Bioenergi

Hur utveckla vedbranschen?

180 inlägg 66142 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#200177
born11 skrev:
vedförsäljan skrev:
born11 skrev:Min son som är konstruktör sitter och ritar på vedbackar i plast på lördagskvällen, vad tror ni om att använda det istf nätsäckar? Pantsystem med 10:-/backen? Dessa är på 61 Liter: http://i48.tinypic.com/vffujq.jpg Här fanns det redan existerande på 54 liter: http://www.ip-group.se/product.asp?Page ... derBy=Size

Kanon! :wink:
Är så jävla trött på säckar :x
Vad kommer dom kosta?

Pantsystemet är dock knepit,går inte sälja långt


Tyvärr är priset orealistiskt på 54 Liters backarna, offerten löd 100:-/st + m inkl lock för 3000st......
Utanför Norrtälje har jag sett en producent som gjorde typ 40L paket i en vagga som han bandade med 2 band, någon som har erfarenhet av det? Jag tror det blir svårt för sådana buntar och även om man virar med nät att hålla samman om man ska lasta om dem.



http://www.kisaved.com/vedipac.html


Denna såg faktiskt väldig bra ut!
Smidig paketering,men alt som kisa gör blir ju så dyrt :sad: men kvaliten är nog ochså på topp


Har sett någon hemsida där dom buntade ved som du sa,ska se om jag hittar den :wink:

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200193 Själv utvecklade jag vedkartonger ihop med Sca, ritade en egen kartong som vi tryckte i 1000ex.

Tanken var att sälja till Statoil, Q8 etc, skulle gå knappt plus på veden men pengarna skulle komma ifrån reklam på kartongen. Ex antal kr annons/kartong.

Men av olika anledningar rann det ut i sanden :cry:

Så nu har jag 700 kartonger kvar som säljs som flyttkartonger :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#201008 var det inte smidigt? :surp:

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

plutten  
#201024 Tycker också det låter som en fin ide. Varför funkade det inte? Själv satsar jag bara på lösved, tycker inte det finns marknad för små förpackningar häromkring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201112 Hade alla sålda men pga av denna blöta sommaren möglade veden.

Hade virkestork men tyvärr räckte det inte. Annars tror jag det är ett bra projekt för den som vill fortsätta.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

norrskog  
#203608 Tror inte det är ved försäljningen utan snarare så att det är virket i sig som måste bli bättre. snabbväxande träd och hårdare än björk. Här skulle massor kunna utvecklas. Frågan är bara vem som ska ta fram detta.

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Camwood  
#203632
norrskog skrev:Tror inte det är ved försäljningen utan snarare så att det är virket i sig som måste bli bättre. snabbväxande träd och hårdare än björk. Här skulle massor kunna utvecklas. Frågan är bara vem som ska ta fram detta.

Vad skulle bli bra med de :?:

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

norrskog  
#203767 fler som skulle börja elda med ved. Mindre aska i öppna spisen. efterfrågan skulle öka och man kunde sätta ett högre pris. Nån som funderat på plastbackar till veden istället för nätsäckar? Lätt att stapla på varandra som typ brödbackar i större modell

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203789 Dom flesta väljer björken pga utseendet och inte bränslevärde. I allafall var det så när jag sålde ved.

Plastbackar blir för dyrt.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#206422 bra ide

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vetinte  
#206431
vedförsäljan skrev:http://www.blocket.se/varmland/Bestall_vart_se_pa_rallykit_44990943.htm?ca=17&w=3



DÄR kan man f....n snacka om kubikpris :surp: :lol:

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#206435 haha eller hur blir npg någon tusing

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vetinte  
#206442 Ja eller hur :lol:

Lite utanför denna tråd kanske:

Men kom o tänka på att jag gjorde nått liknande för många år sen.
(säkert inte bara jag som gjort det)
Men vi var en gäng som skulle nattpimpla lake.
Då tog jag nåra gran o tall kubbar som jag sågade på längden nästan till båtten 5-6-7-8 snit (typ tårta) med motorsågen. Stoppade sedan tibacka spånet i mitten.
När vi sedan gick ut på sjön så ställde vi nån på vägen o tände på osv. Där vi fiskade hadde vi et antal tända. Värmde gött i natten o var trevligt att se på.
Sen att vi hittade in till land i mörkret var ju oxå en fördel :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

T Landström  
#206446
vetinte skrev:Ja eller hur :lol:

Lite utanför denna tråd kanske:

Men kom o tänka på att jag gjorde nått liknande för många år sen.
(säkert inte bara jag som gjort det)
Men vi var en gäng som skulle nattpimpla lake.
Då tog jag nåra gran o tall kubbar som jag sågade på längden nästan till båtten 5-6-7-8 snit (typ tårta) med motorsågen. Stoppade sedan tibacka spånet i mitten.
När vi sedan gick ut på sjön så ställde vi nån på vägen o tände på osv. Där vi fiskade hadde vi et antal tända. Värmde gött i natten o var trevligt att se på.
Sen att vi hittade in till land i mörkret var ju oxå en fördel :lol:


Du menar en eldkubb ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).