Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Icenet/net 1 i maskinen

22 inlägg 16372 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Icenet/net 1 i maskinen

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204475 Hur funkar det för er som kör Net 1 bredband i skogsmaskinen?
Vi har det i både skotare och skördare,men tycker det är för ojämt.
Vissa trakter går det riktigt snabbt,och vissa kommer man inte in ens för att produktionsrapportera.
Upplever att det gick bättre i början när vi hade det. Och den externa antennen tycks inte göra någon direkt skillnad. Får i princip samma resultat med ett TP test och routerns egna antenner.
Kör net 1 hemma med deras räckvidd. Här är jag helt nöjd med hur det funkar....



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Icenet/net 1 i maskinen

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204497 Samma här, i södra Närke - mkt ojämnt sista året.
Blev inte bättre med de nya R90 modemen heller.
Komatsun har "ForTraxx", med FältCom modem å de e lika illa där..

Användarvisningsbild

Re: Icenet/net 1 i maskinen

skogsjan695xl  
#204500 Vi har det i skördaren och det fungerar som ni säger väldigt ojämt. Sen tror jag att där vi hämtar trakter och sånt är väldigt känsligt för dålig mottagning.

Avatar Fallback

Re: Icenet/net 1 i maskinen

opekka  
#204503 Sedan jag skiftade till R90-modemet är det väldigt ojämnt. Ibland 5-6 mbit, andra gånger 0,2. I båda fallen på en plats där jag är så nära masten att jag kan se den.

D50-modemet upplevde jag hade lägre topphastighet men aldrig de supersega perioder som jag får idag.

Användarvisningsbild

Re: Icenet/net 1 i maskinen

traktorz  
#204539 Det sämsta med mobilt bredband är operatörens begränsning i datamängd, som antingen medför en kostnadströskel för användaren, eller att bithastigheten reduceras.

450 MHz-bandet är ett smalt frekvensband ursprungligen tänkt för tal och inte för datatrafik. Ju fler användare som använder tjänsten, desto lägre blir den individuella tilldelningen av uppkopplad bandbredd. Än så länge, är NET1 det enda praktiska alternativet, tills att 4G (LTE) på 800 MHz byggs ut, alt 900 MHz konverteras till 4G(Tele2 & Telenor).

Antenner är A & O vid all radiokommunikation, helst ska de placeras högt och med ett bra jordplan för rundstrålande dito. För stationärt användande 1-2 riktantenner mot närmaste basstation(er).

Avatar Fallback

Re: Icenet/net 1 i maskinen

Skogsmange  
#204722 Jag tycker att det funkar fint men visst har jag varit på något ställe det varit dött. Jag har D50 i skördaren och R90 i skotaren.

Användarvisningsbild

Re: Icenet/net 1 i maskinen

rocky  
#204734 Vad har ni för modell av extern antenn i era maskiner? Placering? (Invändigt eller utvändigt hytten)

Avatar Fallback

Re: Icenet/net 1 i maskinen

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204827 Mitt funkar fint, inte skitsnabbt men funkar jämt, har usb modemet med extern antenn på taket (gammal komradioantenn)

Användarvisningsbild

Re: Icenet/net 1 i maskinen

T Landström  
#204829 Tror usb.modemet har bättre täckning än routern...
Det är min erfarenhet... Har dock bara använt det hemma för husbehovs surfande på nätet...

Användarvisningsbild

Re: Icenet/net 1 i maskinen

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204905 Vi har en antenn på taket,bytte till en lite längre för nån vecka sedan,utan nån förbättring.
Kan man koppla usb modemet till extern antenn alltså?
Kom ut så jag kunde rapportera för första gången på hela veckan idag. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Icenet/net 1 i maskinen

totte  
#204918
Kan man koppla usb modemet till extern antenn alltså?


Bara om det är så utrustat.

Avatar Fallback

Re: Icenet/net 1 i maskinen

snubblaren  
#204921 Inte för att verka som någon viktigpetter skulle man inte kunna lägga rapporten på en usb och ladda upp den hemma?

Användarvisningsbild

Re: Icenet/net 1 i maskinen

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204942
snubblaren skrev:Inte för att verka som någon viktigpetter skulle man inte kunna lägga rapporten på en usb och ladda upp den hemma?


Jo visst kan man göra så. Men ibland blir det tvära kast. Man ska flytta till en annan trakt i sista stund osv. Hämta hem ny prislista från entreprenörswebben. Vi har all info osv. ligger där så det är kanon att man gå ut när man behöver få ut något.
Och framför allt skall det ju skördarapporteras varje dag..


http://www.net1.se/UserFiles/hardvara/M ... PF_221.pdf

är det detta usb modem ni kör med då eller? Borde ju funka bra med tanke på priset iaf. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Icenet/net 1 i maskinen

skogsjan695xl  
#204989 Det modemet i länken kör vi med.

Användarvisningsbild

Re: Icenet/net 1 i maskinen

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205057 Denhär veckan har de funkat under all kritik hemma med net 1! Börjar dra ihop sig för ett samtal till kundtjänst...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).