Traktorn i skogen

Skillnad mellan blått kylmedel (glykol) och rött?

52 inlägg 223228 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

The Bear  
#206406 @ÅsaNisse: Det finns inget förbud enligt svensk lag. Men som jag har förstått det så får det inte användas enligt EU-direktiv, PEFC-cerifieringen och Svensk Entreprenörsstandard som jag nämde tidigare. Om man använder det lär ingen direkt bry sig dock, iaf för mindre företagare. Länken är gammal som du märkte, men har redan frågat dem om det om de konfirmerade.

@elis: Jag vet inte vad jag ska säga. Har inte möjlighet att testa (för lat). Men jag skickar ett e-mail till OKQ8'as kundtjänst och frågar dem om deras blå etylenglykol. Återkommer när jag har fått svar.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

elis  
#206696 Tjaa... du behöver inte prestera något svar alls, du kan ju ändå inte ändra på fakta. Jag har haft och har dunkar ute, de har inte frusit!

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

snubblaren  
#206773 Kanske lite ot... Har en husvagn vars värmesystem det är glykol i vet inte vilken sort det ska vara i men lyser man på expansionskärlet så ser vätskan gul ut vilken kylvätska ska man ha då? :)

Användarvisningsbild

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

totte  
#206812 Gul kylvätska :mrgreen: .

Seriöst, det går antafligen inte att ha en aning om, utifrån färgen.

Användarvisningsbild

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206818 Det sägs ju att man ska byta ibland, kanske läge för det?

Användarvisningsbild

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

machonisti  
#206819
totte skrev:Gul kylvätska :mrgreen: .

Seriöst, det går antafligen inte att ha en aning om, utifrån färgen.

Oj, ifyllaren måste ha vart rejält etanoliserad om det inte fryser.

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

elis  
#206822 Precis... Oftast säger manualen att kylarvätskan ska bytas varje, alt varannat år. Bl a beroende på att korrosionsskyddes verksamma delar försvinner över tid.

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

snubblaren  
#206823 Haha tror aldrig den bytts sedan den var nu 1984 års modell xD Någon som vet vart man tappar av kylvattnet på en cabby?

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

ÅsaNisse  
#206828 Vet inte exakt på Cabby, men 1) kolla under vagnen vid pannan 2) Kolla elementet längst bort från pannan. Där hade jag avtappningarna på min gamla sävsjö.

Användarvisningsbild

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

totte  
#206830 Försök ta reda på vad slag som rekommenderas innan du häller i nåt nytt, beror lite på vilka material som finns i systemet vad det bör vara, tror jag.

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

elis  
#206834 Ställde frågan om byte i ett annat forum för en tid sedan, svaren ses här.

Omröstning: Hur ofta byter du kylarvätska?
Jag följer instruktionsboken. 20.7%
Jag har aldrig bytt i något fordon. 41.4%
Jag byter inom 5 år. 27.6%
Jag byter mellan 5-10 år. 10.3%

30 röstande men det ger en liten vink om hur det förhåller sig.

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

snubblaren  
#206836
totte skrev:Försök ta reda på vad slag som rekommenderas innan du häller i nåt nytt, beror lite på vilka material som finns i systemet vad det bör vara, tror jag.


Jo vet ska ju vara sådant som inte fräter på aluminium... Men hur fn bär man sig åt för att lufta systemet sen....

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

elis  
#206837 Du hittar lite info här: http://www.cabby.se/Documents/instrukti ... 201984.pdf

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

The Bear  
#207029 @elis
OKQ8 gav mig ett kort svar:
"Hej
Står glykolen ute en längre stund i den kylan så skall den frysa. Dock tar det betydligt längre tid än för exempelvis vatten."
Sen finns det ju undantag. T.ex. väldigt rent vatten kan bli upp till -42 grader utan att frysa.
Men jag ger upp att försöka övertala dig Elis. ^_^

@snubblaren
Du bör kolla om systemet har rostat sönder. Man bör byta vanlig propylen/etylenglykol vartannat år och long-life etylenglykol ca 5-10 år, men jag skulle inte våga vänta 10 år med att byta. Om man vill ha en kylarvätska som inte rostar och varar längre än motorns livs-längd skulle jag använda en icke-glykol baserad kylarvästska. T.ex. EC1. Kostar en liten slant och kräver att man får ut allt vatten och glykol men blir billigare i längden.

Användarvisningsbild

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

rokon  
#207077 Var in på EC1 hemsida men blir inte klokare av det, men nyfiken. Vad innehåller fabrikatet, de kan väl ej marknadsföra något utan att ange vad produkten innehåller?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).