Uppvärmning

Tips till nybliven vedeldare

27 inlägg 31301 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedeldare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203005
loppan skrev:Något som är mycket effektivt i alla nyare pannor är att när pannan är helt utbränd och död efter att ha laddat tankarna så fyller man den helt med ved och papper enligt vad som passar ens panna.
OBS,den måste vara helt slocknad.
Då får veden ligga där och gotta till sig i pannvärmen som brukar vara 40-60 grader i ett antal timmar.
Sen är det i princip som att slänga in en tändsticka i ett bensinfat,mycket lättantänt.


Måste man ju in i pannrummet en extra gång. Fast... det kanske man vill? :-)

Användarvisningsbild

Re: Tips till nybliven vedeldare

machonisti  
#203033
Mangan skrev:
loppan skrev:Något som är mycket effektivt i alla nyare pannor är att när pannan är helt utbränd och död efter att ha laddat tankarna så fyller man den helt med ved och papper enligt vad som passar ens panna.
OBS,den måste vara helt slocknad.
Då får veden ligga där och gotta till sig i pannvärmen som brukar vara 40-60 grader i ett antal timmar.
Sen är det i princip som att slänga in en tändsticka i ett bensinfat,mycket lättantänt.


Måste man ju in i pannrummet en extra gång. Fast... det kanske man vill? :-)

Det kan du ge dig den på. Istället för 10 ggr innan det börjar brinna, den dagen det vill gyckla med en.

Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedeldare

granqvist  
#203035
loppan skrev:Något som är mycket effektivt i alla nyare pannor är att när pannan är helt utbränd och död efter att ha laddat tankarna så fyller man den helt med ved och papper enligt vad som passar ens panna.
OBS,den måste vara helt slocknad.
Då får veden ligga där och gotta till sig i pannvärmen som brukar vara 40-60 grader i ett antal timmar.
Sen är det i princip som att slänga in en tändsticka i ett bensinfat,mycket lättantänt.


Exakt så här gör jag med! Finns det glöd kvar drar jag ut den innan och det gäller tidpunkter då man inte kan/vill vänta på att det brunnit ner totalt.

Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedeldare

mrtornqvist  
#203121 jag eldar med woody och underförbräning, vill bara tipsa op gammla trätex skivor i små lagom bitar, som en stor tändsticksask ca, i en gammal fetthink eller liknade på med diesel låt dra, går att använda fotogen eller t röd om man vill då kan man skippa allt papper och skit, tycker det funkar kanon ja

Användarvisningsbild

Re: Tips till nybliven vedeldare

loppan  
#203128
granqvist skrev:
loppan skrev:Något som är mycket effektivt i alla nyare pannor är att när pannan är helt utbränd och död efter att ha laddat tankarna så fyller man den helt med ved och papper enligt vad som passar ens panna.
OBS,den måste vara helt slocknad.
Då får veden ligga där och gotta till sig i pannvärmen som brukar vara 40-60 grader i ett antal timmar.
Sen är det i princip som att slänga in en tändsticka i ett bensinfat,mycket lättantänt.


Exakt så här gör jag med! Finns det glöd kvar drar jag ut den innan och det gäller tidpunkter då man inte kan/vill vänta på att det brunnit ner totalt.


Jag brukar knö pannan full med ved det sista på kvällen så att det går snabbt att tända på morgonen innan man ska iväg till jobbet.
Man vill ju inte gå upp tidigare bara för att man ska stå och fippla in en massa ved i pannan på morgonen.

Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedeldare

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203166 Testade igår för första gången varianten att fylla pannan efter jag eldat klart..... Vilken jäkla bra idé .kollade innan jag tände idag och veden hade fått torrsprickor över natten och brann mycket bättre :grin: Tack för tipset!

Användarvisningsbild

Re: Tips till nybliven vedeldare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203179 Samma här, fyllde pannan färdigt för morgondagen, ska bli spännande att tända imon!

Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedeldare

opekka  
#203466 Nå nu väntar vi bara på Slurfis rapport. Och bilder :)

Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedeldare

mackp  
#204794 Jag lägger in finhuggen tändved och tidningspapper, sätter på fläkten INNAN jag tänder, låter det ta sig och fyller sedan upp med ved. Har en baxi solo 30. De flesta här verkar sätta på fläkten efter tändning. Gör jag fel?

Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedeldare

sveno  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204798 På Solo Innova slår man alltid på fläkten först. Hur man gör med Solo Plus törs jag inte uttala mig om.

Användarvisningsbild

Re: Tips till nybliven vedeldare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204799
opekka skrev:Nå nu väntar vi bara på Slurfis rapport. Och bilder :)

Tyvärr ingen bild, frugan tände och det var helt enkelt för blöt ved så det var ett bökande med näver och papper för att få igång brasan.
Nu tog den blöta veden som tur var slut och nu har vi så bra ved i nätsäckarna så
det behövs inget annat än en tändsticka mot en näverflik så brinner det bra.

Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedeldare

vendy  
#207858 Kanske du får övertändning i hela brasan. Kolla när pannan är kall
Starta fläkten och känn med handen innanför vedluckan nederkan på var sin sida att det kommer ut luft

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).