Traktorer och processorer

Valtra bukplåtar

10 inlägg 13537 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra bukplåtar

eqlazer  
#205829 Nått som jag setts debatterats och funderats på en del är om det behövs bukplåtar på en Valtra. Här kommer helt enkelt lite bilder med och utan.
En N121 med plåtar och en N141 utan.

DSC_0343.resized.jpg

DSC_0348.resized.jpg

DSC_0344.resized.jpg

DSC_0346.resized.jpg

DSC_0349.resized.jpg

DSC_0350.resized.jpg


N141:an stod inomhus så bilderna är tyvärr lite mörka.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra bukplåtar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205835 Ska man köra i skogen finns de alltid chansen att en grov gren rör runt lite bland växelstag, elkablar till magnetventiler osv som finns under, kan inte svara för N serien men -05 och 6000 behöver och då även för att skydda avtappningen på dieseltanken trots att själva tanken är i plåt.
Och alla som kör med drivvagn har säkert kört i sämre terräng och blivit övertryckta ett hinder med hjälp av vagnen inser nog detta.

Avatar Fallback

Re: Valtra bukplåtar

Snowblow06  
#206047 Ska precis till att montera bukplåtar på traktorn, en Valtra 6650. Beställd hos Ölmestads smide. Någon som monterat motsvarande och kan komma med lite tips.

Avatar Fallback

Re: Valtra bukplåtar

mbtrac  
#206095 hur mkt måste man betala för plåtar under hela traktorn vid ölmestad ,jag köpte en hel plåt i 8 mm hardox stål vid hagfors vägstål den kostade 3.000 sek ,vet inte om ja ska sätta dit den kanske måste betälla färdiga plåtar sitter 2 filter mm under traktorn som ska bytas var 750 tim

Användarvisningsbild

Re: Valtra bukplåtar

jonathanA  
#206112
gnisten83 skrev:Ska man köra i skogen finns de alltid chansen att en grov gren rör runt lite bland växelstag, elkablar till magnetventiler osv som finns under, kan inte svara för N serien men -05 och 6000 behöver och då även för att skydda avtappningen på dieseltanken trots att själva tanken är i plåt.
Och alla som kör med drivvagn har säkert kört i sämre terräng och blivit övertryckta ett hinder med hjälp av vagnen inser nog detta.


Jag förstår nu precis vad du menar, när jag hoppade ur traktorn (705) sent igår kväll efter ett pass med skotning på en ny slinga över lite berg och sten så fanns där inget fotsteg kvar! 😡 det var intryckt under golvet! :lol: överlevde fallet!

Avatar Fallback

Re: Valtra bukplåtar

Snowblow06  
#206213
mbtrac skrev:hur mkt måste man betala för plåtar under hela traktorn vid ölmestad ,jag köpte en hel plåt i 8 mm hardox stål vid hagfors vägstål den kostade 3.000 sek ,vet inte om ja ska sätta dit den kanske måste betälla färdiga plåtar sitter 2 filter mm under traktorn som ska bytas var 750 tim

Priset för monteringssatsen var 8900 + moms och 700 för frakten i södra Sverige. Ungefär samma pris som hos lantmännenmaskinen då det är Ölmestads plåtar de säljer. Fick nu prylarna levererade värt en del tycker jag. Ska bli intressant att se hur åtkomsten blir undertill med plåtarna vad gäller service. Och hur smidigt monteringen går.

Avatar Fallback

Re: Valtra bukplåtar

mbtrac  
#206263 låter ganska rimligt , väntar nog med att montera plåten jag köpte ,tack till snowblow 06, frånvärmland

Avatar Fallback

Re: Valtra bukplåtar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206504 Tog hem en 8mm hardox som ska bli bukplåt på 6550 var de lider och 5mm sidoplåtar för skydda resten, måste bli tid för de med snart

Ja du Jonathan, orginal fotsteg har legat på logen sen 2000 då jag köpte min 805a, i skogen hade detta hämt mej med ganska omgående kan jag tro:D
PÅ min 6550 skrynklade jag till vänster nedre steg direkt när jag körde brevid vägen, glömde att skjuta upp de, så nu är nedre steget borttaget på bägge sidor, frågan är om de andra 2 stegen överlever hos mej...

Avatar Fallback

Re: Valtra bukplåtar

Gäddviken  
#206599
mbtrac skrev:hur mkt måste man betala för plåtar under hela traktorn vid ölmestad ,jag köpte en hel plåt i 8 mm hardox stål vid hagfors vägstål den kostade 3.000 sek ,vet inte om ja ska sätta dit den kanske måste betälla färdiga plåtar sitter 2 filter mm under traktorn som ska bytas var 750 tim

Jag köpte -08 till en A75 fick betala 6000 till lantmännen Maskin , kostade på mig deras frontskydd med grenavvisare 4000 allt från Ölmstad.
Mycket snyggt smidesarbete , uttag med lock för service under strategiska punkter. Skruv o bult var med , jag monterade det med hjälp av två spännband som lyfthjälp, jag fick nog borra något extra hål ev för frontskyddet.
På både gott och ont var bukplåten pulverlackad mkt snyggt , men när det släpper gör det det ofta i större sjok med gravrost under.

Avatar Fallback

Re: Valtra bukplåtar

eqlazer  
#206615 Monterade tillbaka den främre plåten efter oljebyte, använde då en domkraft för att lyfta upp plåten för att få den på plats. Först två av de fyra främre bultarna, då var den så att säga ledad och enkel att trycka upp och fästa i bakändan.
Hur det ser ut på andra modeller vet jag inte.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).