Skogsvagn (Huggarvagnar)

Krånglande PATU kran

7 inlägg 19990 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Krånglande PATU kran

Miche  
#203 Tjena!
Sitter här och är lite sur för att min kran på min skogsvagn har gått sönder. Den är av märket PATU. Felet är att bomsvängen har lagt av. Om jag förstår det hela rätt så finns det en kuggstång och en kuggkrans på stubben. Kan det vara så att den är sliten och att det rappar över? Eller vad kan det vara för fel när jag inte kan köra den normalt från höger bakhjul på traktorn till vänster bakhjul. Utan jag kan köra den från vänster hjulpar på vagnen och övet taket på traktorn. Jag har ochså sett att det är ett axialglapp på stubben på ca 5mm. Ok den är säkert gammal. Jag har köpt den begangnad och han som hadde den före mig köpte den begangnad. Är det någon som vet om man kan få tag på sprängskisser och en användar handbok till en gammal PATU kran? Eller har någon ett eller flera bra förslag på vad det kan vara för fel. Och hur man går tillväga vid dessa fel.
M V H Miche



   TS
FTG
Avatar Fallback
Fredrik  
#204 Hej och välkommen till forumet!
Tråkigt att kranen inte funkar, hoppas du kan få lite tips av forumet.
Detta kan jag bidra med:

Bilden visar hur ett vridhus ofta är uppbyggt. Det kanske är som du skriver att den kuggat över, eller också har något annat hänt. Oftast märker man ju när man nått ändläget på cylindern, verkar det vara så när du står i ett av dina konstiga ändlägen?

Bild


Hittade även denna bild på "nätet". Detta verkar också vara en allgrip:

http://www.lantbruk.com/popupwindows/gallerywindow.jsp?article=24600

Jag har för mig att http://www.rosenqvistmaskin.se är agent för PATU i Sverige. Du kan ju alltid slå dem en signal, de har säkert koll på detta...

MvH Fredrik

Avatar Fallback

Tack

Miche  
#206 Ett stort tack för bilden. Nu vet jag och förstår hur det fungerar. Nu återstår det bara att plocka isär o se vad som är trasigt. Jag ser att bilden föreställer en kran med två kolvar jag har bara en. Men det ser nog nästan lika dant ut ändå. hoppas att det inte är för stor skada på det hela.
Får jag vara frågvis o fråga var du fick tag på bilden.
M V H Miche

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#209 Tjena,

Javisst, bilden kommer från http://www.kts.nu/huggarvagn.htm.

Ja, det ser nog ganska lika ut, trots att du har en kolv.
Vissa vridhus är helt oljefyllda, detta kan kanske vara ett tips. Om den är gammal och börjat glappa kan ju oljan också börjat läcka, något som kanske resulterar i ännu mer glapp och överkuggning som följd?!

Vi hörs!

MvH
Fredrik

Avatar Fallback
Miche  
#211 Tjena på er alla!!!!!
Nu vet jag vad det är för fel på min Patukran. TANDLÖST, totalt hela 3 kuggor saknas på stubben. Och det blev inte ett dugg bättre när jag besökte Rosenqvist´s monter på Elmia Wood´s mässan igår och kom i samspråk med en av säljarna. 20000 kronor för en ny stubbe!!!!!!!?????
Så jag vet inte vad jag ska göra här näst. kanske ställer jag mig vid spakarna på en svarv och en fräs o gör en ny själv, eller så får vår lokala smed ta fram svetsen, och svetsar upp tre nya kuggor. Problemet då är nog att svetsen är mycket hårdare än skälva kuggkransen så vad händer då med kuggstången?
Ja som sagt det verkar bara vara sk blötjärn, det går hur bra som helst att fila i både kransen och stången.
Så vad tycker ni att jag ska göra?
M V H miche

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#212 Tjena,

Himla osis alltså...
Ocker-pris på reservdelar, jag menar 20.000.- !!!

När det gäller egentillverkning så går gränsen för mitt kunnande, men det skulle säkert gå, och då helt klart under 20.000.-

Lycka till, och hoppas du får bättre svar om detta med att göra en egen.

MvH
Fredrik

Avatar Fallback
Miche  
#215 Tjena.
Fortsättning följer :D jodå nu är det beställt ny kuggkrans och nya bussningar. Detta gick på ca 7000-7500 ink moms och det fanns på hyllan till en kran från -83, det tycker jag verkar vara bra. Men det kan ju vara så att kvaliten inte är bättre.

Sen blir det den lokala smeden som får svetsa hela kalaset. Så ska vi nog var on the road igen eller lite på sidan om vägen iallafall :P
Återkommer med mer fakta om mitt lilla drama :?

M V H Miche

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).