för annat, där korten delades ut i gemytlig anda vad jag förstått...

Vi som uteblev då fick korten i ett stort C4-kuvert på posten, med ovan nämnda rabattcheckar varav en delbekostade en ny gräsklippare...

Jag tror att jag betalade några kronor över 2000 för kurs å litteratur, resten betalades med eu-pengarna.

En av de bästa och mest prisvärda investeringar jag gjort!

Suveränt upplägg med ett antal handlare som upplät sina lokaler (olika kvällar) där säker skogs "gubbar" bedömde vår utrustning och handlarnas service avdelning "dissekerade" våra motorsågar med avseende på säkerhet. Förvisso är jag rätt säker på att det handlades rätt mycket på och runt de där kvällarna så handlarna lär ju inte ha lidit av att få 30 gubbar å tanter med motorsåg på hjärnan i butiken under några timmar.... :grin:

Dessutom har jag fått nya vänner! -Vi hade riktigt kul på sammankomsterna, både våra egna i gruppen och de gemensamma skogsdagarna.

Jag har bränt 2000kr på betydligt sämre saker...

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Nonkan  
#206954
Tosca skrev:20% eller max 1000 kr rabatt på Jonsered respektive Husqvarna.
Stihl har 15% rabatt på produkter i grupp AA0 och 20% på övrigt.
Inget maxbelopp på Stihl.

Någon av er ÅF som vet vad AA0 betyder?


AA0 är högtryckstvättar och grovdammsugare. Inte speciellt motorsågskörkortsrelaterat alltså.

När ni använder rabattcheckarna, se till att ta med körkortet, det är lite meckigare att administrera annars :)

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

JörgenO  
#206960 Tack för tipset om att ta med körkortet. Jag skall köpa huggarbälte med all extrautrustning hos Stihl (Harrys cykel o motor) i helgen.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Tosca  
#207067 Så ska man köpa mycket så är det Stihl som gäller, för de har inget maxbelopp utan man får rabatt på hela köpesumman.
Fast man kan ju utnyttja de andra så långt det går också, alltid kul att blanda olika märken på kläderna.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

242xpg  
#207383 Jag börjar c kursen på torsdag har någon gått den? Ab på motor och röjsåg är avklarade och jag har nästan bara positivt att säga om dom kurserna. Dessutom var vi goa gäng som hade jäkligt skoj . En eloge till sven-olof. Ljungdahl. Och sist men definitivt inte minst svante Hansson.

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

H-kan  
#207439 Berätta hur det var och vad ni fick göra när du är klar med c-kursen. Jag vet ingen som har gått den.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

242xpg  
#207462 Det ska jag ! Det är nog mest stormskog vad jag förstår. .ska bli intressant i vart fall

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207757
machonisti skrev:Utbildning ger inbillning...

Ju mindre utbildning, desto mera inbildning! Fast en halvlärd lär vara värre än en olärd...

machonisti skrev:...leder till avbildning

he-buddha.jpg

Men först efter upplysning och visdom!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

242xpg  
#211150 Första dagen på c kursen avklarad .
Vinsch kopplingar med block
Nedtagningar av fastfälda träd med hjälp av skida .
Kana på slana samt lumpning.
Fälning med bak och fram vikt
Uppskattning av lutningar .längd samt fällkraftsbehov
Kapning av träd i stark spänn samt en del andra intressanta
Övningar har vi sysselsatt oss med i dag...
Jäkligt intressant och lärorikt har det varit. ..

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

palbin  
#211155 Motorsågskörkort måste vara mkt bra för tex en massa villa-
ägare med skogstomter som antingen inte vågar göra ngt eller
annars försöker sig på saker de inte borde ... jag har sagt till
en massa folk detta men är helt säker på att ingen lyssnat ... .

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

242xpg  
#211157 På ab kursen var det en del villasågare.
Men c kursen är det bara skogsägare och entreprenörer / skogsarbetare på verkar det som
Kan ju va priset som avskräcker en del ...4.900+moms.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).