mån 21 jan 2013, 18:16#205986
RÖJSÅGEN / GRÄS- & SLYTRIMMERNAnvänd stänkskydd!
Fasttorkat gräs behöver högtryckstvätt om man nu inte sprayar på rikligt med avfettning direkt efter användning. Motorn är ju här långt ifrån den skärande delen, så knappast uppkommer några problem med ackumulerat spån och smuts.
Smörj vinkelväxeln med avsett kullagerfett, både Stihl och Husqvarna säljer sådant i små förpackningar. Vår Stihl FS200 och Jonsered RS44 är båda ca 10 år gamla och fortfarande i gott skick. Stihl har fått ett nytt tändstift, vilket är det enda som bytts på 13 år. Båda har hela tiden gått på Alkylat-bensin och praktiskt taget underhållsfritt.
P.S. Instruktionsbok & Servicemanual är givetvis första stället till att söka svaren på.
MOTORSÅGENServiceintervallen beror huvudsakligen av i vilken miljö du jobbar. Med torr ved på vedbacken, så har du längre tid mellan serviceintervallen, än om du är ute på blötmarker och dikesrensar. Bort med kåpan över koppligstrumman/kedjebromsen och använd en nylonborste samt tryckluft för att få rent runt drivkransen.
Underhållet blir allt viktigare vintertid då kletet annars fryser ihop, så att inte kedjebromsen kan frikopplas längre, som händer på vår Stihl försedd med dubbla kedjebromsar.
Motorsågarna tar mer stryk av smutsig miljö, även startapparaten blir lätt igensatt.
Ett vinterlock skyddar något och finns som tillbehör till vår Jonsereds-såg.
Det är mer pyssel med en motorsåg än med en röjsåg, eftersom kedjan skall filas och ev. bytas, svärdet skall vändas och ev. planas. Svärdets topptrissa skall smörjas. Nållagret för kopplingstrumman skall smörjas, vilket är enkelt på vår Jonsered CS2152, som ju har en unik smörjkanal i vevaxelns kopplingssida.
Bensintanken blir snart smutsig vid ackumulerade påfyllningar, så sköljning av tank emellanåt rekommenderas. Även oljetanken bör sköljas ur med diesel emellanåt av samma orsak.
Förr eller senare startar inte sågen, eller så går den dåligt. Då kommer prövningarna med att ställa en korrekt diagnos. T.ex. vilka fel ger en defekt tankventilation, en sprucken bensinslang, otäta vevaxeltätningar, otät förgasar-stos, etc. När har tändstiftet gjort sitt, eller räcker det under hela sågens livslängd?
Jag har svårast för att vintertid diagnosticera en gammal såg som inte svarar riktigt på gasen som man förväntar sig. Är det för kallt ute och sågen har inte uppnått rätt arbetstemperatur. Är förgasaren kärv vintertid och skulle sågen i så fall gå bättre med en ny förgasare, eller med byte till nya mjukare membran och spänstigare nålar? Är vevaxeltätningarna fortfarande justa, eller behöver sågen först uppnå normal arbetstemeperatur för att de ska mjukna och täta bättre? Finns det någon klockren metod att avgöra vexaxeltätningarnas kondition utöver ett trycktest? När är det lönt att byta en kolvring på en såg? När behöver en tvåtaktare sotas?