Skogsvagn (Huggarvagnar)

Nån som haft problem med möre vagnar?

5 inlägg 8560 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nån som haft problem med möre vagnar?

josip  
#205240 Tjena,

Har fått ett, som jag bedömer, mycket bra erbjudande på inbyte av min gamla huggarvagn till en sprillans ny Möre 6955 med 11 tons vagn. Nu undrar jag om det finns någon som haft problem med dessa och i så fall vilken typ av problem.

Har varit extremt nöjd med min gamla Patu 2700, som jag har haft i 20 år. Köpte den begagnad och välanvänd, men har inte just behövt göra något åt den förutom gripen som fått slita hund. Kan man tro att en Möre skall hålla lika bra och länge månne?

Har funderat på att möjligen använda min Arbro 350 med kranen, så den kan nog få slita hårt ibland. Ett par hundra m3 per år kan det kanske bli frågan om. Dessutom blir det en hel del landsvägstransporter. Vågar man satsa eller borde man kika på något av de mera etablerade märkena? Här i Finland är Möre rätt nytt och ovanligt märke.

Någon som vet var de egentligen är tillverkade?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Nån som haft problem med möre vagnar?

Crisse  
#205268 Far min har en lite äldre variant ca -96 års modell 10t med drift & 6,3 m kran. Själva vagnen har fungerat bra (samtillverkades med Vreten på den tiden). Förutom att boggien satt på fel håll vid leverans.
Men kranen har varit som sju svåra år. Sprickor, ställen som fått förstärkas, läckage vridhus m.m. Gripen har havererat i omgångar, skrot med andra ord
Jag tror dom tillverkas i Baltikum.
Jag skulle inte rekommendera dom, utan t.ex Kesla det är värt att lägga dom extra pengarna och slippa alla problem.

Användarvisningsbild

Re: Nån som haft problem med möre vagnar?

vetinte  
#205283 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 19:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Nån som haft problem med möre vagnar?

wiktor  
#205290
josip skrev:Tjena,

Har fått ett, som jag bedömer, mycket bra erbjudande på inbyte av min gamla huggarvagn till en sprillans ny Möre 6955 med 11 tons vagn. Nu undrar jag om det finns någon som haft problem med dessa och i så fall vilken typ av problem.

Har varit extremt nöjd med min gamla Patu 2700, som jag har haft i 20 år. Köpte den begagnad och välanvänd, men har inte just behövt göra något åt den förutom gripen som fått slita hund. Kan man tro att en Möre skall hålla lika bra och länge månne?

Har funderat på att möjligen använda min Arbro 350 med kranen, så den kan nog få slita hårt ibland. Ett par hundra m3 per år kan det kanske bli frågan om. Dessutom blir det en hel del landsvägstransporter. Vågar man satsa eller borde man kika på något av de mera etablerade märkena? Här i Finland är Möre rätt nytt och ovanligt märke.

Någon som vet var de egentligen är tillverkade?


är väl samma som palms. vi köpte våran 2004 och den har fungerat okladerligt inte minsta fel på den.
vi har även en möre 11t tippvagn den ochså felfri

Avatar Fallback

Re: Nån som haft problem med möre vagnar?

josip  
#205294 Tack för svaren!

Ja det lät ju inte så bra det där om den äldre kranen.

Jag pratade med försäljaren om detta då jag var dit och tittade på kärrorna. Frågade om det hade varit några problem med dem. Han sade att i början var det vissa problem men att de har ändrat på en del detaljer och förstärkt. Sen så gav de 3 års garanti på svetsfogar enligt honom. Verkar ju ligga en del bakom detta om den från 2004 hållit bra.

Det är alltså inte Möre maskin som säljer i Finland, utan det finns lokala företag här och var. Och om vår lokala åf har jag bara gott att säga.

Känner inte så bra till palms kranar, men den jag såg på gården hos en affär för ett tag sedan såg nog litet annorlunda ut. Palms är vad jag vet gjorda i Estland. Möre kommer väl nog från samma håll kan jag tro.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).