Avverkning (slutavverkning)

Olovlig avverkning

152 inlägg 77929 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsmylla  
#205768 Synd att det bara är 10 år.
Finns det fler liknande forum där man kan ställa frågor och sprida information?
Detta är toppen!

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Olovlig avverkning

halvproffs  
#205769 Bara 10 år?? Tänker du inte använda pengarna. Tycker att dom behövs jämt för alla utgifter.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsmylla  
#205778 Visst skulle jag kunna bränna iväg dessa slantar men det hade varit roligare att ha skogen kvar. Hade varit lyckligare då. Dessutom finns det inte mycket mer skog att avverka om 10 år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olovlig avverkning

towes  
#205784 Några kommentarer:
Skogsmylla skrev:Vad tycker ni om priserna enligt nedan.
Håller med bengt.a att timret låter lågt. Känner till fall just nu som får över 600 kr/fub för grov gran.

Hur gammal är den "i lönndom fällda skogen"? Slutavverkningsmogen eller gallringsskog?

Skogsmylla skrev:Stort bolag!
Är inte så säker på att det är en god nyhet. Den påverkan "ett fall i mängden" har är lite annat än om det varit ett mindre lokalt förankrat företag.

Skogsmylla skrev:Orolig över skatten. ... Nu får jag alla intäkter på samma år.
Min uppfattning är att man ska ha betalt för sin förlust. Var krona man förlorar på övergreppet är ju lika mycket värd, oavsett vilken del som orsakat den. Men då gäller att kunna påvisa den faktiska skillnaden. Vad chansen i verkligheten är att bli kompenserad för detta vet jag ej, men det är helt klart en intressant fråga.

Du har fått många förslag att ta juridisk hjälp. Forumet är en bra plats att vädra tankar på och vi har ju några "juridiska påläggskalvar" av god kaliber :smile: men många tror jag, liksom jag själv, upprörs och skriver vad man tycker om saken - på mer eller mindre goda grunder. Några advokater har jag tyvärr inte sett här. Så åter: tala med proffs.

Det jag får lite vibbar av är att ni efter ett första samtal med bolaget nog kommer stå långt från varann. Det grundar jag på erbjudandet om "gratis markberedning". Om man märker att man inte får gehör tycker jag inte man ska förhandla i långbänk utan anmäla direkt.

Användarvisningsbild

Re: Olovlig avverkning

mb-man  
#205996
Jasi skrev:Fastigheter som ägs av minst tre delägare skall utse ställföreträdare
https://lagen.nu/1989:31
I lagen framgår vilka rättigheter och skyldigheter ställföreträdaren har. En ställföreträdare kan ensam skriva under kontrakt för avverkning.


Hur blir det i domstol när en ställföreträdare inte är utsedd?

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsmylla  
#207500 BRA att detta hamnade på topplistan! Fortsättning följer!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olovlig avverkning

loppan  
#207568 Priserna verkar rimliga förutom vrak som skall vara minst 150kr fub.

Det var väl 1000 fub tot varav 50% ditt?
Jag hade rätt och slätt begärt 100.000 till förutom avräkning annars bara att gå vidare med det.
Om jag sedan fått 50.000 i sista änden hade jag vart nöjd,detta handlar bara om pengar i sista änden.
Man skall helst undvika domstolskrångel om det går,det är bara något man skall skrämmas med.

Användarvisningsbild

Re: Olovlig avverkning

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207648 Som sagt konsultera ett proffs! Var inte rädd att ta fighten "pappersvägen" inkl polis /stämning o.s.v. Kan bli många turer med ersättning t.ex. förtida avverkning, oplanerade skatter m.m. (som givetvis ska ersättas)

Kort och gott : Stå på dig-annars gör någon annan det ❗️

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208163
Famag skrev:Gör inga försök med att pressa ut pengar ur detta.
Vänd dig till LRF i Västerås, Fredrika Hovberg är jurist som vet vad hon sysslar med.
Stämning, både kusin och bolaget och låt hela historien ha sin juridiska gång.

