Små skogsmaskiner och övriga maskiner

kombilåda till ATV typ ekagård

65 inlägg 58560 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Stendunken  
#205070 Det var en rejäl låda också :)

Ska ta lite mått i dagarna och försöka skissa upp en liten ritning som passar till min suzuki KQ. tänkte placera den som ekagårdslådan så att jag får med mig eventuell röjsåg samt två motorsågar och annat kul. Skulle vart smidigt med en termoshållare så att man är färdigrustad med en låda. Kaffet är trots allt minst lika viktigt, om inte viktigare än sågarna...

Kan lägga upp ritningarna här om det är någon som är intresserad.

   TS
Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

peo  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205104 har också en suzuki så det vore bra med en ritning! :smile:

Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Stendunken  
#205112 Ska se vad jag kan ordna, ska försöka påbörja något i helgen så ska det förhoppningsvis komma under nästa vecka :)

   TS
Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

skogshasse  
#205120
Stendunken skrev:En annan fråga förresten som jag kom på nu, är det någon som bygger sådana här i mindre industriskala och säljer? I hobbyverksamhet så att säga.. Murbaljan funkar säkerligen tillräckligt väl men det kan vara trevligt för det estetiska samt prylnörden inom mig om man har något som ser riktigt schysst ut :)

du menar säljer svart och inte vill betala skatt för att bidra till samhällets utveckling som skola sjukvård mm mm men vill man göra det så kostar dom som ekehags låda gör för man bygger inte ihop en sådan låda på en kafferast utan det tar några timmar sen så måste du ha material som tål bla regn och sån plywood kostar

Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Stendunken  
#205130 Nej, jag menar precis vad jag skriver; hobbyverksamhet. Alltså att det inte är knutet till ett företag i sig och inte heller i vinstdrivande syfte utan att man endast tillverkar och säljer något lite då och då (hobby, sådana varor är inte heller momspliktiga utan det är hobbyinnehavarens anvar att deklarera en eventuell vinst. Så innan du kommer och antyder något kan du vara lite påläst. Har du inte något konstruktivt svar utan endast är ute efter att gnälla så kan du hålla det för dig själv. Man dömer andra efter sig själv.

Förövrigt kan du få material till en låda för ca 500-700 kr grovt räknat, sitter man sedan på en ordentlig snickeriverkstad samt om man skulle ha en mall för allt så skulle man mycket väl kunna slänga ihop en sådan låda på 1-2 timmar. Om man nu räknar med att det kostar 300:-/timma så skulle vi landa på maximal kostnad på 1300:-. Det är lite mindre än 2500:-.

   TS
Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

skogshasse  
#205134
Stendunken skrev:Nej, jag menar precis vad jag skriver; hobbyverksamhet. Alltså att det inte är knutet till ett företag i sig och inte heller i vinstdrivande syfte utan att man endast tillverkar och säljer något lite då och då (hobby, sådana varor är inte heller momspliktiga utan det är hobbyinnehavarens anvar att deklarera en eventuell vinst. Så innan du kommer och antyder något kan du vara lite påläst. Har du inte något konstruktivt svar utan endast är ute efter att gnälla så kan du hålla det för dig själv. Man dömer andra efter sig själv.

Förövrigt kan du få material till en låda för ca 500-700 kr grovt räknat, sitter man sedan på en ordentlig snickeriverkstad samt om man skulle ha en mall för allt så skulle man mycket väl kunna slänga ihop en sådan låda på 1-2 timmar. Om man nu räknar med att det kostar 300:-/timma så skulle vi landa på maximal kostnad på 1300:-. Det är lite mindre än 2500:-.

hej på dej igen jag har mycket svårt att hålla med dej i dina siffror du är en tidsoptimist om du tror att man ritar ut sen sågar ut och sen borrar och putsar kanterna på 1-2 timmar sen har jag svårt att tro att du kan köpa skivor i bra kvalite till det priset men man kan köpa spånskiva billigt men hur länge håller den då sen ska man ha skruv kanske lite vagnsbult också så du får nog räkna en gång till på kostnaden för lådan sen är det så att jag vill hålla en vetig realistisk sund diskussion så om du tog illa upp så ber jag om ursäkt det var inte min avsikt mvh hasse

Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

T Landström  
#205137 1-2 timmar känns rätt snabbt om man ska göra hak och tappar på de olika delarna...

Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Stendunken  
#205156
skogshasse skrev:hej på dej igen jag har mycket svårt att hålla med dej i dina siffror du är en tidsoptimist om du tror att man ritar ut sen sågar ut och sen borrar och putsar kanterna på 1-2 timmar sen har jag svårt att tro att du kan köpa skivor i bra kvalite till det priset men man kan köpa spånskiva billigt men hur länge håller den då sen ska man ha skruv kanske lite vagnsbult också så du får nog räkna en gång till på kostnaden för lådan sen är det så att jag vill hålla en vetig realistisk sund diskussion så om du tog illa upp så ber jag om ursäkt det var inte min avsikt mvh hasse


God morgon. Jag ber om ursäkt att jag brusade upp och kanske var onödigt irriterad i mitt inlägg. Jag tror dock fortfarande inte att det skulle vara en omöjlighet att slänga ihop en sådan vid lite rationalisering på den tiden. Mycket möjligt att jag har fel men det är min uppfattning. Men iallafall, denna tråden skulle inte vara en diskussion om hur lång tid det skulle ta att göra en låda, vad den skulle kosta från privatperson eller vilket material som var bra kontra pris.

Tanken var att samla ihop de möjligheterna som finns i form av ritningar, bilder och tillgångar så som hobbysnickare som kanske vill ha ut något de har gjort. Prissättning kan vi lämna därhän.

   TS
Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

nissebrun  
#205170 Här kommer några till halvbra bilder på min låda.
Jag får med mig två sågar, röjsågen kombidunken och all annan utr. jag behövt än så länge iallafall. Jag byggde den förra vintern och i vintras så byggde jag de tre facken baktill för att slippa lägga verktyg, fika, termos och liknande i den stora lådan.
Jag satte ihop de olika delarna med plugg, limmade och sist i med gängstången, det går en liten gängstång precis på insidan i det nedre hörnet också.
När jag väl hade en ritning klar på hur jag skulle göra så tog det nog inte mycket mer tid än två timmar att göra lådan, men då har jag tillgång till en riktigt bra snickeriverkstad. "Utbygget" tog väl lika lång tid till, mitten facket är ca 10cm grundare än de två yttre för det är byggt över hastighetsmätaren. Tyvärr har jag ju inte ritningen kvar längre.
Jag misstänker att ekagårdslådan är CNC fräst och isf borde det inte ta många minuter att göra en låda när väl maskinen är programmerad. En sådan maskin kostar väl dock ett par hundra tusen, men den är nog inte bara till för att göra lådor?

Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Stendunken  
#205171 Något sådant som jag tänkte mig också, har du gjort infästningen till flaket med flaklås och ett järn som går hela vägen över till andra sidan? (om du förstår vad jag menar). Det ser iallafall bra ut och på ett ungefär hur jag hade tänkt mig, min blir nog lite mindre för att komplettera med en annan låda fram på där man kan slänga upp en väska för mat och lite verktyg etc.

   TS
Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

halvproffs  
#205206 Har själv tillverkat en låda av asppanel och i den får jag plats med det mesta utom röjsåg :surp:
Jag gjorde även ett lock till den för att slippa grus,barr, snö och allt annat i lådan.

Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Stendunken  
#205208 Sant, det måste inte vara gjort i plyfa, kan likväl använd panel och om nödvändigt impregnera lite. Lätt att snöa in sig på samma spår märker jag.. Lätt gjort att få ihop en låda i lite finsågad ek som bör hålla för det mesta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

halvproffs  
#205212 Tog bara det jag hade till hands så det kostade ingenting och den är omälad och ser bra ut efter ca 4 år. Satte dit plastad vire på locket så det inte bryts sönder. Finns nog bild på den i forumet då jag även gjorde en enkel huggarkoja som jag placerade på en billig kinavagn.
Försökte hitta den bilden men gick bet.

Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

totte  
#205215 Bilden på kojan var lätt att hitta men lådan finns inte i den tråden. Men ni kan ju njuta av den utsökta kojan så länge.
viewtopic.php?f=38&t=9137&st=0&sk=t&sd=a&hilit=koja#p107517

Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

halvproffs  
#205225 Så går det när helproffs är i farten, en annan är ju bara halv :grin: Trodde lådan var med på bild men jag ska försöka lägga in bild när datorn inte trilskas med mig som det är nu. Vill varken ta emot bilder vare sig från telfon eller kamera. Ett fall för junior vid lämpligt tillfälle.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).