Traktorn i skogen

Svårstartad Zetor 4340

16 inlägg 12333 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svårstartad Zetor 4340

hala  
#206410 När det börjar gå mot -5 märks en stor skilnad i startvillighet, startar på en cylinder och efter ett tag kommer de andra. 30 min motorvärmare och det är inga problem. Nu undrar jag hur stor del spridarbilden har på startvilligheten. Traktorn har gått 2800 tim och är stark och dragvillig när den väl startar men spridarna har ju gått ett tag. Tacksam för ev tips. Kanske är det bara att leva med detta problem. Vår sommar och höst absolut inga problem.

Hazze



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Svårstartad Zetor 4340

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206616 Kolla pumpens inställning, märk upp den, så törs du vrida den en minut i taget (gradtal).
Prova om det ändras i startvillighet.
Spridarna kan också ha förändrade tryckvärden. 185 - 190 bar räcker.
Men hur står det till med batteri, kablar, och startmotor.
Är det snurr på prylarna eller inte?

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad Zetor 4340

stegmaster  
#206635 Finns det förvärming på den då??
Det var det inte på min 7745(som tilhör serien före denna), den hostade ochså igång brutalt vid - grader(utan motorvärme).
Minns at jag fick starta den en gång vid -13 utan motorvarmare, och då sto den och hostade/rök i flera minuter innan den gick normalt, efter at jag först kört den på startmotoren ca 1/2 min eller så.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad Zetor 4340

hala  
#206637 Tack för svaren. Startmotorn är ny liksom batteriet 180ah. Jag har även bytt huvudbrytaren och kablar samt rengjort alla kontaktpunkter så startmotorn snurrar snabbt även vid - 20. Den har ingen kallstartsanordning på pumpen eller några glödstift. Jag antar dock att pumpen har någon typ av reglering som ger mer bränsle vid låga varv och max pådrag.
Hazze

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårstartad Zetor 4340

sveakatten  
#206638 Kollat ventiler? jag har en zetor också, spelet på den brukar ändra sig.
Du har ingen köldstart knapp på vänster sida av pumpen?
Det sitter en sådan på min.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad Zetor 4340

rokon  
#206641 Nej någon särskild köldstartknapp finnes ej på 4340, att behöva ändra pumpens inställning när den startar bra vid temp över -5, eller att det skulle vara ventilernas inställning verkar ej så troligt. Kolla nästa gång vid kall motor att pumpa fram bränsle med handpumpen innan start för att kunna bedöma om det kan röra sig om ett begynnande luftinsläpp på sugsidan. Packningen vid glaskoppen vill gärna släppa in lite luft då glaskoppens övre kant ej är planslipad. Kan räcka med att efterdra med skruven som håller den. (Liten luftbubbla överst i koppen kan finnas kvar efter att man har gjort ren den utan att påverka starten) Efterdra även något på övre centrumbulten på pappersfilterhållaren ifall du skulle ha någon liten otäthet vid filterhållarens packning. Har du bytt dina bränsleslangar på Zetorn? Jag bytte mina i fjol.
Zetor 4340 är ju lättluftad och ej så känslig normalt sett, och med snurr på startmotorn så brukar det gå iaf, men vid kallstart går det ju lite saktare och problemen kan börja märkas då.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad Zetor 4340

hala  
#206660 Hej

Samtliga slangar och packningar från tanken till pumpen samt även alla returslangar från spridarna är bytta. Om det skulle vara något luftinsläpp tycker man att det även skulle påverka starten när jag använt motorvärmare men det gör det inte utan den springer igång på alla cylindrarna inom 3 sek. Jag bytte slangar m.m. just för att jag hade problemet med seg start även vid varm väderlek vilket blev åtgärdat med slangbytena. Nej någon startknapp likt den jag hade på 4748 finns inte. Kanske är det bara att acceptera att Zetor har dessa startproblem. De Amerikasålda modellerna har glödstift vilket tyder på att man kanske varit medveten om problemet.
Hazze

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad Zetor 4340

rokon  
#206745 Ok, jag nyttjar nästan jämt motorvärmare så har dålig koll hur startvilligheten är vid kyla. Spridarbildens inverkan kan jag ej svara på.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad Zetor 4340

tallen100  
#207030 Prova att montera ett glödstift i insuget det gör underverk.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad Zetor 4340

machonisti  
#207059
rokon skrev:Ok, jag nyttjar nästan jämt motorvärmare så har dålig koll hur startvilligheten är vid kyla. Spridarbildens inverkan kan jag ej svara på.

Dieselvätska kan inte brinna endast dieselånga. Förångning kan endast ske från ytan således bör ytan göras så stor som möjligt. Betyder att spridarens finfördelning av bränslet är av högsta vikt.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad Zetor 4340

viktor meck  
#207475 montera förvärmare i insuget tror jag kan bli kanon. minns att vi monterade det på en traktor på jobbet.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad Zetor 4340

hala  
#207666 Tack för goda råd. Funderar på glödstiftet men hur bör man mata diesel till glödstifte.Funderar på en behållare som man manuellt fyller ??? Min MF 265 har flödstift och som sagt det fungerar klockrent.

Än en gång tack
Hazze

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårstartad Zetor 4340

tallen100  
#207816 Sätt en behållare på returledningen till tanken med genomgång för bränslet, då är behållaren alltid fylld.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad Zetor 4340

242xpg  
#218028 Tjena jag hade en 4011 innan. Testa att hälla i en flaska injektor rengöring eller liknande. .
Kan göra underverk på gamla spridare. ... det funkade bra för mig i alla fall.
Sen kan man ju alltid veva på pumpen en aning. Det gjorde jag nämligen på min sen blev den riktigt lättstartad...
Hade tyvärr ingen motorvärmare på min men -15 gick den igång på bara fullgas och 4-5 varv...den rök och missa en aning men vem skulle inte göra det nyvaken i sån kyla...;-)
Heter din motor s4001 också. Det gjorde min nämligen.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad Zetor 4340

hala  
#218043 Min motor heter Z6201.
Har beställt och fått alla delar till att montera termostart i grenröret inklusive nytt grenrör styrrelä magnetventil m.m.samt spridar. Nu väntar jag på drägligare temperatur för att få allt på plats. Allt kostade en bit under 2000 kr direkt ifrån Tjeckien och ATP Motor.
Jag återkommer med bilder och resultat när jag är färdig.
Hazze

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).