Skotare

Komatsu 895

76 inlägg 240050 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 895

Smålandshuggarn  
#205125
jmikaelsson skrev:Till vadå?:)



Största revolutionen i skogen sen vajerkranen :lol:

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

Tosca  
#205132
Smålandshuggarn skrev:Största revolutionen i skogen sen vajerkranen :lol:

Åh, tekniken som används i drönarplanen har överförts till skogsmaskinerna så ett gäng dataspelsnördar kan få betalt för att sitta framför skärmen hela dagarna.
Eller misstolkar jag något?

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 895

rocky  
#205420 Comfort ride?

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

Trähitler  
#205732 gå in på http://www.komatsuforest.se/ dom verkar ha nån nedräkning. Troligen 895an

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 895

Fredrik Reuter  
#206291 Hej,
Komatsu har satt idag (23 januari 2013) som lanseringsdatum för den nya storskotaren och det kom lite press info lagom till idag. Jag väljer att lägga ut detta direkt i denna tråd istället för under skogsnyheter;

Ny skotare tar täten i 20-tonsklassen
Komatsu Forests nya skotare Komatsu 895 sätter en helt ny nivå för vad som definierar en 20-tonsskotare. Hela konstruktionen är kraftigare och prestandan högre på så gott som alla punkter.
Ett exempel är den nya kraftiga chassikonstruktionen och drivlinan. Formen på ramen, det höghållfasta stålet på bakramens undersida, och portalformen på boggin ger mycket bra markfrigång och hindertagningsförmåga. Den båtformade undersidan gör att skotaren inte fastnar på höga stenar och stubbar utan enkelt glider av. Det nya, kraftigare planbladet kan lyftas extra högt vilket bidrar till den goda hindertagningsförmågan. Den nya ramkonstruktionen är modulbaserad och Komatsu 895 kan därför byggas i fyra olika ramlängder för att passa marknadens alla olika behov.

Drivlinan är ny och anpassad för en 20-tons skotare. Den nya, miljövänliga E3 Power motorn ger hög prestanda och goda arbetsegenskaper samtidigt som den har en effektiv förbränning som ger låg bränsleförbrukning.
Det nya transmissionssystemet anpassar sig efter last, lutning och hinder. Det betyder att systemet automatsikt anpassar dragkraften och ger högt vridmoment på låga varvtal. Föraren kan steglöst och utan att stanna ändra hastighetsområde för både hög- och lågväxel.För att ännu bättre utnyttja dieselmotorns prestanda och förbättra de nya skotarnas egenskaper i brant terräng kan transmissionen öka dragkraften ytterligare när det går som tyngst och hastigheten är som lägst. Därmed tar sig skotarna över hinder betydligt lättare jämfört med maskiner med förra generationens hydrostatiska transmissionssystem.
Hjulen på Komatsu 895 är 28,5”. Det är större än på någon annan skotare på marknaden. Den större diametern minskar risken för att fälgen ska slira inuti däcket vilket är viktigt för att kunna få den höga dragkraften ned i marken.
Även kranen är ny på Komatsu 895. Komatsu 165F är stor, driftsäker och har högt lyft- och vridmoment. Den har en ny, tålig vridmotor med en mycket driftsäker pelarlösning. Den skyddade slangföringen ProTec är standard.
Komatsu 895 har ett nytt lastutrymme med olika konfigurationer för att hantera virke av olika densitet och fyllnadsgrad. Smalt och brett utförande samt LoadFlex med eller utan vågfunktion, samt skiljestöttor för enklare sortering. Det nya lastutrymmet kröns av den nya grinden, FlexGate, med en patenterad design. FlexGate flexar undan vid kontakt med kranen vilket skyddar både grind och kran och grinden har därför kunnat konstrueras med mycket bättre sikt från hytten till lastutrymmet.
Komatsu 895 är urstark. 255 kN dragraft och 165 kNm bruttolyftmoment för kranen gör den till en jätte bland jämförbara skotare.
Komatsu 895 har också en helt ny hytt som är rymligare på alla ledder. Dessutom har sikt och förvaringsutrymmen förbättrats kraftigt. Den nya hytten är mycket påkostad i inredningsdetaljer och utrustning, med bland annat en ljust, exklusiv inredning, marknadens mest ergonomiska skogsstol, BeGe 3000, en ny smart radio med Blåtands- och handsfreefunktion som kan kopplas ihop med mobiltelefonen, samt nya ergonomiska handkontroller, Komatsu Comfort Controls, med mer funktionalitet.

