Skogsarbete

Uppdrag granskning om plantering i kväll

219 inlägg 99815 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

frida  
#206544 Som jag sade i föryngring så skulle man pryla den där skogsnicke, det är väl
inget bolag som tar i han med tång efter detta, först får de betala 6000 kr
för att han fyller i ett papper, blir lovade månadslön, sen tar han hutlöst
betalt för undermålig mat och husrum mm.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206558 Visste om något fel men trodde absoult inte att det skulle vara så här illa...

Blir troligtvis ingen plantering åt de större skogbolagen för honom i år. Hoppas själv att det kommer ut lite tidningar till mig i sommar så man inte drar alla skogsvårdsentreprenörer över en kam...
Senast redigerad av SkogsGotte ons 23 jan 2013, 23:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

zeetorg  
#206559 Jag såg inte programmet men det verkar som att entreprenören var en riktig skurk om jag förstått saken rätt.

Jag vet egentligen inte varför jag är förvånad med tanke på hur skogsindustrin har fungerat genom alla tider. :???:

Man kan ju tycka lite synd om de ärliga skogsfirmorna som säkert kan bli lite oskyldigt nedsvärtade efter det här.
Tråkigast är det ju förståss för arbetarna. Man hoppas ju att dom får någon sorts skadestånd så dom i alla fall inte går back på det här.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

ruth  
#206564
r93 skrev:Oftast så vill folk inte kommentera och låser dörren när Janne kommer och ställer frågor, men inte skogsnicke, han sitter och berättar om fyllebravader samt hemliga kompisar :lol: , vi får tacka för underhållningen!


Jag reagerade också på detta. Skogsnicke framstår som svagbegåvad och jag har svårt att tro att han är hjärnan bakom slavhandeln.

För övrigt tycker jag det var ett bra program och även SCA får ju dålig PR då de visar att de har idioter som underleverantörer. Jag kommer aldrig göra affärer med dem om jag har annat alt.
Skulle inte förvåna mig om de anlitar skogsnicke även sommaren 2013.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

T Landström  
#206567 Han kanske är en "målvakt" eller vad dom kallar det...?;)

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

zeetorg  
#206568 Du SkogsGotte får kanske skriva en egen "artikel" här på forumet hur det går till hos er ärliga entreprenörer.

Blir det ett välskrivet och omtyckt inlägg så kanske det snappas upp av någon tidning som vill spinna vidare på det här ämnet.

Bara en tanke...

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206571
T Landström skrev:Han kanske är en "målvakt" eller vad dom kallar det...?;)

det förklarar ju isåfall hans "hemliga kompis" som han skickar pengar vidare till :shock:

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

T Landström  
#206574 Precis...

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Kse  
#206582 Finns mer att läsa på Flashback för den som är nyfiken.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

AndreasOls  
#206589 http://blogg.vk.se/bigpapa/2012/08/20/g ... et-919802/

här hamna kanske lite av pengarna

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

axwell  
#206614
zeetorg skrev:Jag såg inte programmet men det verkar som att entreprenören var en riktig skurk om jag förstått saken rätt.


http://www.svtplay.se/video/964856/del-2

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

röjjare  
#206619 :shock: Jag trodde inte att sådant förekommer häromkring.
Min uppfattning har varit att bolagen har stenkoll på entreprenörerna pga tex certifieringar. Är mycket förvånad att sådant här kan förekomma.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206640 Har vi alltså två skogsfirmor som håller på med plantering som drivs av två olika Gotthardsson i Umeå? En med ordning och reda och en mindre nogräknad? Skogsgotte och Skogsnicke? Det här är ju mer än lovligt trassligt och som uppgjort för förväxlingar för framtida uppdragsgivare. Satt själv genom hela programmmet och trodde att jag såg på Skogsgotte från forumet....

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

mashun02  
#206644
trilla skrev:Har vi alltså två skogsfirmor som håller på med plantering som drivs av två olika Gotthardsson i Umeå? En med ordning och reda och en mindre nogräknad? Skogsgotte och Skogsnicke? Det här är ju mer än lovligt trassligt och som uppgjort för förväxlingar för framtida uppdragsgivare. Satt själv genom hela programmmet och trodde att jag såg på Skogsgotte från forumet....


Exakt.
Tror dock bolagen har koll.
Frågan är väl om privatpersoner har det.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206657
röjjare skrev::shock: Jag trodde inte att sådant förekommer häromkring.
Min uppfattning har varit att bolagen har stenkoll på entreprenörerna pga tex certifieringar. Är mycket förvånad att sådant här kan förekomma.

Certifiering: Är du tveksam om vad certifiering kräver så läs vad som skall uppfyllas. Bolagen är frekvent utanför certifieringskraven. Endast entreprenörer och skogsägare jagas av detta verktyg.
Bolagen är inte oroliga eftersom det finns två "lager" av internkontroller som dämpar kännedom om gjorda fel.
Notera hur Naturskyddsföreningen försöker få upp ögonen på olika parter på vad som egentligen pågår. De har ju sett problemen från centrala gruppers nivå.

Framförd kritik: Det känns bra att så många personer med kritisk uppfattning och rättskaffens beteende skrivit inlägg denna korta stund. Kanske finns det bara en eller några få fifflare i branschen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).