Motorsåg och handhållet

Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

21 inlägg 25444 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64284
Nonkan skrev:Tvättmaskinen var ju smart faktiskt. Annars är en balja ljummet vatten och Yes bra. Yes är faktiskt underskattat för såna här grejer, men andra diskmedelsmärken ger jag inte mycket för...


Jag har provat det mesta att rengöra filter med men yes är överlägset bäst, smidigast och antagligen inte så hälsovådligt.

Många byter bränsleslang en gång om året och det är nog vettigt

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

Sedvall  
#205974 Någon som har koll på serviceintervaller på röj- och motorsågar? Kom gärna med fler servicetips också :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

traktorz  
#205986 RÖJSÅGEN / GRÄS- & SLYTRIMMERN
Använd stänkskydd!
Fasttorkat gräs behöver högtryckstvätt om man nu inte sprayar på rikligt med avfettning direkt efter användning. Motorn är ju här långt ifrån den skärande delen, så knappast uppkommer några problem med ackumulerat spån och smuts.

Smörj vinkelväxeln med avsett kullagerfett, både Stihl och Husqvarna säljer sådant i små förpackningar. Vår Stihl FS200 och Jonsered RS44 är båda ca 10 år gamla och fortfarande i gott skick. Stihl har fått ett nytt tändstift, vilket är det enda som bytts på 13 år. Båda har hela tiden gått på Alkylat-bensin och praktiskt taget underhållsfritt.

P.S. Instruktionsbok & Servicemanual är givetvis första stället till att söka svaren på.


MOTORSÅGEN
Serviceintervallen beror huvudsakligen av i vilken miljö du jobbar. Med torr ved på vedbacken, så har du längre tid mellan serviceintervallen, än om du är ute på blötmarker och dikesrensar. Bort med kåpan över koppligstrumman/kedjebromsen och använd en nylonborste samt tryckluft för att få rent runt drivkransen.

Underhållet blir allt viktigare vintertid då kletet annars fryser ihop, så att inte kedjebromsen kan frikopplas längre, som händer på vår Stihl försedd med dubbla kedjebromsar.

Motorsågarna tar mer stryk av smutsig miljö, även startapparaten blir lätt igensatt.
Ett vinterlock skyddar något och finns som tillbehör till vår Jonsereds-såg.

Det är mer pyssel med en motorsåg än med en röjsåg, eftersom kedjan skall filas och ev. bytas, svärdet skall vändas och ev. planas. Svärdets topptrissa skall smörjas. Nållagret för kopplingstrumman skall smörjas, vilket är enkelt på vår Jonsered CS2152, som ju har en unik smörjkanal i vevaxelns kopplingssida.

Bensintanken blir snart smutsig vid ackumulerade påfyllningar, så sköljning av tank emellanåt rekommenderas. Även oljetanken bör sköljas ur med diesel emellanåt av samma orsak.

Förr eller senare startar inte sågen, eller så går den dåligt. Då kommer prövningarna med att ställa en korrekt diagnos. T.ex. vilka fel ger en defekt tankventilation, en sprucken bensinslang, otäta vevaxeltätningar, otät förgasar-stos, etc. När har tändstiftet gjort sitt, eller räcker det under hela sågens livslängd?

Jag har svårast för att vintertid diagnosticera en gammal såg som inte svarar riktigt på gasen som man förväntar sig. Är det för kallt ute och sågen har inte uppnått rätt arbetstemperatur. Är förgasaren kärv vintertid och skulle sågen i så fall gå bättre med en ny förgasare, eller med byte till nya mjukare membran och spänstigare nålar? Är vevaxeltätningarna fortfarande justa, eller behöver sågen först uppnå normal arbetstemeperatur för att de ska mjukna och täta bättre? Finns det någon klockren metod att avgöra vexaxeltätningarnas kondition utöver ett trycktest? När är det lönt att byta en kolvring på en såg? När behöver en tvåtaktare sotas?

Användarvisningsbild

Re: Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

T Landström  
#205995 Jag brukar smörja noshjulet på svärdet...men har fått höra att det ska man inte göra det.
Det ska räcka med kedjeoljan samt att man trycker in skit i noshjulet samtidigt som man pressar in fettet...

Avatar Fallback

Re: Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

rikard_e  
#228345 När man lämnar in sågen på service, vad gör dom då egentligen?

Användarvisningsbild

Re: Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

JensSkoog  
#228351 Det kann man undras - dom tar gjerne rett godt ur plånboken, åtminsto. Gør alt sjelva, men om jag kør fast mig, kør jag forbi fyra sågaffærer for å komma til den besta! Et skickligt godt verksted, med duktiga folk, er verd en kørtur extra!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).