Skogsvagn (Huggarvagnar)

Går det att sätta vinschwiren i spänn?

24 inlägg 16516 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Går det att sätta vinschwiren i spänn?

Applegate  
#205565 På min gamla men ny investerade Farma T9 vagn med vinsch har jag en fråga.
När jag trycker på knappen för "drivning" och den börjar dra in wiren och jag då släpper, skall wiren då hållas spänd eller skall den släppa efter lite? Trycker jag däremot på den andra knappen kopplar den ur direkt.
För mig känns det som om ventilen (typ) släpper igenom trycket och därmed släpper efter, rätt eller fel?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205567 På min Farma 9t med 6,0 kran så släpper vinschen direkt när jag släpper knappen!

Vesslan

Användarvisningsbild

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

stegmaster  
#205653 Taler vi om en farma vinch nu, eller något annat?? :surp:
Köpte själv just min andra Farma vinch(dock inte senaste kinatillverkade), och på den er det då automatisk utmatning, då man drar i wiren, och inget annat.
Ena knappen dras wiren inn med, andra er vel för at göra radioen innaktiv, så at inget otilsiktat händer, när man flytter sig i tärrengen med radioen i handen, och liknande situasjoner.
Så nei, wiren går inte at sätta i spänn, men vet ju at detta kan vara annorlunda på andra märken.

Avatar Fallback

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

Bengt.Svensson  
#205670 Min Farma beter sig likadant, en knapp för att vinscha in och en för att frikoppla wiren. Släpper man vinschknappen är vajern "låst". Jag har eftermonterat radiostyrning men vinschen funkade likadant med spaken som fanns i original.

Avatar Fallback

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

Amatörhuggare 62  
#205672 På många av vinscharna till vagnar är det ingen broms. utan matning och frikoppling. En gammal hederlig Starkran där har man broms. man kan dra in stocken hålla stocken och släppa ner den sakta och försiktigt.

Användarvisningsbild

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205726
stegmaster skrev:Taler vi om en farma vinch nu, eller något annat?? :surp:
Köpte själv just min andra Farma vinch(dock inte senaste kinatillverkade), och på den er det då automatisk utmatning, då man drar i wiren, och inget annat.
Ena knappen dras wiren inn med, andra er vel för at göra radioen innaktiv, så at inget otilsiktat händer, när man flytter sig i tärrengen med radioen i handen, och liknande situasjoner.
Så nei, wiren går inte at sätta i spänn, men vet ju at detta kan vara annorlunda på andra märken.


Den fungerar precis som min!

V

Avatar Fallback

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

Fredrik N  
#205832 På min Farma vinch 53 är det en enkanal radio styrning. Den spolar in när jag trycker på sändaren och släpper efter när jag släpper knappen. Sen matar den ut när jag drar i vajern.
Men om du har en två kanals radio styrd vinch så är det ett annat handhavande.
Och det vet jag inget om.

Användarvisningsbild

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

stegmaster  
#205913
Bengt.Svensson skrev:Min Farma beter sig likadant, en knapp för att vinscha in och en för att frikoppla wiren. Släpper man vinschknappen är vajern "låst". Jag har eftermonterat radiostyrning men vinschen funkade likadant med spaken som fanns i original.

Er dette en Farma Vinch, det finns då inte nån spak til dom jag har haft??? :surp:
Finns en liten el,brytare på sendaren, så man kan köra manuelt från den, om batteriet går tomt i radioen.


Snakker om denna typen.


DSC_2732.JPG

Avatar Fallback

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

Applegate  
#205929 Tack för alla svar. Jag kan förtydliga lite.
Det är nog en eftermonterad vinsch för Farma själva kände inte till hur jag skulle kolla recivern till fjärrkontrollen när jag kontakatade dom. Vinschen fungerar nog dock som en original att den är eldat i en ende som sitter i bommen och att när man aktiverar den så går kugghjulen ihop med lite rassal. Jag tänkte att efter man kopplat in den att den sen inte sjunker ner igen och mer eller mindre frikopplar. Menar på att om jag vill sätta ett träd som lutar helt galet i spänn medan jag tar säkra hörnet så hade det varit gött att ha det så än att en sjunker tillbaka med slack lina som följd. Vill jag däremot ha mer wire är det bara att trycka på andra knappen så frikopplar den och jag kan dra ut mer lina.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

stegmaster  
#206085
Applegate skrev:och att när man aktiverar den så går kugghjulen ihop med lite rassal..

Menar på att om jag vill sätta ett träd som lutar helt galet i spänn medan jag tar säkra hörnet så hade det varit gött att ha det så än att en sjunker tillbaka med slack lina som följd.


Finns inga kugghjul på Farma RW53 vinchen (vad jag vet), motoren sitter direkt på trumman, så då er nog et annat märke du har.

När det gäller lutande träd, så blir det at såga så langt man tör, sen drar man omkull det med vinchen. 8)

Avatar Fallback

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

Applegate  
#206099 Nej, det är ingen Farma RW53 jag har. Vagen är en -98:a men det är troligt att vinschen inte kommer från Farma.

   TS
Avatar Fallback

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

Bengt.Svensson  
#206659
stegmaster skrev:
Bengt.Svensson skrev:Min Farma beter sig likadant, en knapp för att vinscha in och en för att frikoppla wiren. Släpper man vinschknappen är vajern "låst". Jag har eftermonterat radiostyrning men vinschen funkade likadant med spaken som fanns i original.

Er dette en Farma Vinch, det finns då inte nån spak til dom jag har haft??? :surp:
Finns en liten el,brytare på sendaren, så man kan köra manuelt från den, om batteriet går tomt i radioen.

Min kärra är från -95 och vinschen hade en vanlig hydraulventil från början. Efter några år tröttnade jag på att springa fram och tillbaka mellan stenarna och kärran och jag köpte då en radiostyrning från Weimer. Dock ser inte min vinsch ut som den på bilden, jag har förmodligen en äldre variant där hydraulmotorn frikopplas från vajertrumman när man ska dra ut vajern.

Avatar Fallback

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

Dennis1982  
#218548 Jag har en Farma 9t med 6,3 m kran och radiostyrd vinsch. Är det någon som vet om det sitter en broms i trumman? Min går väldigt trögt att dra ut, och har gjort det sedan den var ny. Det kan ju vara så att den bara behövs smörjas.

Avatar Fallback

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

skogslasse  
#218552 Dennis
Det kan vara så att fjädern mellan länkarmarna är uttänjd. Om du trycker in den övre max in mot ventilpaketet så ska vajer matas ut med max hastighet.

Avatar Fallback

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

skogslasse  
#218554
Applegate skrev:På min gamla men ny investerade Farma T9 vagn med vinsch har jag en fråga.
När jag trycker på knappen för "drivning" och den börjar dra in wiren och jag då släpper, skall wiren då hållas spänd eller skall den släppa efter lite? Trycker jag däremot på den andra knappen kopplar den ur direkt.
För mig känns det som om ventilen (typ) släpper igenom trycket och därmed släpper efter, rätt eller fel?


Om det är Farmavinschen du har går det att sätta denna i spänn genom att man lossa fjädern mellan länkarmarna. För att kunna mata ut mer vajer måste du dock sätta tillbaka fjädern alternativt trycka in den övre länkarmen manuellt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).