Bioenergi

Problem fliskörning vintertid

5 inlägg 3427 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem fliskörning vintertid

Glimtbon  
#205065 Har skaffat en flisgrip till skogvagnen. Åkte glatt ut och tänkte köra grot efter Dagmar huggningar. Det hade blivit skare på snön efter tövädret i Dalarna, men högarna syntes bra. När jag greppade och lyfte så blev det problem, grenar gick av och det var svårt att få loss från snön. Ska man vänta till våren/sommaren eller finns det några trix?



   TS
Avatar Fallback

Re: Problem fliskörning vintertid

Tosca  
#205069 Grön grot går bra att köra nu, gränsfall med den som är huggen innan kylan.
Brun grot som är avbarrad gör du bäst i att köra i sommar istället.
Förutom problemen du upplevt brukar den ha svårt att torka i välta när den är sur sen hösten och man bakar in snön på det.

Användarvisningsbild

Re: Problem fliskörning vintertid

Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205073 Antar att det är en risgrip du har på alltså? :wink:
Ja om det inte är bråttom skulle jag vänta. :???:

Har skotat mycket ris på vintern, och det blir ett väldigt slitande för att få upp riset. :sad:
Gäller nog på kran bra mycket också.

Nu mer skotar vi mest grot som är färskt på vintern, klart att ibland blir det äldre ris också.

Men är både mer skonsamt mot kran och lättare att få rent på våren.
Finns ju många som skotar ris året om, men jag hade sparat på min skogsvagn om jag var du :grin:

Avatar Fallback

Re: Problem fliskörning vintertid

Glimtbon  
#205078
Valmet860.1 skrev:Antar att det är en risgrip du har på alltså? :wink:
Ja om det inte är bråttom skulle jag vänta. :???:

Har skotat mycket ris på vintern, och det blir ett väldigt slitande för att få upp riset. :sad:
Gäller nog på kran bra mycket också.

Nu mer skotar vi mest grot som är färskt på vintern, klart att ibland blir det äldre ris också.

Men är både mer skonsamt mot kran och lättare att få rent på våren.
Finns ju många som skotar ris året om, men jag hade sparat på min skogsvagn om jag var du :grin:

Det är en "risgrip" :wink:
Jag kommer inte att att köra mer i vinter, med snö. Det kostar på för mycket på vagnen som (Valmet860.1) säger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem fliskörning vintertid

Glimtbon  
#205082 Kommer att vänta till sommar/vår, för slitsamt för vagnen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).