Ny smart hyttfjädring från Komatsu Forest
Komatsu Comfort Ride. Det är namnet på Komatsu Forests nya hyttfjädring som ökar komforten för förarna genom att minska vibrationer och stötar. Förarkomforten ökar eftersom dämpad hyttfjädring effektivt minskar vibrationer och stötar som orsakas av terrängens ojämnheter och av stora stenar och stubbar.
Komatsu Comfort Ride har en grundkonstruktion med två ramar ovanpå varandra. Mellan ramarna finns hydraulcylindrar med inbyggda beröringsfria lägesgivare som håller hytten i mittenläget. 4-punktsupphängning skapar långa och fria fjädringsvägar jämfört med andra konstruktioner. Cylindrarnas långa slaglängd ger bra fjädringsväg och fjädringen absorberar energin vilket gör att genomslag blir ovanligare än för en cylinder med kort slaglängd. Den stora stödytan som 4-punktsupphängning skapar, med cylindrarna placerade långt ifrån varandra, ger även en harmonisk fjädring. Pendlingen blir då mjukare jämfört med exempelvis 3-punktsupp-hängning. Hydraulisk krängningshämning gör också att hytten inte kränger lika mycket i sidled. En funktion kallad ride height control, kompenserar så att hytten alltid befinner sig i cylinderns mittläge oavsett hur hyttens tyngdpunkt förskjuts i exempelvis med- och motlut eller sidlut.
Komatsu Comfort Ride är mycket enkel att använda. Föraren trycker på en knapp för att aktivera fjädringen. Den går upp i körläge, och sen är det bara att köra. Föraren kan också trycka en gång till för att hissa upp hytten i cylindrarnas högsta läge. Det kan användas vid avlastning av maskinen och ger en formidabel sikt över lastutrymmet. När föraren sedan trampar på körpedalen återgår systemet automatiskt till körläge.
Hyttfjädringen Komatsu Comfort Ride har en mekanisk låsfunktion som säkrar hytten mot ramen vid exempelvis trailing och service. Hytten tiltas precis som vanligt och med hyttfjädringen blir det till och med lättare att komma åt servicepunkter eftersom hela utrustningen följer med upp vid tiltning. Skyddsplåtarna på hyttens högra sida viks automatiskt undan och riskerar inte att ta i hjulen när hytten tiltas. Komatsu Comfort Ride är integrerad i MaxiXplorer vilket gör att funktionsstatusen syns direkt på körskärmen. MaxiXplorer larmar också om någon lägesgivare slutar att fungera.
Komatsu Comfort Ride införs 2013 som option till alla Komatsus nya skotarmodeller.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 895

värmSkog  
#206306 En video :o

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dj9HzvxPrQ8[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

Trähitler  
#206412 Komatsu comfort


Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

Helmer95  
#206424 Den kan ha samma bärighet som en Timbear, men håller inte marken sjunker allt iaf!

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

novis??  
#206451 31ton 465i höjd på lågbyggd trailer behövs stora averkningar o bra vägar

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

Axl  
#206473 Verkar som att dom räknar med att den ska gå på djupet eftersom den har fått båtformad undersida!

