Traktorn i skogen

Urkoppling 4WD Valmet 505

14 inlägg 9941 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Urkoppling 4WD Valmet 505

Mr Carlsson  
#206705 Vet att det är många här som kör med Valmet 505-905 så tänkte höra lite vad ni har för erfarenheter..

Lite svårt att beskriva men det känns som att det ibland behövs mycket kraft för att trycka ner spaken och koppla ur fyrhjulsdriften. Kör oftast sakta på skogsvägar men har försökt slå av på gasen och även provat frikoppla.. Fortfarande lika trögt och sen plötsligt så åker den ner ganska så lätt..

Såhär står det i instruktionsboken:
"Fyrhjulsdriften kan manövreras utan att kopplingspedalen trampas ned även om traktorn körs. Inkoppling får däremot inte ske vid tung belastning eller om bakhjulen slirar. Försök alltid ha en god överblick över färdvägen så att du hinner koppla in fyrhjulsdriften i god tid före de verkligt svåra sträckorna.
Inkoppling
Dra spaken uppåt så att fyrhjulsdriften kopplas in.
Urkoppling
Minska gaspådraget en aning och tryck ner spaken."


Hur upplever ni andra att spaken känns eller hur gör ni för att det ska fungera smidigast? Kan det vara länkaget som behöver justeras eller skulle även inkopplingen gå trögt då?

// Carlsson



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Urkoppling 4WD Valmet 505

Botvig  
#206710 Kör 805:a och urkopplingen av 4-hjulsdriften kan vara ganska trög.
Beror väl på belastningen, då driftfårhållanden mellan fram och bak ej är lika(ca 40-60).
I bland behöver man stanna och backa för att det skall gå att koppla ur driften.

Användarvisningsbild

Re: Urkoppling 4WD Valmet 505

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206721 Hur känns det om du svänger, slingrar samtidigt?

Avatar Fallback

Re: Urkoppling 4WD Valmet 505

eqlazer  
#206727 På 705:an som vi hade så var den på samma sätt trög. Men det gick alltid att få ur den genom att lägga tryck på spaken och göra en knyck med ratten.

Avatar Fallback

Re: Urkoppling 4WD Valmet 505

Magnuc  
#206742 Samma på min 655;a är vell kanske inte riktigt synkroniserat dedär, men det ska vell va så på "gamla" traktorer.

Avatar Fallback

Re: Urkoppling 4WD Valmet 505

rikard_e  
#206746 Samma på 355:an jag kör ibland.

Det är som det spänner lite i drivningen.
Helt omöjlig att få ur om du svänger lite, och om det slirat för mycket.

Användarvisningsbild

Re: Urkoppling 4WD Valmet 505

hayabusa 08  
#206848 Kör oxå en 505 och den har samma fenomen.
Brukar göra som dom andra säger här o lägga lite tryck på spaken samtidigt som man släpper gasen eller svänger lite så brukar den oftast trilla i..

Avatar Fallback

Re: Urkoppling 4WD Valmet 505

donky-kong  
#206894 har en 565. Brukar lägga i 4-hjusdriften samtidigt som jag sakta släpper upp kopplingen (traktorn står still). Så fort dragläget hittas 'ploppar' 4-hjulsdriften i. Ur brukar bara vara att knuffa ner, men ibland får jag göra som när jag lägger i den.

Avatar Fallback

Re: Urkoppling 4WD Valmet 505

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206913 Det är inte så konstigt att de är trögt att få ur den när framaxeln kan gå upp till 5% fortare än bakaxeln och då blir de spänningar i klokopplingen som ska manöverreras.
Frikoppla hjälper inte då bägge ligger efter kopplingen men att svänga lite eller backa något borde släppa spänningarna som skrevs innan.
På torr väg knyter de sig lite vid sväng och de är nog bara på torr asfalt som jag kopplat ut 4WD annars ligger den alltid i

Avatar Fallback

Re: Urkoppling 4WD Valmet 505

donky-kong  
#206923
gnisten83 skrev:Det är inte så konstigt att de är trögt att få ur den när framaxeln kan gå upp till 5% fortare än bakaxeln och då blir de spänningar i klokopplingen som ska manöverreras.
Frikoppla hjälper inte då bägge ligger efter kopplingen men att svänga lite eller backa något borde släppa spänningarna som skrevs innan.
På torr väg knyter de sig lite vid sväng och de är nog bara på torr asfalt som jag kopplat ut 4WD annars ligger den alltid i


Så du rullar alltid omkring med 4-hjulsdriften inkopplad? Borde öka slitaget & förbrukningen..

Avatar Fallback

Re: Urkoppling 4WD Valmet 505

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206932 Min körning låg nästan enbart i skogen,grusvägar samt snöröjning och då fanns ing anledning att kopplar ur den

Avatar Fallback

Re: Urkoppling 4WD Valmet 505

Mr Carlsson  
#207013 Har inte direkt testat att svänga/gira samtidigt och inte heller att backa. Så det får bli en sväng till i skogen imorgon! :smile:

Tack för alla svar! :smile:

//Carlsson

   TS
Användarvisningsbild

Re: Urkoppling 4WD Valmet 505

Åke Nilsson  
#207022 Lättast att för maskinen i motsatt riktning som du kom ifrån nån meter.

På våran Ursus modell 385 1979 är det hydraulisk inkoppling kopplar direkt ur fast
du ligger på full fart på väg.

Moderna maskiner på den tiden...

Avatar Fallback

Re: Urkoppling 4WD Valmet 505

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207036 De hade väl Volvos 2204 2254 med...;)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).