Skogsekonomi

Grannens är till salu! Investera i skog?

113 inlägg 59129 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Naders  
#204770 Område 127 är lite sumpskog och som blivis NS-klassat.

   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

opekka  
#204771 Funderade lite kring det du skrev om övriga rågrannar, bland annat en "skogstok" som bjuder på allt som blir till salu.

Om nu säljaren, "affärsman ut i fingerspetsarna" vill mjölka fram varenda tillgänglig krona kanske inte priset stannar vid det belopp som du idag räknar med. Det kan vara lätt att fastna i karusellen att "jamen det är ju bara 100.000 till, vad är det i förhållande till fem miljoner" och därmed bjuda över egen kapacitet.

Tror du att köparen bjudit in många spekulanter? Annonseras det öppet via mäklare?

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Bilini  
#204816 Jag är en spekulant att räkna med. Erbjudandet har även nått mig....

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Naders  
#204819
opekka skrev:Tror du att köparen bjudit in många spekulanter? Annonseras det öppet via mäklare?


Nej, det är ett erbjudande som gått till potentiella köpare såsom grannfastigheter och investerare så det är säkert några stycken om budet...
Frågade lite försiktigt mäklaren hur många som fått brevet men där blev svaren väldigt diffusa :wink:

Bilini skrev:Jag är en spekulant att räkna med. Erbjudandet har även nått mig....


Då bor du säkert nära???
Känner du mej? Känner jag dej?
Vet dock ingen som kallar sig "Bilini" :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Bilini  
#204891 Hoppas du får möjlighet att köpa det, för min del är det nog inget alternativ då jag inte vill orsaka min familj för mycket oförutsedda kostnader och inte kan lösa det på annat sätt, tyvärr.

Här finns mycket användbara tips att använda sig av för uträkningar av olika slag. I de flesta beräkningar tar de inte upp sk. "mjuka värden" som detta är för dig dvs. närheten till egen gård, sjö, tomter osv. Därför kan du testa och räkna på DIN avkastning och sen jämföra detta med ev. marknadsvärde. Jag vet inte hur mycket du kan ge men genomsnittligt pris är 551.- m3sk i sydsverige 2012. Tror medelvärdet i syd ligger runt 100000.- ha då skulle det bli 5500000.- Ett annat värde att räkna på är markvärdet, dvs den kala marken. Det kan ju ses som det minsta värdet en gård är värd. Det är lite blandade åldrar och det finns ju många fördelar för dig med marken som du skriver med vägar osv. I verktyg som ingvar kan man göra olika beräkningar för prognoser vad man kan få ut i t.ex. m3sk i olika lägen, beroende på hur du gör. Tänk på att om du räknar med att hugga mycket att du endast få ha 50 % av marken under 20 år, så du tar med det i beräkningen.

Den tio åriga räntan på Sparbanken i Karlshamn låg i går på 3.89% tror jag, om man vill vara säker på bra ränta under lång tid.

http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUB ... konomi.pdf

Hade jag haft möjlighet så hade jag köpt det, så är det värt lika mycket för dig som för mig så se till att slå till. Så har i alla fall din familj glädje av det. Mycket bättre än att t.ex. storgodsen köper det.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Valmet 505  
#204893 Köpte en grann fastighet för ett och ett halft år sedan fick slutredovisningen i dag . Betalade 550 sek m3s enligt skogs planen det stod 20 % mer än i plan. Hela köpet lånefinansierades, högg en tredjedel av arealen och det blev tre fjärdedel av volymen men nu är halva fastigheten betald och jag är nöjd. Tveka inte när det är grann fastigheter du ångrar dej.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Naders  
#204927
Bilini skrev:Hoppas du får möjlighet att köpa det, för min del är det nog inget alternativ då jag inte vill orsaka min familj för mycket oförutsedda kostnader och inte kan lösa det på annat sätt, tyvärr.


