Motorsåg och handhållet

Svärd och kedja till grova lövträd?

30 inlägg 13576 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svärd och kedja till grova lövträd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204803 På min HVA 357 kör jag nu 15" .325 1,5 för att hugga ganska grova björkar och lite annat. Det är hagmarkshuggning det handlar om. Jag lurade på om kanske ett 18" svärd borde kunna vara användbart? Tänker även på kvistning, där trädet ofta ligger på marken och det är lättare att nå ner. Kommer det funka till sågen? Och vilken kedja, finns det .325 i 18" och är det ett bra val?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Svärd och kedja till grova lövträd?

Amatörhuggare 62  
#204804 Hej Mangan en 357 a är väl nästan lika stark som 560 n. På mina 560 sågar har jag 18" svärd och kedjor från Oregon 1,5 mm. Har nu huggit mycket grovt löv på en fastighet. Aspar på 103 cm på
stubben och Ekar på metern. Det har gått mycket bra tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Svärd och kedja till grova lövträd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204806 Är det .325 eller 3/8 ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Svärd och kedja till grova lövträd?

Amatörhuggare 62  
#204808 Jag hitta senaste fakturan. Kedjan heter 21 BP 072 E och svärdet 188 SLGK 095.
Tycker dom här kedjorna skär mycket bra 0,
325 delning
Mvh

Avatar Fallback

Re: Svärd och kedja till grova lövträd?

Robertberg  
#204815 Köp exakt samma kedja som du redan har, och ett passande 18" svärd.
Det blir minst krångel för dig med filmallar osv.

Jag kör 15" på 346an, och att ha 15" på en 357a skulle nästan kalla lite fjuttigt :)
Således bör 18" inte vara några konstigheter!

Avatar Fallback

Re: Svärd och kedja till grova lövträd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204823 Ja, nog tycker jag att 357:an orkar med 15" utan stora problem. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Svärd och kedja till grova lövträd?

Phantom  
#204882 Den kommer funka utmärkt med 18" svärd :-)

Användarvisningsbild

Re: Svärd och kedja till grova lövträd?

totte  
#204928 Och .325 är bättre för kvistning, tätare mellan tänderna, lite mindre risk att det hugger. Men mest beror det på tandformen, en ren mejsel-kedja med skarpa hörn kapar snabbare men vill gärna rycka och hugga vid kvisting och ger mervibrationer. En halvmejsel (semi chisel) med lite avrundat hörn är bättre allround, skillnaden vid kapning är inte jättestor och mycket trevligare att kvista med.

Håller med om att den skall dra 18" utan problem. Tror dessutom att du kan få bättre balans i sågen med det, en aning mer framvikt är oftast inte fel.

Avatar Fallback

Re: Svärd och kedja till grova lövträd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204961 Har nu beställt Oregonsvärd och 2st 21BPX-kedjor, 18". 800:- ink frakt... :(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärd och kedja till grova lövträd?

bodaedet  
#205053 Har 18" på 357 funkar ypperligt, väl slipad kedja så är det bara att lägga vikten på och låta kvarnan tugga. :P

Användarvisningsbild

Re: Svärd och kedja till grova lövträd?

ss0803  
#205145
totte skrev:Håller med om att den skall dra 18" utan problem. Tror dessutom att du kan få bättre balans i sågen med det, en aning mer framvikt är oftast inte fel.

Instämmer, kör 18" på min 357:a och det är definitivt ingen nackdel för balansen på sågen!

Användarvisningsbild

Re: Svärd och kedja till grova lövträd?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205321
Mangan skrev:Har nu beställt Oregonsvärd och 2st 21BPX-kedjor, 18". 800:- ink frakt... :(

Det hade nog varit bättre om du kollat med din lokala handlare. Kollade med min "HVA-handlare" idag för att få ett förslag. Han hade allt på lager för 750:- inkl moms.

Avatar Fallback

Re: Svärd och kedja till grova lövträd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205336 Vad kostar det om han skulle skicka hem till mig? Att åka till "Norr om Malmö" för ett svärd och två kedjor känns lite overkill...

Min lokale handlare hade inget hemma, och att åka dit kostar både tid och pengar. Köper hellre på postorder, så jag kan plocka upp det i närbutiken på väg till skogen.
Senast redigerad av Mangan fre 18 jan 2013, 22:15, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärd och kedja till grova lövträd?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205338 Jag bor nog närmare dig än du tror :grin:

Avatar Fallback

Re: Svärd och kedja till grova lövträd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205341 Jaha, var handlar du då?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).