lör 19 jan 2013, 21:13#205587
BM-röd skrev:Dom tidiga modellerna T31 och 834 dom med fyrkantig trälåda! INTE den modell med "konstig" dragstång och som ser ut som en båt! Går med med 540r/min på 1an 3,3km/ på 2an 4,6km/h på 3an 6,9km/h och backen 3,8km/h. Och vagnen flyttar sig per 1 kraftuttagsvarv 1=103mm 2=142 3=212mm B=118mm!
Hoppas ni förstod mitt tidigare inlägg om hastigheter och utväxlingar! Är inte så värst duktig på att skriva och formulera! Kan tillägga att bakaxel utv är 1:6,33 (8 hjulbultar) och 1:6,38(10 hjulbultar). Växellådan 1=1:4,929 2=1:3,514 3=1:2,419 B=1:4,337. Kärrorna ska på BM 31-36 funka på de 3 lägsta växlarna och backen med 14,9-28 och 14,9-30 hjul! BM 350-600 med 12,4-38 13,6-38 14,9-38 16,9-34 på vagnens vxl 1.
BM 650 med 14,9-38 18,4-34 vagnens vxl 2.
MF 188 med 13,6-38 vagnens vxl 2.
Ford 4000 och 5000 står omnämnda i instruktionsboken men inget om utväxling!
Skulle backen ha en bättre utväxling så skulle jag tro att det "bara" är att vända på bakaxelklumpen eller hela bakaxeln.