Traktorer och processorer

Körning med traktorprocessor Hypro

45 inlägg 43252 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Körning med traktorprocessor Hypro

Blondin 750  
#204869 Andan: Trevligt att se fler kombinationer 604 +GpH03, jag kör samma, och prislappen var samma den med. Dock var mätverket trasigt men det fanns ju på hyllan hos Hypro... Min erfarenhet är att det är ett billigt sätt att ta bort det mest slitsamma och farliga momenten när man är självverksam. Ock om man dessutom kör med grejjorna så försvinner även sviterna efter allt moffande runt Jul...:-) Winn-Winn så att säga!



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

andan  
#204877 Ja 604:an funkar faktiskt helt ok med hypron, trodde den skulle vara lite för lätt fram, men med kedjor och 300kg frontvikter så blev det bra! En stor vinst är ju helt klart att man sparar kroppen...

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Blondin 750  
#204880 Ja vikten går åt, både fram och på hjulen, det är fort gjort att dra omkull traktorn om man inte är varsam med vinschen. Jag har fälgar bak som kommer från en Huddig 760 med tjock plåt i disken och 18.4-30 skogsdäck som hjälper till med att vikta upp bakaxeln. Full viktbrygga fram är ett måste. Men det är ett superbra ekipage!! Jag har kompletterat min med en extra kvistkniv då jag tyckte det krånglade lite då man backade vid kvistning, stammen hölls inte riktigt ner av rullarna om man inte tog stöd mot marken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

andan  
#204883 Ok, hur och var har du satt den? Bild? Känner igen problemet...

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Blondin 750  
#204884 Den sitter framför de andra och gör anliggningsytan längre, enda nackdelen är väl något mindre följsamhet när det är krokigt. Jag ska försöka fixa lite bilder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

alias  
#204885 Kanske lite Off Topic, men ändå:

@Andan & Blondin 750 (ev. andra som också kört med traktormonterad processor är givetvis välkomna att svara):

1.Hur planerar man jobbet så att det blir så smidigt som möjligt?

2.Fäller man en sida i taget och arbetar upp, för att sedan ta nästa sida (måste man vända på ekipaget då, eller kan man vända matningshåll på processorn från höger till vänster eller tvärt om utan att byta riktning på traktorns nos?)?

3.Hur hanterar ni vägträden (hur får ni upp dem i maskinen?)?

4.Upplever ni det trångt att sortera virket när ni kör första sidan av en stickväg, så det är ogallrat där ni matar ut virket (eller kör ni bägge sidor om vägen innan ni flyttar vidare maskinen?)?

5.Oredar det mycket av högarna som ligger på den sida av maskinen som ni drar till er trädet ifrån eller har det normalt lyft såpass att det går över virkeshögarna utan större problem?

Tacksam för svar.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

andan  
#204888 Alias:

Jag har inte kört med hypro någon längre tid men så här jobbar jag än så länge:

Fäller en sida i taget, upparbetar, går sedan vidare till nästa stickväg, fäller en sida, upparbetar o.s.v. När jag fått lite volym på det hela så skiftar jag till vagnen och skotar. Sen går jag vidare och kör på motsvarande sätt de ogallrade sidorna.
Ang. stickvägarna så står jag på basvägen och upparbetar, är dom för långa så går jag in en bit och gör ett litet "instick" bara så jag får traktorn lite på tvären och fortsätter...
Klart det kan vara lite trångt men inte varit nåt större problem än så länge.. Det går faktiskt att köra något enstaka träd från "fel" håll men inget man gör normalt sett...

Finns säkert bättre sätt att jobba, så tar gärna emot tips och idéer!

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Blondin 750  
#204894 Jag börjar med att köra upp en bit stickväg först, kanske 25-30m, och drar dessa träd längs med vägen. Det finns ju alltid någon lucka där det går att vrida in processorn och jobba trots att det är från "fel" håll. (det är därför man har en kort traktor) Sen arbetar man sig bakåt och tar träden från väster sida först och får sen vända på ekipaget och ta andra sidan sen. Vid fällning börjar jag längst in mellan vägarna så det finns plats att fälla enkelt för resten av träden. De träd som står närmast vägen kan ställa till det om de ej faller hela vägen ner, (det är då man saknar matarkran) men det löser sig alltsom oftast på nåt sätt och i värsta fall får man kvista första biten med sågen. Ser man att det är ett "krångelträd" så tar man det samtidigt med vägträden. Det är ju trots allt inte en skördare utan ett hjälpmedel till manuellhuggning. Oreda i högarna upplever inte jag som nåt problen då träden inte är alltför stora som dras över högarna. Begränsningen att sortera i högen ser inte jag som nåt problem då det nästan uteslutande bara går massaved genom maskinen och då är väl inte hela världen om nån pinne hamnar i fel välta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

alias  
#204907 @Andan & Blondin 750:

Tack för inputen.

Intressant läsning!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

rikard_e  
#204915 Smått avundsjuk på både 604:an och processorn!
Verkligen vill-ha-stämpel på båda!

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

jbergstrand  
#205054 får se om någon vecka hur det går o köra hjulgående 755 :) någon som har erfarenheter kring detta? :)

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

Blondin 750  
#205148 Utlovade bilder på extra kvistkniv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

Blondin 750  
#205154
jbergstrand skrev:får se om någon vecka hur det går o köra hjulgående 755 :) någon som har erfarenheter kring detta? :)

Är det premiärkörning på gång?

   TS
Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

andan  
#205159 Blondin 750:

Tack för bilderna! Ser ju inte så dumt ut, är det eget patent eller har hypro lösningen "på hyllan"?

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

Blondin 750  
#205168 Eget patent, enkelt och effektivt, sen är det väl som alltid att inget är så bra att det inte går att förbättra men det här löste mitt problem. Som en liten bonus för man riset lite längre ifrån maskinen. :-) Vad har du för mätverk, är det orginal? Det ser inte ut som nåt jag sett.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).