Skogsekonomi

Grannens är till salu! Investera i skog?

113 inlägg 59146 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Valmet 505  
#205366 Inte helt nöjd med priset men väldigt nöjd att kunna sudda en lång gräns mellan min ursprungs fastighet och denna , Det är tajt jag har och gamla lån men man måste ju vara med när det är gräns i gräns , man får väl hugga lite extra på det gammla . om jag förstår rätt så har du ju lite att ta av så vad är problemet, med rationaliseringförvärv blir det ju lite bättre än många andra affärer. Det finns enligt mäklaren som hade denna affären bara tre saker som sätter priset på en fastighet, det är Läget,Läget och Läget . Han hade inte sålt en skogs bit på tre år som det gick att "räkna hem". Det finns bara ett alternativ det är att ha det sista budet. Lycka till Kör hårt.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Valmet 505  
#205369 Kom på en annan grej som jag också är nöjd med. Ju mer skog man äger själv ju billigare blir jaktarrendet. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Naders  
#205508
Valmet 505 skrev:Kom på en annan grej som jag också är nöjd med. Ju mer skog man äger själv ju billigare blir jaktarrendet. :lol: :lol:

Så sant så sant :-bd

Ja visst har jag att hugga av men vad finns sen kvar?
Jaga i nysatta planteringar ger föga utmaning :grin:
Och funderar man sen vidare i banor såsom att barnen kanske vill ta över någon gång
och när de ska göra det om sisådär 25-30 år så ska det kanske finnas någon slutavverkningsbar pinne att ta för att kunna räkna hem en affär utan att bli skuldsatta upp över öronen.
Fast finns där inget borde det bli en billig affär :???:
Visst finns där planteringar som bör vara "färdiga" då men men....
Sen kanske de inte vill se åt en skog ens när de kommer upp i den åldern och då hade man säkert ångrat sig så in i h--vete :lol:
Alternativet som jag ser det är att fortsätta beta av på nuvarande skogslån och få en BRA privatekonomi jämfört med att behöva hugga ner halvfärdiga planteringar för att få ihop till räntorna.....
Nåväl....
Som ni säkert märker så är det ett himla velande här hemma dag som natt :grin:
Jaja, buden är inte bindande iaf :lol:
Senast redigerad av Naders lör 19 jan 2013, 17:06, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205509
Valmet 505 skrev:Kom på en annan grej som jag också är nöjd med. Ju mer skog man äger själv ju billigare blir jaktarrendet. :lol: :lol:


Ju mer skog man äger, desto fler stadsbor kan man pungslå med hutlöst arrende... 8)

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Naders  
#205515
Mangan skrev:
Valmet 505 skrev:Kom på en annan grej som jag också är nöjd med. Ju mer skog man äger själv ju billigare blir jaktarrendet. :lol: :lol:


Ju mer skog man äger, desto fler stadsbor kan man pungslå med hutlöst arrende... 8)

Det är sant.
Pratade med en markägare en bit hemifrån.
Han hyr ut 50ha för 70000 om året :shock:
Till danskar......

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Perjos  
#205524 Att nån annan köper marken är ju ingen garanti för att det inte blir kalhygge. Då är det ingen skog att jaga i och nån annan som äger marken. Då måste det ju vara bättre att i alla fall äga kalhygget...

Köper du kan du ju kanske avverka lite mer här och där i och med att du får större areal att välja på, om du förstår hur jag menar.

Skulle gärna köpa till lite mer mark själv, men man ska ha råd och tid att sköta det oxå...

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

charger  
#205545 Hej Nader visst är de ett velande hur mkt man ska buda på en grannfastighet,
viktigt är att bestämma sig för hur högt slutbud man kan gå med på.
bestäm en nivå efter dina förutsättningar.Finns de andra som tokbetalar så låt dom göra det.
En sak är säker det kommer hela tiden ut nya fastigheter till salu.
Lycka till nader

Användarvisningsbild

Re: Grannens är till salu! Investera?????

