Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Fjärr(vajer)styrning FMV vajerspel

10 inlägg 8656 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fjärr(vajer)styrning FMV vajerspel

kungsis  
#202934 Har ett äldre FMV vajerspel som jag gärna skulle kunna sköta själv och därför funderar jag på olika lösningar på fjärrstyrning. Att skaffa en skogskompis ligger väl närmast till hands men får ingen klarhet i hur man ska montera snöret. Spelet manövreras ju med en spak som har tre lägen = neutral/bromsat (släppt spaken) i mittenläget. Drar jag uppåt så dras vajern in och trycker jag nedåt så frikopplar den. Om jag gör det enkelt så sätter jag ju ett litet block i toppen och då startar ju spelet dra in, men när jag ska frikoppla då? Det blir ju även samma sak om jag monterar någon sorts Hydral/elektrisk lösning. Ska man verkligen behöva ha två kanaler och två cylindrar? Om jag kör på hydralisk lösning, så kommer ju även ett annat problem. Hur manövrerar man kraften. Alla ni vet väl vad som händer om man kör fast stocken och frikopplar snabbt = dj**** trassel. Så därför måste man ju släppa lite försiktigt, men hur gör man det?
Hur löser man det?

M.v.h
Kungsis



   TS
Avatar Fallback

Re: Fjärr(vajer)styrning FMV vajerspel

Amatörhuggare 62  
#202936 Har man en skogskompis, så knycker man i linan så spaken far ner, sedan drar man sakta upp mot
frikoppling så bromsar det lite till det kopplar loss helt. Så fungerar det i alla fall på min Starrulle.

Då släpper det sakta och man undviker trassel omm allt är rätt justerat.

På Weimers hemsida finns det lösningar på hydraulisk styrning av äldre vinchar, kanske kan vara något.

Avatar Fallback

Re: Fjärr(vajer)styrning FMV vajerspel

kungsis  
#202942
Amatörhuggare 62 skrev:Har man en skogskompis, så knycker man i linan så spaken far ner, sedan drar man sakta upp mot
frikoppling så bromsar det lite till det kopplar loss helt. Så fungerar det i alla fall på min Starrulle.

Då släpper det sakta och man undviker trassel omm allt är rätt justerat.

På Weimers hemsida finns det lösningar på hydraulisk styrning av äldre vinchar, kanske kan vara något.


Hittar inte den lösningen du nämt på Weimers hemsida. Kanske sidan är omgjord? Du har ingen länk?
Förövrigt verkar det som att Starspelet du har är uppbyggt på annat sett. Jag har neutral(broms tillkopplat) läget i mitten, där spaken normalt står och ska jag flytta den till annat läga måste jag dra eller trycka och så fort jag släpper så återgår spaken till neutrl(bromsat).

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Fjärr(vajer)styrning FMV vajerspel

Amatörhuggare 62  
#202949
RADIOS~1.JPG
RADIOS~1.JPG
Här är en bild på radiostyrning mekanisk vinch. Men det kanske inte passar, står Star i texten.
Men jag skickar den i alla fall

Avatar Fallback

Re: Fjärr(vajer)styrning FMV vajerspel

kungsis  
#202953 OK, tackar :smile: . Tyvär så hjälper det nog inte eller så är jag lite trög i dag :| .

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjärr(vajer)styrning FMV vajerspel

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202960 Kolla den här länken viewtopic.php?f=38&t=15594

Avatar Fallback

Re: Fjärr(vajer)styrning FMV vajerspel

kungsis  
#203578 Har inte lyckats fundera ut någon bra lösning, men dock studerat mitt vajerspels uppbyggnad och beslutat att jag ska bygga om det, så att spaken, när den släpps, går förbi bromsläget och ända till friläget. Dom gångerna som jag skulle behöva få spaken att stanna i bromsenläget(lastning) , så står jag ju oftast vid spelet och har därför planer på att sätta dit någon mekanisk manuell spärr där i stället(typ någon hake).

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Fjärr(vajer)styrning FMV vajerspel

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206086 Min Väsekran beställde jag med en liten omkopplare så att jag kan välja mellan frikoppling eller bromsläge när spaken släpps. Jag saknar bara skogskompisen.

Avatar Fallback

Re: Fjärr(vajer)styrning FMV vajerspel

kungsis  
#206251 Tack för tipset, men jag har redan byggt om den :smile: . Nu stannar den på bromsläget om jag släpper försiktigt och frikopplar helt om jag är snabb. Dock är jag lite rädd för att jag byggde mekanismen lite för känslig och har inte provat den fullt ut i snö och smuts.

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Fjärr(vajer)styrning FMV vajerspel

Skogsmästarn  
#260643 Någon har bra lösning på fjärrmanövrering av vinschen på skogsvagn Moheda med FMV 290 kran? årsmodell 1987 .Vinschen sitter vid krantornet och inte på kranarmen som på nyare modeller

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).