Traktorer och processorer

Kesla stegmatare LF40 i gallring

50 inlägg 52351 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kesla stegmatare LF40 i gallring

volvo_buster  
#195066 Utlovad video på vagnsmonterad Kesla LF40.
Video från förarplats kommer nästa helg.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uW_8XKRPQFc[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aRirt6zScm0[/youtube]


Senast redigerad av volvo_buster sön 03 feb 2013, 13:48, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

fidde66  
#195123 Kör du på traktorns hydraulik ? Tycker det går lite långsammare än andra filmer jag sett.
Fina filmer alltid kul att se andras ekipage.

Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

volvo_buster  
#195127
fidde66 skrev:Kör du på traktorns hydraulik ? Tycker det går lite långsammare än andra filmer jag sett.
Fina filmer alltid kul att se andras ekipage.


Är min far som kör därav hastigheten ;)
Keslan går via en PTO pump, kranen kör vi på traktorns hydraulik.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195133 Kul att se, det vore skoj att se den gå 100% hastighet.

Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

fritidshuggarn2  
#197750 Funderar på att köpa en kesla stegmatare och sätta på vagnen .
rekomenderar du det. var är det för nackdelar + fördelar mot andra processorer.
har en valtra 6200, Farma 9 tons vagn med 6 meters kran.

Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

volvo_buster  
#197761 Trevligt!


Fördelar: Ta från båda håll + Virkeshögen hamnar UTANFÖR körvägen efter avkap + priset

Nackdelar mot andra stegmatare kan jag egentligen inte uttala mig om mer än att ha den på vagnen ställer lite högre krav på chauffören då man oftast får backa in i beståndet, utom vid väg huggning då kör vi in och ser till att inte fälla i eller på väg. Det enda som strulat lite på vår Kesla ännu så länge (efter cirka 400m3s ut) så är det kapkolven som är klen dia på, så den böjer man lätt om det fastnar en avkapsbit så den klämmer.

Vart bor du? Om du har närma så är du välkommen att prova och se!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

fritidshuggarn2  
#197904 Jag bor i ljungby.
var det mycket jobb att ändra festerna så att den passade eran vagn och förlänga slangar och få plats med ventilpaketet i traktorn.
har du några tips och ideer + bilder på fastsättning på vagnen + hytten.
skulle villja komma om det inte är förlångt borta.
Hade varit skoj.

Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

volvo_buster  
#201786 Fästena byggde vi utav fyrkantsrör som passar på Keslan och sedan ämnesrör som passar i vagnen, där stöttorna ska sitta. Blev otroligt stabilt. Sedan har vi en fyrkantsbalk som ram på vagnen, där gjorde vi en "klämma" som är delbar, just nu har vi bultar där men kommer ändra till snabbkopplingar så fort min far grunnat färdigt på en lösning.

Att lyfta på Keslan tar cirka 10 min för 2 man, en som kranar och en som siktar. Avmontering går lika fort. Vi har kapat kättingar i lagom längder (4st) och lyfter i Keslans lyftöglor med schakel i varje ände för att få bra jämnvikt. Risken finns att det kan klämma lite annars när man ska lyfta ur fästena ur stöttorna.

Ventikpaketet till keslan byggde vi om genom att korta ner det då max bredden i vår NH är cirka 87cm, så med vagn+kesla paket ligger vi på efter modifiering på 86,5. Keslans ventilpaket är "fast" monterat i traktorn, i/urkoppling sker med snabbkopplingar uppe vid ventilpaketet, detta eftersom vi slipper lyfta bort detta när vi ska skota eller köra lastar jobb. Vagnens ventilpaket lyfter vi bort med hjälp av en gammal ombyggd domkraft till en Volvo240 som vi modifierat kraftigt, denna lyft sätter vi med dubb i hålet till låsningen på vagnstyrningen, sedan med hjälp av en utskjutbar kullagrad bom kan vi enkelt lyfta bort paketet. Bara att köra bort och sedan backa till vid återmontering!!!

