Inomgårdsmaskiner

Snökedjeproblem Gilson snöslunga

19 inlägg 15616 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snökedjeproblem Gilson snöslunga

Robert T  
#205548 Jag handlade snökedjor för dyra pengar till min snöslunga och dom passade kanon på däcket. Men när däcket skulle på snöslungan uppenbarade sig ett problem. Snökedjorna går inte fritt från snöslungans kropp...

Bild


Nån som har några idéer? Visst går det att flytta ut hjulen på axeln, men det står i manualen att man inte får köra så...



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Snökedjeproblem Gilson snöslunga

totte  
#205577 Jo, det kan du göra om du gör en distanshylsa till var sida som förhindrar att axeln kan förskjuta sig i sidled. Det är det som är problemet annars och därför som man inte skall köra så.

Avatar Fallback

Re: Snökedjeproblem Gilson snöslunga

Robert T  
#205602
totte skrev:Jo, det kan du göra om du gör en distanshylsa till var sida som förhindrar att axeln kan förskjuta sig i sidled. Det är det som är problemet annars och därför som man inte skall köra så.


Tack för tipset! Även med hjulen utflyttade är det tight, men det kan gå. I alla fall om jag plattar till sidkrokarna som är gigantiska på dessa kedjor.

Får helt enkelt försöka hitta några distanser, eller så får jag låta min bekant svarva till två.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snökedjeproblem Gilson snöslunga

totte  
#205638 Rörstump funkar väl om du hittar nån lagom att kapa ett par stumpar av.

Avatar Fallback

Re: Snökedjeproblem Gilson snöslunga

Robert T  
#205704
totte skrev:Rörstump funkar väl om du hittar nån lagom att kapa ett par stumpar av.


Jupp, men såna har jag inga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snökedjeproblem Gilson snöslunga

totte  
#205834 Illa, hur kan man leva utan rörstumpar :wink: :D

Avatar Fallback

Re: Snökedjeproblem Gilson snöslunga

Tosca  
#205859 Man lever nog rätt illa kort o gott, hittar man inte det man behöver eller något som går att göra om till det man behöver då har man helt enkelt för lite skrot och bra-o-ha-grejer!

Avatar Fallback

Re: Snökedjeproblem Gilson snöslunga

Robert T  
#205956 Det är en klart dåligt sits man sitter i med hyresvilla och brist på garage.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snökedjeproblem Gilson snöslunga

totte  
#206053 Jo, förstår precis, vi som har egna garage, maskinhallar och verkstäder är ju rätt bortskämda med att man alltid har sina skrotlådor att rota i och tänker inte alltid på hur det är att inte bo i ett eget hus på landet.

Avatar Fallback

Re: Snökedjeproblem Gilson snöslunga

axwell  
#206061 Nu förstår jag varför jag bor som jag gör.

Finns det plats att fylla utrymmet med fyrkantsbrickor, vilken diameter har hjulaxeln?

Som i en transparent ask har du 10 brickor som tillsammans bygger 50 mm.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme ... ka-870064/

Användarvisningsbild

Re: Snökedjeproblem Gilson snöslunga

totte  
#206069 Axeldiametern är väl 3/4", 19 mm. Nyare Gilson har dock 7/8, 22,2 mm. Brickor funkar ju lika bra. Stämmer det inte exakt så är det inga problem om det är några mm sidoglapp.

Avatar Fallback

Re: Snökedjeproblem Gilson snöslunga

Robert T  
#206078 Stämmer att axeln är 19mm och jag mätte bara lite snabbt men jag tror jag behöver en distans med 17mm tjocklek.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snökedjeproblem Gilson snöslunga

totte  
#206220 Då bör det funka med tre fem mm brickor på var sida, 2 mm hit eller dit gör ingen skillnad för maskinen. Utifall du inte vill böka med att leta reda på eller få gjort distanshylsor.

Avatar Fallback

Re: Snökedjeproblem Gilson snöslunga

Robert T  
#206257
totte skrev:Då bör det funka med tre fem mm brickor på var sida, 2 mm hit eller dit gör ingen skillnad för maskinen. Utifall du inte vill böka med att leta reda på eller få gjort distanshylsor.


Tack för tipset!

   TS
Avatar Fallback

Re: Snökedjeproblem Gilson snöslunga

Robert T  
#210162 Tänkte visa resultatet. Jag gick till bonden här bredvid och vi hittade ett rör man har till värmesystem som var perfekt. Bonden tog fram stora rörskäraren och efter lite filande passade de perfekt. Det korrekta måttet på "spacern" är 16mm.

Bild


Bild


Kan meddela att det blev ett sjukt bett med kedjorna på. Nu är den dock otroligt trög att svänga med... :mrgreen:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).