totte skrev:Om du inte väljer C så skulle jag utesluta A i den kombinationen och gå direkt på B. Att gasa tills det rasar är det säkraste sättet att fördyra reparationerna riktigt ordentligt. Ju längre du kör, ju större risk att du får totalhaveri på nåt och då börjar vi snacka pengar.
rikard_e skrev:Förstår inte ditt resonemang. Det är småsaker att laga.
Delar går på några tusen.
Delar borde gå att få tag på Gunnars maskin, som varit(eller är) återförsäljaren av patu/kesla.
Det är ju bara några bussningar och tätningar som ska bytas.
Min kran läckte i vridhuset. 2 oringar som jag bytte (limmade egen o-ring) 10 kr
Boggien stod kobent, bytte 2 bussningar på varje sida 700 kr.
Midjebussningen borde väl vara av mässning inuti en stålrörshylsa som borde vara lätt att byta.
Är dragöglan sliten horisontellt eller vertikalt?
Finns nya öglor med hylsa att svetsa på för max 1000 kr.
Varje dag du kör så förvärras skadorna, bussningar slits ut helt och hållet och börjar äta på godset istället. Varje droppe olja som rinner ut måste fyllas på och läckaget förvärras hela tiden. Funderar du på att repa så gör det nu och inte i morgon.
Axl skrev:rikard_e skrev:Förstår inte ditt resonemang. Det är småsaker att laga.
Delar går på några tusen.
Delar borde gå att få tag på Gunnars maskin, som varit(eller är) återförsäljaren av patu/kesla.
Det är ju bara några bussningar och tätningar som ska bytas.
Min kran läckte i vridhuset. 2 oringar som jag bytte (limmade egen o-ring) 10 kr
Boggien stod kobent, bytte 2 bussningar på varje sida 700 kr.
Midjebussningen borde väl vara av mässning inuti en stålrörshylsa som borde vara lätt att byta.
Är dragöglan sliten horisontellt eller vertikalt?
Finns nya öglor med hylsa att svetsa på för max 1000 kr.
Tack för bra svar! Om det är så enkelt som du får det att låta känns B som rätt väg att gå! Även om C alltid är lockande...
stegmaster skrev:Värsta senario på en huggarvagn er vel om vridhuset raser/sprickar.
Blir snabbt 20tkr om man får byta det. (Det var åtminstone vad min ÅF sa).
Inte ovanligt at detta hendte efter ca 10-12år på en Farma vagn, alt enligt min ÅF.