Materialkostnad Kesla modifiering med förlängning av slangar: 4400
Materialkostnad Vagnpaketslyft: 200

   TS
Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

fritidshuggarn2  
#206203 Nu har jag oxå köpt en Kesla, för den verkade bra till mitt behov.
Har monterat den på vagnen och satt fast ventil paketet ett tungt as. ;).
fick sätta ventilpaketet så att jag får ha rutan öppen.
Lite besviken på bruksanvisningen men bra sprängskiss. :lol:
Var använder du för sågkedja, svärd det stog inte i bruksanvisningen och återförsäljaren kunde inte svara heller, men sa att det var en vanlig kedja som jag kunde köpa var som helst, men jag vet fortfarande inte var det sitterför kedja på maskinen bara att det är en .404 16tum, kunde köpa från honom men han sa att det var dyrt.
I helgen hoppas jag kunna prov köra. :)
Har du några tips och triks till en ovan.

Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

snubblaren  
#206228 Är det bara jag som blir frustrerad över att se farten på aggregatet? :P

Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

skogssvinet  
#206233 Den här gick lite fortare


Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

volvo_buster  
#206264
snubblaren skrev:Är det bara jag som blir frustrerad över att se farten på aggregatet? :P


Farten är operatörsbunden ;)
När min far kör (68år) så går det saktare pga naturliga orsaker. Går ju inte att jämnföra med ett rullmatat, har tyvärr inte haft möjlighet att filma eftersom jag nu håller på med barkborreträd och vindfällen.

Man ska också betänka att vi inte enbart hugger 3m massaved utan allt från kubb till 6,10 timmer, därför bör man vara noga med apteringen annars rusar hundralapparna iväg ganska fort. :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

volvo_buster  
#206265
skogssvinet skrev:Den här gick lite fortare



3m massaved, om ens det ;) DÅ går det att köra fortare än så, det lovar jag! :geek:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

snubblaren  
#206267
volvo_buster skrev:
snubblaren skrev:Är det bara jag som blir frustrerad över att se farten på aggregatet? :P


Farten är operatörsbunden ;)
När min far kör (68år) så går det saktare pga naturliga orsaker. Går ju inte att jämnföra med ett rullmatat, har tyvärr inte haft möjlighet att filma eftersom jag nu håller på med barkborreträd och vindfällen.

Man ska också betänka att vi inte enbart hugger 3m massaved utan allt från kubb till 6,10 timmer, därför bör man vara noga med apteringen annars rusar hundralapparna iväg ganska fort. :P


Ja man är väl yrkesskadad blir frusterad över allt som går under 4m/s.... Kan inte ens hugga ved för hand längre ;)

Avatar Fallback

Re: Kesla stegmatare LF40 i gallring

volvo_buster  
#206268
fritidshuggarn2 skrev:Nu har jag oxå köpt en Kesla, för den verkade bra till mitt behov.
Har monterat den på vagnen och satt fast ventil paketet ett tungt as. ;).
fick sätta ventilpaketet så att jag får ha rutan öppen.
Lite besviken på bruksanvisningen men bra sprängskiss. :lol:
Var använder du för sågkedja, svärd det stog inte i bruksanvisningen och återförsäljaren kunde inte svara heller, men sa att det var en vanlig kedja som jag kunde köpa var som helst, men jag vet fortfarande inte var det sitterför kedja på maskinen bara att det är en .404 16tum, kunde köpa från honom men han sa att det var dyrt.
I helgen hoppas jag kunna prov köra. :)
Har du några tips och triks till en ovan.


Vi modifierade vårt ventilpaket, flyttade bla den "stora" klumpen och satte den under hela paketet för att begränsa bredden. Ska försöka ta kort på hela bygget. Vi har bakrutan stängd så det är varmt och skönt i hytten, bara jag som går ute och bli blöt av all snön.

Jag har köpt ett Swedol svärd och 2 stycken Iggesund, man bör ha minst ett par svärd hemma för i början är det lätt att böja svärden i sin iver att köra Keslan fort! Kedjor köper jag också av Swedol, hyffsad kvalité tycker jag i förhållande till pris. Trix som vi lärt oss är att endast renkapa rotskäret OM det behövs, här samlas mycket skit som sliter duktigt på kedjan i Keslan. Bättre att fila motorsågen än att plocka kedjan dit och dän på Keslan. Vi fäller aldrig ut träd över körvägen eftersom vi backar in på vägen. Bäst resultat får man om man försöker fälla 90grader mot körvägen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).