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 895

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206511 Mkt negativa gliringar tycker jag. Själv tycker jag det ser jävligt intressant ut! Blir nog en värdig konkurent till 1910. Ser fram emot att testa "gunghytten"

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

i skogen  
#207202 Ja nog blir det här intressant, klart kraftigaste storskotaren på marknaden nu. Jäkligt synd att det fortfarande saknas möjlighet till en långkran hos Komatsu och på 1910an, fast 1910ans kran är redan nu mycket klenare än de andra märkenas storskotare så det blev nog problem med längre kran.
Undrar hur länge John Deree kommer att ha marknadens minsta storskotare?? är nog bäst de jobbar på nu med nått helt nytt.
ElefantKing är också fin maskin så vi får hoppas de kommer med hyttkomfort dom också snart. stark och 10 meters kran har dom redan vilket är klar fördel vid körning där grot ska tas ut.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

LBFront  
#207470 Vi har dubbelutskjut till 890.3 hoppas verkligen att Komatsu erbjuder det till 895,an för det vill man ju inte vara utan.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

i skogen  
#207643
LBFront skrev:Vi har dubbelutskjut till 890.3 hoppas verkligen att Komatsu erbjuder det till 895,an för det vill man ju inte vara utan.


kör ni prov? för det finns inte över disk än vad jag förstått. :???:
Det har körts prov tidigare på 890 vet jag.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

Blizzarden  
#207739 Ska för för en gångs skull skriva lite ja med.

Vad gäller varför drivlinan går sönder så är det väl ändå en kombination av flera saker på John-Deere/Timberjack.
Dels så är dom varit väldigt starka på driften vilket självklart göra att det går sönder mera. På E serien så är dom klart mycket svagare och det verkar ju vara lite mindre haveri på dom nu med.

Sen är även ALS en stor bov, och det är för att en ALS maskin ALDRIG går under sin lastvikt, det gör en med standardbärare väldigt ofta. Och man behöver ju inte vara nått geni för att förstå när ett fullt lass kommer åkandes i sidled som de gör på en ALS maskin så blir de enorma belastningar på hjulaxlarna när lasset väl stannar som Huggarn säger.

Och sist men inte minst så är en förklaring att det är SKITGREJER!! Hur många JD skördare finns det inte som diff, men även lådorna har brakat på? Tänk den dagen dom börjar bygga diffarna med längre pinjongaxel så att lagringen kommer hålla, som det är nu bryts den sönder i sidled så det skriker om det! (Jag förutsätter att alla här är väl medvetna om hur en differential är uppbygg och funkar) Kolla hur Volvo har byggt sina diffar, på många har dom stödlager innanför pinjongdrevet, och då håller det grymt mycket bättre.

Vad gäller markskador så är det väl ändå väldigt många faktorer som spelar in där, det absolut största felet är att man inte är på rätt ställe vid rätt tid.
Men sen spelar ju även grotuttag sin roll i det hela, men det gör inte allt heller, för det går inte köra ut hur mycket virke som helst på den mattan som blir på ett vanligt slag med skördaren ändå, håller nån vända, men sen är det nerkört.

Stor eller liten maskin, det kvittar, största skillnaden är att en stor maskin kommer längre än vad en liten gör innan dom kör fast, hur många 810 kan ta sig fram där en 1910 har kört? Det ja menar är att alla maskiner maler sig ner till fast backe, och det behövs för att kunna ta sig fram, skillnaden är att en liten snabbare måste avbryta och ta en annan väg.


Men för att tala om 895 lite så tror jag nog den kan funka, Men nog vore det fint med Rottnes rymliga fina hytt med bra sikt :) och det jag är mest avundsjuk på är kranen! JDs kranar är ju ett skämt, jämför man JDs 885 mot Cranab som sitter på 890 är ju 885an som ett slugfiskespö i jämförelse! Och att dom inte håller är ju rätt välkänt med.
Men det kommer komma en länge kran på 895, och det behövs verkligen, för 8,5 meter är förkort på en slutavverkningsmaskin som ska gå där det är grotanpassat, då vore 10 meter fint!
Vet om en 890 där dom bytte vipp till en längre, tror den kranen blev runt 9,5 meter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).