Traktorer och processorer

Valmet 505 ingen ork i motorn

107 inlägg 57023 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Amatörhuggare 62  
#205402 Jag hade en 605 a är ju inte så stor skillnad. På den var det en spridare som inte funkade.
Motorn blev som ny efter byte.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Skogsmästarn  
#205404 Japp, det är det, dom är nyjusterade....

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Skogsmästarn  
#205405
Amatörhuggare 62 skrev:Jag hade en 605 a är ju inte så stor skillnad. På den var det en spridare som inte funkade.
Motorn blev som ny efter byte.


Bytte du alla spridare? vad kostar en uppsättning? svårt att byta?

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Amatörhuggare 62  
#205409 Jag provtryckte allihop och det var en spets som inte funka, vi bytte alla spridarspetsar.
605 an hade jag på 90 talet så vad det kostade det kommer jag inte ihåg.

Det är rätt enkelt att ta loss spridarna, lyft av motorhuven, blås rent runt spridarna, lossa alla rören.
och returledningen från spridarna, håll ordning på alla kopparbrickor så inga far ner i cylindrarna när spridarna lyfts ur toppen. Lossa spridarnas skruvar, knacka lite löst med gummiklubba kan sitta fast i toppen. lyft ur spridarna. lägg över något i hålen tex pluggar 1 / 2 som sitter i nya hydraulslangar.

Tryck och serva spridarna byt kopparbrickorna i botten på spridarhålen montera spridarna. Dra med rätt moment Viktigt !! står i instuktionsboken. Montera alla rören och slangar och motorhuv och plåtar.

Provkör

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Skogsmästarn  
#205410 Tack för instruktion, ska kolla på detta till våren.... :) Ska även kika närmare på turbon, aldrig gjort det tidigare. Min går hyfsat bra, men jag vill bibehålla effekten, hålla allt i gott skick

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Skogsmästarn  
#205411 7000 timmar för en -84, är det mycket, normalt, eller lite?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

loppan  
#205421 Det beror på vad man anser vara normalt 8)
Min 605a -84 har gått 7100 tim
Jag sätter en slant på spridarjustering/byte samt turbobyte.
Kolla med gik turboteknink eller annan turbofirma.
Ryker den svart vid hög belastning?
Om den gör det får den bränsle som ej förbränns vilket avhjälps med nämnda operation.

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Skogsmästarn  
#205426 Är spridarjustering/byte samt turbobyte något som kan vara aktuellt vid drygt 7000 tim, eller väntar man tills den går "dåligt" och märker ovan nämda symtom? "If it works, dont fix it" har man ju hört som ordspråk :)

spridarjustering, vad gör man då egentligen?

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

röjjare  
#205475 Man justerar spridarnas öppningstryck tex 170 bar samt kontrollerar så spridarna inte läcker igenom under det trycket, sprutbilden och mängden läckage till spridarns retur.
Så här http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Spridarprovare-bensindiesel-151405/

Användarvisningsbild

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

hayabusa 08  
#205527 Jag fick byta turbo på min 505 i somras.Den tog jag ifrån Svensk turboservice, dom var billigare än gik
Annars var det nog samma utbytesturbo tror jag.

Det står lite om det i denna tråd:
viewtopic.php?f=107&t=14157

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Skogsmästarn  
#205610 Vad kostar en utbytesturbo på ett ungefär? Står väldigt lite om turbon i instruktionsboken, tror det står mest att man ska kontakta sin valmet-verkstad :)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

hayabusa 08  
#205613 Dom går nog på en 6 000:- plus, minus ev rabatt man kan få.
Sen tillkommer alla filter och så vidare, och med lite arbetskostnad så kan man nog räkna med 10 000:- för ett turbobyte.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Matheus  
#348258
Amatörhuggare 62 skrev:Jag hade en 605 a är ju inte så stor skillnad. På den var det en spridare som inte funkade.
Motorn blev som ny efter byte.


Hej,
minns du vad hela kalaset kostade?
Installerade du spridaren själv?

Mvh
Matte

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Amatörhuggare 62  
#348333 Hej Matheus

Har nu kollat igenom databokföringen. Hittat en faktura från Lantmännen.

Spridarspetsar = 400 kr / St X 4 = 1600 kr
Kopparbrickor = 5 kr / st X 4 = 20 kr
Gummitätning = 20 kr / st X 4 = 80 kr
Arbete ,byte av spridarspetsar, provtryckning , justering. = 1600 Kr.

Arbetet med losstagning och montering av spridarna på traktorn gjorde jag själv.
605 är en lättmekad traktor.

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348337 Och 605 har bara 3 av varje

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).