Socialt (mer om oss)

Är det bara jag...

36 inlägg 13107 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag...

Sedvall  
#206059 Tycker de tar en vecka innan man får med sig allt ut i skogen, alltid är de nått man glömt. Senast förgasar mejsel, ett måste när man kör 545a! :x

Och när man råkar ta sista stammen inom x antal m2, gå vidare och lossas som de inte hänt..

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag...

totte  
#206060
Mangan skrev:Tänkte starta en tråd med alla mina misstag, men det fanns ju redan en så jag bygger på...

Är det bara jag som lite trött fyller på kedjeolja i bensindelen av kombidunken :oops: Gick ner en halvliter innan jag kom på det. Lyckades hälla över ca 2 liter av den blandade bensinen i en annan dunk, oljan la sig på botten. Tips vad jag skall göra med oljan, bensinen resp. dunken? ;)

Hur känslig är det med lite extra olja i bensinen, och med lite extra bensin i oljan?


Tja, det var ju du själv som startade tråden en gång!

Lite bensin i kedjeoljan gör ingenting, särskilt inte nu på vintern. Oljan i bensinen gör inte heller så mycket om det inte är många procent, tanka varannan normal 2T, varannan "olje-special" så bränner det ur eventuellt sot. Om det är väl mycket så märker du det på att sågen ryker rejält blått, blanda ut med lika mycket tvåtaktsoppa till i så fall.

I det långa loppet vore det inte bra, sot och koksbildning, men några liter gör ingen skada.

Avatar Fallback

Re: Är det bara jag...

rikard_e  
#206094 Hänt mig nån gång i gallring att jag tar bort ett träd som står för nära två andra vid stickvägarna.
Sen när man ska kvista av nått av träden bara för att slippa ha grenar ut i stickvägen så lyckas man alltid skava i stammen.

Avatar Fallback

Re: Är det bara jag...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206453
totte skrev:Lite bensin i kedjeoljan gör ingenting, särskilt inte nu på vintern. Oljan i bensinen gör inte heller så mycket om det inte är många procent, tanka varannan normal 2T, varannan "olje-special" så bränner det ur eventuellt sot.


Körde en tank på "oljebensin", det var inga problem. Likadant inga problem med bensin i kedjeoljan. Lill-sågen och jag kom väldigt bra överens igår, han stannade inte en gång efter han blivit varm.

Man kanske skulle optimera det här och bara ha en dunk med 50/50 olja bensin... :ugeek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag...

totte  
#206483 Nja, kanske att ta i även om det låter rationellt.

Avatar Fallback

Re: Är det bara jag...

mashun02  
#206565
Mangan skrev:Man kanske skulle optimera det här och bara ha en dunk med 50/50 olja bensin... :ugeek:


Ingen risk att sågen varken skär eller drar mycket bränsle. Lär nog gå O-bra på gränsen till inte alls. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).