Traktorn i skogen

Skillnad mellan blått kylmedel (glykol) och rött?

52 inlägg 223263 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

aywa  
#144494 Motorn har jag allt tänk behålla ett tag framöver:)

Tror dock att biltemas glykol håller min kyl några år framöver i trimm, skulle bli bra dyrt för dem om alla som köpte sin glykol där fick sina bil och traktornotorer förstörda. - jag tar risken:)

Men givetvis så har försvaret säkert bättre kvalitet i de produkter dem använder..

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

meknisse  
#200594 Använd i första hand den glykol som tillverkaren rekommenderar. Jag tycker dock att propylenglykol (miljöglykol) har sämre rostförebyggande effekt. Har i större utsträckning sett problem med igensatta kylsystem på maskiner med den sorten. Men det kan också bero på vätskans kvalité. Har på senare tid börjat montera filter på de maskiner som haft problem med igensatta system, verkar funka bättre då.

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

elis  
#200599 Det beror väl på att propylenglykolen börjar sörja sig tidigare. Har för mig att Skogforsk gjort ett test och fann det omöjligt att ha värmeagg på t ex taket på skogsmaskiner i kombo med propylenglykol.

Användarvisningsbild

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200679 Är inte så haj på färgerna och namnen. Men vet att en modell av glykol är avsedd för motorer som anses vara känsligare för att det uppstår fenomen som galvaniskt element i kylkanalerna, vilket fräter bort metall.
Fordmotorer i traktorer och andra tillämpningar är kända för att ha det problemet, men även nya motorer av andra tillverkare ska enligt rekomendationerna ha det. Möjligen säljs de endast färdigblandade med avjoniserat vatten istället för vanligt vatten.

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

elis  
#200684 Det finns bara två "modeller" av glykol, etylen- alt propylenglykol. Eventuell färgning kan ha helt olika betydelse från olika tillverkare.

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

elis  
#200687 http://www.okq8.se/data/internal/data/1 ... nload=true

Det dokumentet beskriver rätt bra vad som gäller. Ett konstigt fel som verkar hänga med överallt är påståendet att ren glykol fryser under -10 C, har haft dunkar med ren glykol ute i ner till -28 C utan att de frusit.

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

skogshasse  
#200712 jag har ett svagt minne från då jag gick fordonsteknisk utb på gymnasiumet att läraren sa att man borde byta glykol efter 2 år för rostskyddsegenskaperna i glykolen försämras eller upphör efter ca 2 år men vilka gör det lika med bromsvätskan i bromsarna den bör också bytas med jämna mellanrum

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

elis  
#200753 Läs det jag länkade till så får du ett starkt minne :P

Imorrn är det annandagsbandy! Skål! :-bd

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

The Bear  
#206361
elis skrev:http://www.okq8.se/data/internal/data/10/27/1142585423476/Allt%20du%20behover%20veta.pdf?download=true

Det dokumentet beskriver rätt bra vad som gäller. Ett konstigt fel som verkar hänga med överallt är påståendet att ren glykol fryser under -10 C, har haft dunkar med ren glykol ute i ner till -28 C utan att de frusit.


Etylenglykol fryser vid -13°C medans ren propylenglykol fryser vid -59°C.

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

elis  
#206381
The Bear skrev:
elis skrev:http://www.okq8.se/data/internal/data/10/27/1142585423476/Allt%20du%20behover%20veta.pdf?download=true

Det dokumentet beskriver rätt bra vad som gäller. Ett konstigt fel som verkar hänga med överallt är påståendet att ren glykol fryser under -10 C, har haft dunkar med ren glykol ute i ner till -28 C utan att de frusit.


Etylenglykol fryser vid -13°C medans ren propylenglykol fryser vid -59°C.