Där efter kan det handla om skadestånd.


Ett konkret förslag i det Famag skriver. Ta kontakt med denna Fredrika Hovberg. Om hon tycker att hon inte finns på rätt plats rent geografiskt, så kan hon säkert rekomendera någon annan lämplig som är kunnig i liknande fall.

I övrigt rekomenderar jag att ni öppnar ett gemensamt bankkonto dit bolaget kan skicka pengarna (blir alltid nervös då tvivelaktiga bolag har hand om mina pengar). Skulle ni inte kunna få tag på er manlige anförvant så kan säkerligen 75 % räcka för att få ut åtminstone er andel.

Från bolaget bör ni begära att få ut datalistorna från processorn - de visar vad som avverkats, samt mätbeskeden från virkesmätaren. Allt annat om priser och skadestånd kan ni ta senare.
Mitt förslag...

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

haggloader  
#208444 Tänk på att någon person kan föreslå din kusin att begära klyvning/tvångsförsäljning via tingsrätten. Då får du köpa hela fastigheten i konkurrens med allmänhet och kanske en jätteintresserad granne.

Går det att avtala bort den klausulen?

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

haggloader  
#208735 Skogsmylla:
Läs på lite om Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt:
https://lagen.nu/1904:48_s.1

Då ser du att det, i sammanhanget, är små problem med olovlig avverkning. Återigen sluta att bullra och skramla med advokater, försök istället att nå ett långsiktigt stabilt ägandeförhållande.

Användarvisningsbild

Re: Olovlig avverkning

towes  
#208747 Haggloander har rätt i det denne skriver om samägande ovan. Jag har själv föreslagit uppstyckning tidigare.

towes skrev:...Apropå kusinen så tyder sättet han agerat, att begära utbetalning till sig själv på att det kan vara läge att stycka upp fastigheten senare. En sådan delägare gör ju ingen glad. Dessvärre kan väl denne kräva försäljning om han vill ha ut sin del vid samägande

Det är mycket svårt att råda andra utan att se hela bilden, tänker då främst på relationerna i släkten. Så det du Skogsmylla läser får du anpassa till din egen situation. Det är lätt för oss andra att bakom tangentbordet sitta och tycka.

Likväl lite mer tyckande: Jag hade i dina kläder försökt lösa ägandeförhållandena en gång för alltid. Om kusinen är så ointresserad av både jobb och skog som du antyder, men vill ha pengar så hade jag innan det ens blir tal om ev auktion försökt lösa ut denne eller som sagt klyva. Då kan var och en göra vad de vill med sin del.

Dock hindrar inte detta att ni ska ha rätt i det aktuella fallet med skogsbolaget. Ser det som två skilda saker. Jag hade hellre sålt skogen än att dela den med en delägare man inte kan lita på. Betänk även att denne efter en "halvdan" uppgörelse i tysthet med bolaget ändå kan begära tvångsförsäljning och vad är då den nyss avverkade marken värd på marknaden?

Nej, jag håller fast vid mina tidigare råd och hade sett till att få rätt ersättning. Sedan behöver det inte betyda "buller och skrammel" bara för att man anlitar expertis. Det är först OM bolaget inte vill ersätta på en rimlig nivå DE i så fall tvingar fram en process. Bollen ligger ju hos dom när ni givit era krav.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

nordtravare  
#208756 dom utbetalda pengarna torde vara möjligt att få ut så länge han har andelen i fastigheten kvar någon anledning att vara snäll mot honom ser jag inte.Jag ser det som omöjligt att fortsätta samägandet

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209180
Skogsmylla skrev:BRA att detta hamnade på topplistan! Fortsättning följer!




Vi är så nyfikna och engagerade i hur det fortlöper så nu måste du berätta hur det går.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209247 Om rättslig prövning funderas på så finns några jurister på följande länk. De två första har för mig visat störst skoglig kunskap, vilket jag tror behövs eftersom volymer etc. behöver värderas.
viewtopic.php?f=29&t=12855&start=135#p185218

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).