Massaved

Vad göra med Asp ?

136 inlägg 163882 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad göra med Asp ?

Ingvar  
#12444 Har gått runt och inventerat asp-förrådet här i skogen, och hittat ett antal rejäla. Vet att Far och jag alltid haft lite olika uppfattning om dom där rackarna, jag tycker dom förstör så många gran/tallar som är runt dom, medan han tycker det ska vara variation. Och det kan jag väl iofs hålla med om, men nu är dom runt 40 cm i diameter och säkert 25 m höga, så då tycker jag nog det kan vara dags att plocka ner dom.. Men finns det verkligen inget annat än massa som dom kan gå som? Vore alla träd som dom skulle man ju vara lycklig, för dom är ju spikraka och jämntjocka åtminstone 8-10 m upp..men finns det nån som sågar nåt av asp tro?? :?:



   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12445 Gör man inte tändstickor av asp? En sådan där bamsing till asp borde väl räcka till någon miljon tändstickor , så det är bara att sätta igång och fälla och tälja :D

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12447 Varför inte ha tävling? =D

tälja flest antal stickor med motorsåg under viss tid? =D


Finns de inge snickerier eller dyl i din närhet?

Användarvisningsbild
masterchief  
#12450 Är de friska tycker jag du ska försöka göra tändsticksvirke.
Trevligt sortiment.... Tillåter viss röta.

Avatar Fallback
Ingvar  
#12452 Ja, får kolla på det, trodde inte man gjorde så mycket tändstickor längre... :)

   TS
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12458 det är ganska bra betalt för tändsticksvirke.. oftas så faller dom på rötan.. brukar inte behövas nbågra stora mängder för att få leveransgiltigt

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12473 Tror minimum är 10 m3fub,iallfall härikring. Det får vara röta i rotänden lr. nå liknande har ja för mig.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12474 Spara någon av dem till spillkråkan och andra hackspettar! Även ugglor m.fl. kan utnyttja asp till bobygge eftersom den brukar ruttna och så småningom bli ihålig.

Det enda komersiella aspen används till idag, är väl i stort sett tändstickor och bastulavar. Förr användes det till brädfodring och tak i Sverige. I Norge, Finland mfl. används aspen fortfarande till det tror jag mig ha läst någonstans.

Ja, det blev iallafall några alternativ till massaved. Det första alternativet är det minst jobbiga :wink:

Avatar Fallback
Ingvar  
#12477 Ok, tack för tips! Några lär jag ju spara, men det är nog ett 40 tal, så alla behöver ju inte stå kvar... :)

   TS
Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12487 Det där med 10m3 ska man inte stirra sig blind pa. Swedish Match söker ganska desperat efter aspvirke, iaf för nagra manader sen när jag var där pa besök. Var helt tomt pa upplaget. Likadant under elmia. Tror dom har höjde till 380kr m3 da för att locka folk, vet inte om det ligger kvar pa samma niva...Kontakta dom är mitt tips.

(Sitter med en dator med tyskt t-bord, sa a med ring finns ju inte.. 😡 )

Avatar Fallback
Marc  
#12514 Sågad asp är dyrt. Används till bastupanel och bastulavar.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12569 Kom på att de är rätt bra betalt för aspen som massa,iaf. härikring nu åxå.

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20533 Att såga ASP verkar vara svårt så det inte blir flygplans propellrar.
Halvprofs och jag har provat att göra bastupanel, det blev mycket till vedhögen.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20546 En bekant håller på att renovera en äldre Laimet mobilsåg bl a för att såga till ett bastubygge.
Några tips att tänka på?

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).