Inomgårdsmaskiner

Panik Motorn i snöslunga hjälp!

7 inlägg 14139 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Panik Motorn i snöslunga hjälp!

Husqy346  
#205681 Den senaste gången när jag skulle starta min motor till slungan så gick den knappt runt. När jag sedan drog upp den översta olje stickan så var den fuktig och ändå blank.
När jag då provade att dra i start snöret igen så blev det fuktigt runt olje påfyllnings locket.
Så jag skruvade bort den nedre oljestickan som sitter i vevhuset.
Döm om min förvåning när det rann ut mängder med bensin som hade fyllt upp hela vevhust fullt.
Hur kan bensinen har runnit ner där? Motorn är en 375cc Loncin med regulator.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Panik Motorn i snöslunga hjälp!

totte  
#205833 Tja, du har säkerligen en läckande flottörnål, alternativt en flottör som läcker och har sjunkit, då sipprar bensinen igenom och rinner in i motorn och ner i vevhuset. Ibland kan flottörnålen hänga up sig också, så även om grejorna är hela, så det SKALL finnas en bensinkran och den skall stängas av. Kolla upp förgasaren, om det inte finns kran, gå och köp en och sätt på slangen, kostar nån femtilapp, betydligt mindre än en liter olja.

Och först måste du förstås tappa ur alltihop ur vevhuset och hälla i ny olja.

Avatar Fallback

Re: Panik Motorn i snöslunga hjälp!

Husqy346  
#206026 Oki då vet jag vad jag ska kolla upp . Det finns en bensinkran men den har jag aldrig stängt förut varken på gräsklipparen eller till slungan. Men det blir väl att ta in det som en vana att göra det framöver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Panik Motorn i snöslunga hjälp!

totte  
#206051 När man börjat vänja sig att stänga av så brukar man få en liten överraskning strax efter man startat, den stannar plötsligt. Tar längre tid att bli van att sätta på den nämligen :lol:

Avatar Fallback

Re: Panik Motorn i snöslunga hjälp!

Husqy346  
#208987 Nu verkar det som att bensinen inte flödar ner i vevhuset längre i af . Jag har tömt ur bensinen och det var nog i a f 1,5 liter i vevhuset. Kan det ha att göra med om man primar för mycket tro?.
Hursomhelst så har jag använt slungan 2 tim efter detta och den verkar gå som den ska utan bräslesöl i vevhuset.

   TS
Avatar Fallback

Re: Panik Motorn i snöslunga hjälp!

axwell  
#209011
Husqy346 skrev:Hursomhelst så har jag använt slungan 2 tim efter detta och den verkar gå som den ska utan bräslesöl i vevhuset.


Det är nog normalt inte när motorn är igång som läckaget rinner ner i vevhuset.

Hade under några år en 12,5 hp B&S som tömde hela tankens innehåll via vevhuset, åtgärdade det med att blanda i
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovriga ... del-36641/
eller något motsvarande.

Inga problem mer med den usla B&S.

Användarvisningsbild

Re: Panik Motorn i snöslunga hjälp!

totte  
#209023
Husqy346 skrev:Nu verkar det som att bensinen inte flödar ner i vevhuset längre i af . Jag har tömt ur bensinen och det var nog i a f 1,5 liter i vevhuset. Kan det ha att göra med om man primar för mycket tro?.
Hursomhelst så har jag använt slungan 2 tim efter detta och den verkar gå som den ska utan bräslesöl i vevhuset.


Jo, det är inte så ovanligt att nålventilen kan hänga sig. Normalt är det inga problem, sen plötsligt en dag så rinner soppan igenom, det kan ha kommit in en liten smutspartikel t ex så nålen inte tätar. Sen funkar allt normalt igen. Därför som man alltid skall stänga kran på motorer som inte har bensinpump utan självtryck från tanken. Sen beror konsekvenserna på hur förgasaren ser ut. Är det en stigförgasare, luften strömmar uppåt så blir det bara att det rinner ut. Fallförgasare, du får allt i vevhuset. Horisontell förgasare, då hänger det på hur den står om det rinner ut eller in.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).