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205592 Jag tycker att det är viktigt att bedömma hur skogen är skött oxå, ser att det är ute ett skifte här om ca 90 ha med mycket ungskog som inte är röjd och nu är det nog försent på många avdelningar. Vissa skiften vill man ju nästan inte ha även om man fick den billigt, de ska ju skötas oxå och att röja 30 ha eftersatt röjning är ju inget man gör i brådrasket. Det måste utföras av inleja personer om det ska bli gjort och det jag menar är att detta bör man ta med i beräkningen av vad man kan ge för en fastighet. Det finns alltid de som kan bjuda över och man ska bara betala det man tycker det är värt.

Användarvisningsbild

Re: Grannens är till salu! Investera?????

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205593 Jag tycker att det är viktigt att bedömma hur skogen är skött oxå, ser att det är ute ett skifte här om ca 90 ha med mycket ungskog som inte är röjd och nu är det nog försent på många avdelningar. Vissa skiften vill man ju nästan inte ha även om man fick den billigt, de ska ju skötas oxå och att röja 30 ha eftersatt röjning är ju inget man gör i brådrasket. Det måste utföras av inleja personer om det ska bli gjort och det jag menar är att detta bör man ta med i beräkningen av vad man kan ge för en fastighet. Det finns alltid de som kan bjuda över och man ska bara betala det man tycker det är värt.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205614 En gammal klok man sa till mig att är det något du vill ha så klipp tlll ordentligt för om du inte gör det så ångrar du dig hela livet

Zorran en som tror på virkesprisena.

Användarvisningsbild

Re: Grannens är till salu! Investera?????

machonisti  
#205757
zorran skrev:En gammal klok man sa till mig att är det något du vill ha så klipp tlll ordentligt för om du inte gör det så ångrar du dig hela livet

Zorran en som tror på virkesprisena.


Hoppas att "vill ha" är välgrundat, annars slår väl ångern in ändå.

Användarvisningsbild

Re: Grannens är till salu! Investera?????

johaniskogen  
#205825 jag tycker du ska investera, jag hade varit med så långt på buden ja bara vågat. det skulle ju vara fruktansvärt att se någon hugga ner skogen bredvid gränsen. och bättre att äga kalhyggen än inget alls,

förresten så finns där ny skog när dina barn ska ta över om du driver på det lite.
för skog som är mogen nu är ju bättre att hugga ner nu än om 30, 40år.. för den blir inte precis mera värd..

och detta med jaktarrende. bara där har du ju till räntorna, man ska komma ihåg att skogen är men är bara traditionell skogsavverkning, det kanske går göra andra saker på dina fastighter som går att göra några kronor på,

bygg ett litet torp på en gammal grund --- hyr ut i samband med jakt,,

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Naders  
#205847 Ja andra alternativ för att få inkomster från skogen finns väl när sjögränser är inblandade.
Här finns ett specifikt fall då förra ägaren planerat att bygga sommarstuga på en höjd intill sjön och förberett med djupborrad brunn, avlopp med infiltration samt el....
Byggnadslov söktes -93 och beviljades men nu har tillståndet gått ut och andra lagar och regler har trätt i kraft gällande sjönära byggnationer.
Annars var det ett alternativ att bygga sommarstuga att hyra ut på sommaren och jaktstuga på vintern och finansiera med detta.
Men nu med fakta i hand om att strandskyddsdispanser, förhandsbesked samt bygglov saknas och kan bli jobbigt att få så faller den planen. Visst, inget är sagt om att det inte går men skulle det inte funka så blir det jobbigt :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

agronome-kleptoman  
#207749 Jag har en önska att alla skogsägare i detta land samarbetar om virkespriser alltså vad dem får har fått sälja för precis som skogsbolag gör då kanske tillsammans kan vi bli starka och kan strida för bättre virkespriser och därmed fastighets inköp som denna fastighet som vi pratar om här i tråden 55 H för en bra bit över 5 miljonereller.
Senast redigerad av agronome-kleptoman mån 28 jan 2013, 01:58, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

agronome-kleptoman  
#207754 har en fråga om det är så att skogsskiftet i fråga är ett kap hur kommer det sig att övriga grannar är inte lika heta på gröten som du?
Senast redigerad av agronome-kleptoman mån 28 jan 2013, 02:01, redigerad totalt 2 gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).