Gallring

ha med hund i skogen vid man. gallring?

9 inlägg 7649 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ha med hund i skogen vid man. gallring?

skogsflane  
#204920 är det någon som har erfarenhet av att ha med hunden ut i skogsarbetet?

vore trevligt med en hundkompanjon ute i gallringen.

mina egna erfarenheter sträcker sig att jag hade bror mins hund ute med en gång. och det var ingen fara vid sågning eller fallande men hundrackarn som är vrålstark i nacke och käke fick smak för att fälla småträd själv och även släpa iväg lanorna. :lol: så han ställde mest till besvär. slutade med flisbit som hamnade snett i käken och som jag fick bända ut. sen upprepade han det inlärda beteendet vid varje skogspromenad brorsan tog, vilket ledde till dyrt veterinärbesök till slut. :mrgreen:

själv föredrar jag lite mildare hundar av vakt/sällskapskaraktär.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: ha med hund i skogen vid man. gallring?

nordtravare  
#204945 Kompisen har alltid en springer spaniel med sig och trivs med det men får alldrig lägga från sig handskarna.

Avatar Fallback

Re: ha med hund i skogen vid man. gallring?

wigge  
#204955 Har oftast med mig min hund vid all slags skogsarbete.
Mkt trevligt med sällskap, hon har dock redan som liten valp lärt sig att då jag börjar såga i ett träd så spinger hon antingen till ryggsäcken eller hoppar upp på skotern, så man behöver aldrig va rädd att fälla över hon iaf.

Tips packa dubbla massäcken :)

Avatar Fallback

Re: ha med hund i skogen vid man. gallring?

Sune_  
#205140
wigge skrev:Har oftast med mig min hund vid all slags skogsarbete.
Mkt trevligt med sällskap, hon har dock redan som liten valp lärt sig att då jag börjar såga i ett träd så spinger hon antingen till ryggsäcken eller hoppar upp på skotern, så man behöver aldrig va rädd att fälla över hon iaf.

Tips packa dubbla massäcken :)


Hade du något speciellt knep för att läre henne det eller är hon självlärd? :)

Användarvisningsbild

Re: ha med hund i skogen vid man. gallring?

herjman  
#205141 Ser minst tre problem:

1 Hundar och motorsågar är ingen bra kombo. Hundar är nyfikna och kedjor vassa, hundar kommer farande när man minst anar det.

2 Det finns för många lösa hundar. Även om din hund är snäll så är kanske vandraren som kommer med sin kopplade hundaggresiva hund inte så glad över besöket. (många vuxna hundar har problem med andra hundar av samma kön).

3 Det finns folk som är extremt hundrädda och vill inte heller ha tillfälligt besök.

Kul däremot att ni har era hundar ute i naturen och inte bara låter dom bli soffpotatisar! :-bd

Användarvisningsbild

Re: ha med hund i skogen vid man. gallring?

Sunilorblede  
#205150 Jag brukar, om det inte är för långt till skogen dvs, hugga och upparbeta utan hunden. Om det är småträd mest får hon kanske följa med men då tar jag det väldigt lugnt och håller bra koll på henne. Min är en vorsteh och dom kan ju få för sig att vad fan som helst är roligt, säkert inkl. leka med husses väsnande leksak om hon får för sig det. Men sen när jag kör ut virket får hon gärna följa med.
Har inte haft några tillbud än så länge.

Avatar Fallback

Re: ha med hund i skogen vid man. gallring?

skogsflane  
#205277
wigge skrev:Har oftast med mig min hund vid all slags skogsarbete.
Mkt trevligt med sällskap, hon har dock redan som liten valp lärt sig att då jag börjar såga i ett träd så spinger hon antingen till ryggsäcken eller hoppar upp på skotern, så man behöver aldrig va rädd att fälla över hon iaf.

Tips packa dubbla massäcken :)


vad har du för sorts hund?

   TS
Avatar Fallback

Re: ha med hund i skogen vid man. gallring?

wigge  
#205315 Dvärgschnauzer..

Kan inte påstå jag har gjort annat än att lägga ut jackan vid ryggsäcken eller på skotern, sen har hon väl lärt sej själv att sågen låter illa och att de brukar braka i backen då trädet faller..
Men hon har följt med mej sen hon var valp både på skoter å fyrhjuling.. dom får en väldig balans av att åka fyrhjuling iaf, knappt du behöver hålla i hon då man kör.

Användarvisningsbild

Re: ha med hund i skogen vid man. gallring?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209612 En kollega hade oftast sin labrador med sig, han manuell högg före skördaren.
Han satte alltid labben vid bensindunken och där väntade den alltid tills han kom tillbaka, vid sämre väder låg hon i bilen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).