Vedmaskiner, flishuggar

vedproduktionsfrågor

70 inlägg 29524 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vedproduktionsfrågor

Fallhofne  
#205105 Hej, jag har funderingar på att kanske starta upp en mindre "vedverksamhet" till försäljning men har lite frågor ock funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med :)

1. går det att sälja ved som man klipper i en klappi? det blir ju skräpigt ock inte så söt ved som när den kapas o klyvs, men den ska ju eldas så vad spelar det för roll?

(när jag fått ihop lite bättre kapital blir det en processor)

2. att packa i 1m3 nätsäckar på pall går ju fint men kan man stapla dem ovanpå varandra? håller de?

3. vi har egen skog men är det smartare att köpa in från större sågverk istället?

4. vad köper folk mest av? 30 eller 50 cm?

5. hus ska man tänka när man bestämmer priset? finns det några generella riktlinjer?
vad kan man ta för en 1m3 björk 50 cm/30cm? kontra blandad ved?

6. var köper ni europallarna? ock hur tänker man där, får kunden köpa den också eller lämna tillbaka den mot pant? hur gör ni?

många goa frågor:)

mvh F



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

Fallhofne  
#205127 Jag gillar kisaveds storsäckssystem med rensgaller, eller finns det bättre ock billigare lösningar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: vedproduktionsfrågor

herjman  
#205135 Deras system verkar ju finfina men de kostar ju en slant..

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

snubblaren  
#205136 Hur mycket snabbare är en snurrklipp än processor?

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

vedförsäljan  
#205164
Fallhofne skrev:Hej, jag har funderingar på att kanske starta upp en mindre "vedverksamhet" till försäljning men har lite frågor ock funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med :)

1. går det att sälja ved som man klipper i en klappi? det blir ju skräpigt ock inte så söt ved som när den kapas o klyvs, men den ska ju eldas så vad spelar det för roll?

(när jag fått ihop lite bättre kapital blir det en processor)

2. att packa i 1m3 nätsäckar på pall går ju fint men kan man stapla dem ovanpå varandra? håller de?

3. vi har egen skog men är det smartare att köpa in från större sågverk istället?

4. vad köper folk mest av? 30 eller 50 cm?

5. hus ska man tänka när man bestämmer priset? finns det några generella riktlinjer?
vad kan man ta för en 1m3 björk 50 cm/30cm? kontra blandad ved?

6. var köper ni europallarna? ock hur tänker man där, får kunden köpa den också eller lämna tillbaka den mot pant? hur gör ni?

många goa frågor:)

mvh F

Hej! :smile:
Ska försöka hjälpa dig och få lite svar och kanske fler funderingar? :grin:
1. Ja,det går säkert sälja ved från en vedklipp,defentivt till pannved(50cm) där är inte kunden finsmakare utom mer prismedveten och oftast lite mer kunnig om ved. Prova nåra kubik med med brasved ochså och se
2. För att stapla säckar på varandra krävs helhydralisk lastare och stapla lite på toppen
3. Det beror hur mycket du har tänkt och göra?
4. Mer köper 30cm,men dom som köper 50cm köper oftast mera m3 så de är lika överlag
5. Generel riktlinje är att titta vad dom tar i din ort på blocket etc och även göra en enkel kalkyl så får man fram ett pris du behöver ha
6. får oftast tag i via affärer åkerier med mera,ibland finns det på blocket hystat billigt
Jag välter oftast på tippkärrasläpkäära så kunden för aldrig pallen,du måste iallafall ha 50 kronor för pallen

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

vedförsäljan  
#205167 http://www.blocket.se/jamtland/Mkt_Bill ... ?ca=17&w=3
Förstör inte hur han kan vara så billig?

Användarvisningsbild

Re: vedproduktionsfrågor

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205276
vedförsäljan skrev:
Fallhofne skrev:5. hus ska man tänka när man bestämmer priset? finns det några generella riktlinjer?
vad kan man ta för en 1m3 björk 50 cm/30cm? kontra blandad ved?



mvh F


5. Generel riktlinje är att titta vad dom tar i din ort på blocket etc och även göra en enkel kalkyl så får man fram ett pris du behöver ha


Jag skulle vilja säga att du skall börja med att göra en kalkyl över din produktion och dina kostnader och den tid du lägger ner och sätta ett pris.
Sen kan du kolla på blocket osv för att se om du kan konkurera med dina priser.
Kan du inte det måste du komma på ett sätt att kapa dina kostnader.

Om du gör tvärt om och sätter pris efter dina konkurenter riskerar du att jobba gratis, eller i värsta fall gå back.

Användarvisningsbild

Re: vedproduktionsfrågor

Vedproducent  
#205279
vedförsäljan skrev:http://www.blocket.se/jamtland/Mkt_Billig_Bjorkved_40737914.htm?ca=17&w=3
Förstör inte hur han kan vara så billig?


