Vedmaskiner, flishuggar

vedproduktionsfrågor

70 inlägg 29531 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

skogsbonne  
#205612
Vedproducent skrev:
skogsbonne skrev:250 kr m3 räckr ju gott och väl till råvaru kostnad men inte för lön och maskiner men får man inge sålt finns det inte mycket att göra :(

Det kan jag garantera att dom inte har täckning för råvarukostnaden till 250 kr/m3 stjälpt i försäljningspris.

varför skulle dom inte björken kostar ju 300 fuben inkl hemkört för mig och det blir väl ca 2 m3 av 1 fub?

Trejon
Användarvisningsbild

Re: vedproduktionsfrågor

Vedproducent  
#205616
skogsbonne skrev:
Vedproducent skrev:
skogsbonne skrev:250 kr m3 räckr ju gott och väl till råvaru kostnad men inte för lön och maskiner men får man inge sålt finns det inte mycket att göra :(

Det kan jag garantera att dom inte har täckning för råvarukostnaden till 250 kr/m3 stjälpt i försäljningspris.

varför skulle dom inte björken kostar ju 300 fuben inkl hemkört för mig och det blir väl ca 2 m3 av 1 fub?

Jasså det gör den? Blir bara så trött..........

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

skogsbonne  
#205629 ja det gör den har du något problem med det?? och jag ska köpa den för det priset också

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

vedförsäljan  
#205713 För de ska gå plus minus noll så för han ge 200 kronor lösmeter +moms.
Han för säkert ge betydligt mera

Användarvisningsbild

Re: vedproduktionsfrågor

Åke Nilsson  
#205723 Lösved travat betalas 144 kr m3 travat+ moms hos skogsbolagen inkl transport Västerbottens industrier vilken säljaren står för max 20 kr/m3 travat eller 44 kr/fub.

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

skogsbonne  
#205728 våran avesta vagn tar 1.7-2 m3 travat om det är 3 m lång blir det 1 fub? någon som kan mått?

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

snubblaren  
#205729 Är väl bara att räkna med stockens bottenarea och multiplicera med längden? ;)

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

skogsbonne  
#205734 ja men det går 1.7-2 travat om det är 3 m långt. blir det en fub

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

Husqy346  
#205742 Pallarna som man förvarar veden på duger gott o väl med engånspall . Mina stora säckar stallde jag på engångspall o de höll bra för det . Pallarna har farsan fixat gratis mot att han har fraktat bort dem från platsen. Köpa dyra Europallar kommer jag inte att göra.

Användarvisningsbild

Re: vedproduktionsfrågor

Åke Nilsson  
#205748 2,2 m3 x omräkningstalet VMF ca 0,45 FASTVOLYM ger 1 m3 fub.

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

skogsbonne  
#205751 så om min kärra tar 1.8 så tar jag 1.8 x 0.45?

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

vedförsäljan  
#205756 Då har di cirka 0.8 fub på kärran

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

vedförsäljan  
#205776
Åke Nilsson skrev:Lösved travat betalas 144 kr m3 travat+ moms hos skogsbolagen inkl transport Västerbottens industrier vilken säljaren står för max 20 kr/m3 travat eller 44 kr/fub.

+ 100:- i södra sverige

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

skogsbonne  
#205783 ok då stämde de att vedproducent blev sur

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

skogsbonne  
#205795
Åke Nilsson skrev:2,2 m3 x omräkningstalet VMF ca 0,45 FASTVOLYM ger 1 m3 fub.


vart har du hittat det? kan du länka?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).