Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma skogsvagnsfrågor

27 inlägg 18920 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Farma skogsvagnsfrågor

Sundvik  
#206205 Är helt nybörjare när det gäller vagnar med griplastare, har dragit ihop och lastat all ved och stock i 20 år med en vinsch som pallar att dra 3,5 ton, kan vara en Normet-vinsch, den är i alla fall gammal ( och enligt mig mycket farlig) och en hemmabyggd vagn.

Nu har jag kikat ganska mycket på Farmas skogsvagnar, inte dåliga och inte dyra, eller ?
Men jag behöver lite råd ännu, på min Valmet 502 är yttre måttet mellan bakhjulen 180 cm, hur mycket över detta kan man tillåta en skogsvagn att ha utan det börjar strula sig. Bredden på T 7 vagnen från Farma anges till 200 cm, sannolikt hjulen då, är detta ok ännu.

Kranen på denna vagn C 4,6 D kräver ett flöde på 10 - 35 l så det skall nog Valmet som pumpar 27 l /min klara, men är det så att nästa modell uppåt C 5,1 som kräver 35-50 l inte alls är att tänka på, jag har inte bråttom i och för sig när jag är i skogen.

Hur var det nu med den nya Farma vinschen från Kina, kan man låsa den och spänna ett träd som lutar fel ?
Det verkar annars vara nästan samma pris på T7 som T8, typiskt att min traktor sannolikt inte klarar 8 tonnarens lastare (C 5,1 eller C 5,3)


Senast redigerad av Sundvik tor 24 jan 2013, 09:42, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Farma skogsvagn

Fredrik N  
#206241 Hej. Jag har en Farma T8 med en 5,1m kran. Jag drar den med en Fiat 780dt som ger ca 33 liter på hydraligen och det är inga problm. Då ligger jag på ca 1000 r/m, gasar jag upp till 1500 r/m så blir det väldigt ryckigt.
Jag tycker du ska be att få prova vagnen med en C5,3 kran.

Avatar Fallback

Re: Farma skogsvagnsfrågor

Sundvik  
#206325 Jo men jag tycker nästan att den lilla fördel man får av 20 cm bättre räckvidd inte är värd det högre priset, vet ej exakt men det borde röra sig om 8000 kr kanske. Kranarna har ju samma lyftkraft egentligen.
( Rättar mig själv här, C 53 är generation 2 och torde ha en bättre lyftkraft.)


Det verkar ju annars finnas en möjlighet i alla fall, dock kommer den vagnen T8 att vara 30 cm bredare än traktorn.
Är det någon som kan säga på vilket sätt trycket inverkar här, ovannämnda Fiat har 190 bar och min Valmet 502 (årsm. -80) har 210 bar. Är det en fördel eller nackdel med ett högre tryck än kranens arbetstryck?

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma skogsvagnsfrågor

Mr Carlsson  
#206432 Hej Sundvik

Har en FARMA CT 5,1-9 och måste säg att man får mycket för pengarna. Har hittills kört drygt 10 lass med allt från gallrad massaved till 5,50 rotbitar och bortsett från att några hydraulslangar var xäxlade :???: (funktionerna stämmde iallafall inte med instruktionsboken) så har den funkat kanon. Är nybörjare men upplever att funktionerna är precisa och det går att smyga utan att det rycker i grejerna. Har en Valmet 505 som ger drygt 50 liter så ungefär 1000 varv brukar vara lagom för mig, men det går även att köra på tomgång.

Enligt Farmas måttskisser på hemsidan så anges både T7 och T8 ibland till 1884 mm. Men det är andra mått angivna under totalbred så är nog bäst att höra med återförsäljaren [redigerat]

När det gäller vinsch så har vi en Weimer We-1400 http://www.weimer.se/subdet42.htm med radiostyrning. Den kan man hålla med som du beskriver och den sitter betydligt bättre än Farmas gamla vinsch iallafall.

Lycka till med köpet! :smile:

// Carlsson
Senast redigerad av Mr Carlsson tor 24 jan 2013, 02:48, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Farma skogsvagnsfrågor

Sundvik  
#206529 Jo det stämmer att måttskisserna säger dessa siffror men kollar man i broschyren så är 7-tonnaren 2 meter och 8-tonnaren 2,10 meter bred. Skall ta måttbandet i handen och fara till återförsäljaren i morgon.