Det var ju dyrt i jämförelse. Nej sanningen är den att båda dessa behöver pengar och står med flera tusen m3 osåld ved. Så för att få lite pengar tillbaka till råvarukostnaden så ger man nästan bort veden. Men visst är det synd om dom. Det är smällar på många hundratusen båda av dom får.


http://www.blocket.se/alvsborg/Helt_par ... ?ca=16&w=3

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

vedförsäljan  
#205280
Vedproducent skrev:
vedförsäljan skrev:http://www.blocket.se/jamtland/Mkt_Billig_Bjorkved_40737914.htm?ca=17&w=3
Förstör inte hur han kan vara så billig?


Det var ju dyrt i jämförelse. Nej sanningen är den att båda dessa behöver pengar och står med flera tusen m3 osåld ved. Så för att få lite pengar tillbaka till råvarukostnaden så ger man nästan bort veden. Men visst är det synd om dom. Det är smällar på många hundratusen båda av dom får.


http://www.blocket.se/alvsborg/Helt_par ... ?ca=16&w=3

Qvarnsjö skogstjänst ser giganstikt ut den anläggning
Team kaparna ska väll lägga ner?

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

vedförsäljan  
#205282
Zixten skrev:
vedförsäljan skrev:
Fallhofne skrev:5. hus ska man tänka när man bestämmer priset? finns det några generella riktlinjer?
vad kan man ta för en 1m3 björk 50 cm/30cm? kontra blandad ved?



mvh F


5. Generel riktlinje är att titta vad dom tar i din ort på blocket etc och även göra en enkel kalkyl så får man fram ett pris du behöver ha


Jag skulle vilja säga att du skall börja med att göra en kalkyl över din produktion och dina kostnader och den tid du lägger ner och sätta ett pris.
Sen kan du kolla på blocket osv för att se om du kan konkurera med dina priser.
Kan du inte det måste du komma på ett sätt att kapa dina kostnader.

Om du gör tvärt om och sätter pris efter dina konkurenter riskerar du att jobba gratis, eller i värsta fall gå back.

Som jag menade skulle han göra kalkyl, sen om han gör det innan eller efter han har tittat på blocket hoppas jag kvittar :grin:

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

skogsbonne  
#205584 250 kr m3 räckr ju gott och väl till råvaru kostnad men inte för lön och maskiner men får man inge sålt finns det inte mycket att göra :(

Avatar Fallback

Re: vedproduktionsfrågor

vedförsäljan  
#205594 Nej tyvär verkar de vara en sista utväg
Tråkigt för dom berörda

Användarvisningsbild

Re: vedproduktionsfrågor

Vedproducent  
#205601
skogsbonne skrev:250 kr m3 räckr ju gott och väl till råvaru kostnad men inte för lön och maskiner men får man inge sålt finns det inte mycket att göra :(

Det kan jag garantera att dom inte har täckning för råvarukostnaden till 250 kr/m3 stjälpt i försäljningspris.

Användarvisningsbild

Re: vedproduktionsfrågor

Åke Nilsson  
#205605 Hej !
Producerar 35 cm ved på säck.
Inte en krona under 550 kr/säcken !

Är mycket jobb att göra i säck.
Timpriset med hakk pilke 1x42 ligger på 640 kr+moms.

Många som inte förstår vedpris stapplat eller stjälpt !!
Skänker bort björkved för 500 krm3 stapplat !!

Säljer stapplat för björk för 800 kr/m3 stapplat
blandved 650 kr/m3 stapplat.

Räkna med att om man är 2 hinner 3-3,5 1m3 säckar i timmen.
Har då haft björk mellan 10-20 cm diam.

Kör ca 10 m3 35 cm på 40 min direkt på släp.

Vedförsäljningen går neråt för varje år.
Många ställer om till jord / bergvärme.

Ska man sälja billig ved ska man köra löst och sälja i maj/juni.

Användarvisningsbild

Re: vedproduktionsfrågor

Åke Nilsson  
#205607 Hej !
Producerar 35 cm ved på säck.
Inte en krona under 550 kr/säcken !

Är mycket jobb att göra i säck.
Timpriset med hakk pilke 1x42 ligger på 640 kr+moms.

Många som inte förstår vedpris stapplat eller stjälpt !!
Skänker bort björkved för 500 krm3 stapplat !!

Säljer stapplat för björk för 800 kr/m3 stapplat
blandved 650 kr/m3 stapplat.

Räkna med att om man är 2 hinner 3-3,5 1m3 säckar i timmen.
Har då haft björk mellan 10-20 cm diam.

Kör ca 10 m3 35 cm på 40 min direkt på släp.

Vedförsäljningen går neråt för varje år.
Många ställer om till jord / bergvärme.

Ska man sälja billig ved ska man köra löst och sälja i maj/juni.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).