Traktorer och processorer

Inkoppling av varvräknare...

18 inlägg 46642 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Inkoppling av varvräknare...

Pe_Er_79  
#204858 Jag har en del erfarenhet av att skruva med bilar, endast bensinare. Men jag har egentligen aldrig skruvat traktor, och aldrig någonsin Diesel motor.
Nu ska jag snart köpa min första traktor, diesel. Och undrar då om någon med koll, kan förklara hur en varvräknare kopplas in. Jag undrar eftersom varvräknaren ofta brukar vara trasig på gamla traktorer och jag vill definitivt ha en fungerande.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Inkoppling av varvräknare...

Blondin 750  
#204863 Äldre varianter är väl oftast viredrivna och då är nog viren av. Dessa går utmärkt att byta ut mot elektriska som kopplas med plus, minus och signalkabel från generatorn, den måste sen kalibreras med rätt antal pulser/minut. Så funkar i a f VDOs stora mätare.

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av varvräknare...

Pe_Er_79  
#204886
Blondin 750 skrev:Äldre varianter är väl oftast viredrivna och då är nog viren av. Dessa går utmärkt att byta ut mot elektriska som kopplas med plus, minus och signalkabel från generatorn, den måste sen kalibreras med rätt antal pulser/minut. Så funkar i a f VDOs stora mätare.


Varvräknaren får alltså signalen från generatorn? Hur går kalibreringen till?

   TS
Avatar Fallback

Re: Inkoppling av varvräknare...

axwell  
#204892 Här har du en, avsedd för dieselmotor, ansluts på "W" vid generatorn.

http://www.biltema.se/sv/bat/12-v/el-ti ... er-258005/

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av varvräknare...

Pe_Er_79  
#204898
axwell skrev:Här har du en, avsedd för dieselmotor, ansluts på "W" vid generatorn.

http://www.biltema.se/sv/bat/12-v/el-ti ... er-258005/


Är nyfiken på vad "W" är för anslutning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Inkoppling av varvräknare...

Blondin 750  
#204902 Det finns en knapp på baksidan (på VDO iaf) där antalet pulser i förhållandet till motorvarvet justeras. Låt säga mellan 0-9999, sen får man testa sig fram till vilken faktor den ska vara inställd. Du behöver en optisk varvräknare för att kunna kalibrera din nya mätare, jag köpte min på Biltema för ca 350sek och med en liten reflexlapp fäst på remskivan på vevaxeln så får du fram motorns varvtal ocg sen är det bara att prova sig fram. Efter ett par mätningar bör du ha tillräckligt med siffror förhatt kunna räkna dig fram till ett värde väldigt nära sanningen och behöver förhoppningsvis bara finjustera lite hit eller dit.

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av varvräknare...

eqlazer  
Avatar Fallback

Re: Inkoppling av varvräknare...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204910 W är en av lindningarna i generatorn före likriktarbryggan, har lödat dit en tråd på en utan W uttag och kör varvräknaren i min Valmet med den, funkar utmärkt

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av varvräknare...

axwell  
#204912 Raderat, dubbelpost.
Senast redigerad av axwell fre 21 okt 2016, 15:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av varvräknare...

axwell  
#204913 Det står i klartext hur Biltemas kopplas in och justeras.
Framgår av manualen.

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ ... 05_man.pdf

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av varvräknare...

Pe_Er_79  
#205116 Man tackar för mkt bra info!

Jag känner mig lite smått skeptisk till Biltemas instrument, VDO känns mkt bättre i psyket. :-)
Är Biltema mätarn nåt att ha, någon som kör med en sån?

   TS
Avatar Fallback

Re: Inkoppling av varvräknare...

Blondin 750  
#205121 Är det timräknare på Biltemas? Jag valde VDO för att det var den enda som fanns då som hade timräknare. Och så känns det ju bättre också..:-)

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av varvräknare...

Pe_Er_79  
#205175
Blondin 750 skrev:Är det timräknare på Biltemas? Jag valde VDO för att det var den enda som fanns då som hade timräknare. Och så känns det ju bättre också..:-)


99% säker på att Biltemas räknare är en renodlad varvräknare. VDO plockar helt klart pluspoäng om den har inbyggd timräknare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inkoppling av varvräknare...

Pe_Er_79  
#211308 Letar efter en optisk varvräknare, en handhållen. Sägs att Biltema ska ha sånna men jag kan inte hitta någon när jag söker..har inte lyckats hitta någon hos andra leverantörer heller.. :(
Nån som kan tipsa mig om vart jag kan köpa en optisk varvräknare? Ska ha den till att justera in en fast monterad varvräknare i traktorn.

Antar att det även går att mäta upp varvtalet på kraftuttaget, med en handhållen optisk varvräknare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Inkoppling av varvräknare...

eqlazer  
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).