Näe!! Så är det inte här där jag bor i a f, har under flera år haft 4-liters dunkar med ren glykol ståendes ute och ingen har frusit. Och _nej_ det var inte propylenglykol.
Har du provat själv?
Senast redigerad av elis ons 23 jan 2013, 15:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

The Bear  
#206385
elis skrev:
The Bear skrev:
elis skrev:http://www.okq8.se/data/internal/data/10/27/1142585423476/Allt%20du%20behover%20veta.pdf?download=true

Det dokumentet beskriver rätt bra vad som gäller. Ett konstigt fel som verkar hänga med överallt är påståendet att ren glykol fryser under -10 C, har haft dunkar med ren glykol ute i ner till -28 C utan att de frusit.


Etylenglykol fryser vid -13°C medans ren propylenglykol fryser vid -59°C.


Näe!! Så är det inte här där jag bor i a f, har under flera år haft 4-liters dunkar med ren glykol ståendes ute och ingen har frusit.
Har du provat själv?


Antingen så har du Propylenglykol i dunkarna, eller så är den utblandad. Har inte hört talas om några additiv som skulle ändra fryspunkten på etylenglykol så mycket. Men nej, jag har inte testat. Om man söker efter det på google, hittar man hundratals källor som påstår att etylenglykol fryser från allt mellan -10°C och -18°C men jag kan inte hitta något som stödjer det du påstår. Jag antar att vi menar någorlunda normalt atmosfärs tryck ^^. Men jag kan ha fel såklart.

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

elis  
#206387 Du var snabb -:) Det var denna file:http://www.okq8.se/servlet/ContentViewerServlet?contentUrl=cycube://internal/document/101274&nodeId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100931 den är blå, den andra är grön och jag har aldrig sett någon sådan på macken.

Och jag håller med... alla på internet är helt eniga, men vad ska jag säga?? Det fryser inte. Bevisar väl egentligen bara hur en felaktighet kan bita sig fast om man inte ser upp i det mediat. Grannen jobbade i många år på en skogsmaskinverkstad, outspädd etylenglykol på fat förvarades ute och frös aldrig.
Behöver inte leta efter något stöd jag för jag har provat, en av dunkarna står fortfarande kvar outspädd i maskinhallen.

Nu måste jag fortsätta med pannbiffen å löken innan det "#¤%&/() sig.
Senast redigerad av elis ons 23 jan 2013, 16:18, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

The Bear  
#206392 Hmm.. Okay, ett sista försök.
Blå och grön glykol är oftast propylenglykol, finns dock undantag.
Etylenglykol får inte användas i skogsbruk efter 2012 enligt EU-direktiv, PEFC-cerifieringen och Svensk Entreprenörsstandard. Skogen, Utveckla ditt skogsbruk
Du kanske inte bor på Jorden? =D
Men, jag skulle helt enkelt säga att det är propylenglykol, inte etylenglykol.
Föresten, den där länken är en lokal fil. Ha en bra dag (Roger?).

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

ÅsaNisse  
#206401 Det är väl lite konstigt att det inte gått ut någon information, och inte heller går att hitta något om att etylenglykolen skulle vara förbjuden nu. Det är bara en artikel i skogen.nu sedan november 2010 som påstår att detta skulle komma att ske. Känns lite som Maya-kalendern som förutspådde jordens undergång 21 dec också. ( lite osäker på datum, men det hände inget)
Sen är det väl helt riktigt att man ska undvika gifter så långt det är möjligt. Framför allt att man vet vad man handskas med och gör det därefter.
Beträffande färger så är det som konstnärer,att de används olika på olika tavlor. Man måste veta vilken glykol man använder och vilka tillsatser den har. Grunden är två sorter, men det finns varianter av båda sorterna.
Finns det skrivet ett förbud någonstans som gäller här i Sverige så är jag tacksam att få ta del av det.

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

elis  
#206403 Blå glykol finns på t ex OKQ8 och Statoil och är monoetylenglykol. Stora undantag m a o. Den glykol jag har ute, ospädd är monoetylenglykol. Blå. Frysfri.
Jag är i skogen och kör ved ibland så det blir inte så mycket skogsbrukande.
Jag bor på Jorden.
Starkt förenklat: prova.
Länken är ändrad. Det går oftast skit när man ska vara snabb -:)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).