Detta är en förutsättning så hade jag inte marginaler så skulle jag nog inte ens tänka tanken :wink:
Ja visst är det ett härligt "community" vi har här. En riktig myshörna för skogstokar.
Alltid lika kul att läsa alla infallsvinklar om allt å inget.
Så det är bara att välja å vraka mellan diverse lösningar.
Angående de "mjuka" värdena så är det som du säger som spelar en viktig roll och sedan tror jag inte att jag kommer att få fler chanser/erbjudanden i framtiden då geografin häromkring ser ut som den gör.
Ja priserna ser ju inte så bra ut för köparna direkt och det krävs inget geni direkt för att lista ut varför erbjudandet kommer nu när analytiker spår att priskurvan för skogsfastigheter flackar ut...
Så det är smart att delge grannarna beskedet om avyttring först :wink:

Angående skogen som räknas bli kvar så tror jag nog det ska klara sig.
Annars hade det blivit lättjagat :lol:

Jo, angående de övriga intressenterna så kommer det nog att glida en ur händerna tyvärr.
Har hört från flera håll att de som arrenderar jakten där nu har jagat hela fastigheten ett bra tag och där ser nog inte jag ut som ett hot direkt.
Ett saftigt bud på hela är ju bättre än två halvdana.
Å andra sidan sade ägaren med egna ord att det är inte enbart den ekonomiska biten som avgör helt å hållet vem som får köpa så ett litet hopp finns fortfarande...

Valmet 505 skrev:Köpte en grann fastighet för ett och ett halft år sedan fick slutredovisningen i dag . Betalade 550 sek m3s.


Var det nånstans i de Södra delarna i vårt avlånga land?
Skönt att det gick i lås. Positiv läsning gillas :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

qw12  
#204996 Grannfastigheter säljs inte ofta.
Om du vill, tycker att du klarar av det, samt har stöd av din omgivning så tycker jag att du skall köpa.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Valmet 505  
#205300 Hej Naders det är i V:a Götaland

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

stektlök  
#205308 Jag tycker också du ska köpa stället. Det passar juh dina marker och nödutgången att kunna säljs igen finns väl alltid. Förska måste man :)

Användarvisningsbild

Re: Grannens är till salu! Investera?????

jonathanA  
#205309 Är du inte intresserad av denna fastigheten? http://www.lrfkonsult.se/Templates/Obje ... rom=hemnet

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Naders  
#205311
Valmet 505 skrev:Hej Naders det är i V:a Götaland

Det låter som ett högt pris du fick betala. Men du är nöjd ändå menar du :wink:

Det är trots allt en väldigt långsiktig investering man gör.
Det tar ju en väldans lång tid innan man kan räkna åt plus-hållet...
Det är väl till att vända på alla slantar innan man får ner lånen något.
Hade man varit lånefri hade valet varit självklart men som läget ser ut nu så blir det tajt.
Därav velandet.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Naders  
#205313
jonathanA skrev:Är du inte intresserad av denna fastigheten? http://www.lrfkonsult.se/Templates/Obje ... rom=hemnet

Den är också fin och ligger i min direkta närhet men där ligger en tragisk historia bakom försäljningen.
Nuvarande ägaren vill inte sälja men måste lösa ut andra hälft.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grannens är till salu! Investera?????

jonathanA  
#205316
Naders skrev:
jonathanA skrev:Är du inte intresserad av denna fastigheten? http://www.lrfkonsult.se/Templates/Obje ... rom=hemnet

Den är också fin och ligger i min direkta närhet men där ligger en tragisk historia bakom försäljningen.
Nuvarande ägaren vill inte sälja men måste lösa ut andra hälft.

Ja jag misstänkte det låg i närheten. Sånt är tråkigt, hoppas det löser sig!

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Naders  
#205318 Japp. Nästgårds :wink:
Ser dock mörkt ut då det är en attraktiv fastighet med mycket mogen skog som många verkar vara intresserade av.
Han hade hellre sett att få in några skambud och köpt det själv till ett lågt pris...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).