C 53 börjar bli ett allt intressantare alternativ, hade kontakt med Forss MW och fick många besked, C 53 är efterföljare till C51 med nytt länkarmsystem, dyrare nog men kraftigare kran på full längd. Valmet klarar av dessa kranar bra, vinschen kan låsa men inte mata ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma skogsvagnsfrågor

Fredrik N  
#206579 Helt rätt att C5,3 är generation 2. Den har ett annat länksystem för stickan som ger ett bättre rörelse geometri på hela rörelsen och den får en jämnare styrka på hela rörelsen.
Skulle jag byta kran i dag skulle jag ta den nya sortens kran.

Avatar Fallback

Re: Farma skogsvagnsfrågor

Brickan  
#206590 Måttskisserna verkar ha blivit hopblandade på T6 T7. Titta på motsvarande vagn med kran istället så blir det andra mått på T7.

Avatar Fallback

Re: Farma skogsvagnsfrågor

Mr Carlsson  
#206634
Brickan skrev:Måttskisserna verkar ha blivit hopblandade på T6 T7. Titta på motsvarande vagn med kran istället så blir det andra mått på T7.


Ja du har nog rätt Brickan!

Men verkar va något lurigt på vagn med kran också. Vad jag kan se så är det samma mått på båda 7 S/D och 8 enligt skisserna. Men enligt tekniska data så är totalbredden 1,9 för 7 S/D och 2,1 för 8... :???:
(Trots att det är 11,4 däck på 7 S och 400 däck på 7 D och 8.)

Nog dags att redigera lite!

// Carlsson

Avatar Fallback

Re: Farma skogsvagnsfrågor

Sundvik  
#207282 De vagnar som min återförsäljare hade i lager har när det är frågan om 7 , 8 och 9 tons vagnar alla spårbredden 2,10 m, så det är i stort sett samma storlek, nu är jag på det klara med att det skall bli en 5,3 kran men tvekar mellan en teleskop-stödbens 9 tonnare och en lavett-stödbens 8-tonnare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma skogsvagnsfrågor

Sundvik  
#208067 Är det ingen ägare till en Valmet 502 som kör skogskran av något märke där flödesbehovet finns angivet så man kunde få direktinformation om huruvida pumpen faktiskt räcker till ?

Även om Fors MW samt ägare till andra traktormärken säger att det funkar bra så tvekar jag, tycker det är många med större traktorer som anser att kranarna kunde gå fortare. Jag är i och för sig helt oerfaren så det får väl gå sakta i början men man blir säkert irriterad om man tycker kranen går sakta när man blivit van.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma skogsvagnsfrågor

Sundvik  
#208870 Har haft ut frågan om spårbredden på andra forum och fått rådet att inte avvika från traktorns spårbredd.
Finns det någon som har Farmas 7 tonnare med 11,5 hjul som kan säga hur bred vagnen egentligen är, Farmas webbsida är full av felaktigheter.

Min Valmet är bara 180 cm så jag får nog nöja mig med 6 eller 7 tons vagn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma skogsvagnsfrågor

vetinte  
#208881 Sitter med Farmas brochyr framför mig o den säger tot bred 2m för 7 ton med 400/60-15
8 ton o 9 ton e 2,1 bred med samma hjul som 7 tonaren.
Där e även en 7 tonare som e märkt S. den e 1,9 bred med11,5/80-15,3 hjul.
6 tonaren är 1,8 bred samma hjul som 7S modellen.
Om det är "rätt" vet jag då inte :grin:

Avatar Fallback

Re: Farma skogsvagnsfrågor

Sundvik  
#208885 Jo jag har själv denna broschyr, den säger också att vagnen är 190 cm med 11,5 hjul.
FRÅGAN ÄR BARA OM DETTA STÄMMER ?

Jag har själv mätt upp 2,10 på denna 7 tons vagn med 400 hjul hos återförsäljaren, webbsidan säger allt mellan 180 och 200 cm, så det är vilket som helst nu tydligen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma skogsvagnsfrågor

vetinte  
#208890 :???: Inget kul med olika/dårlig info :sad:
O så ska farma vara ett "framstående" märke :???:
Man kan ju undra ????

Avatar Fallback

Re: Farma skogsvagnsfrågor

Fredrik N  
#208915 Man kan ju alltid ringa Farma och fråga.
Jag kan mäta på en Farma 8-tonare, men det lär dröja ett tag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).